TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zmodernizowany Helmut Tramwajów Śląskich. Jakie dostanie imię?
InfoTram.pl - Opublikowano: 05.04.2017 14:41:49 31 komentarzy
Zmodernizowany Helmut Tramwajów Śląskich (foto: TŚ)

Tramwaje Śląskie zakończyły proces przebudowy pierwszego z wagonów typu Ptb, czyli popularnego Helmuta. Wagon zyskał m.in. nowy wygląd, a co najważniejsze, niskopodłogowy człon środkowy.

Tramwaje Śląskie zakończyły proces przebudowy pierwszego z wagonów typu Ptb, czyli popularnego Helmuta. Wagon zyskał m.in. nowy wygląd, a co najważniejsze, niskopodłogowy człon środkowy.

Pierwszy wagon typu Ptb przeszedł proces gruntownej modernizacji w Zakładzie Usługowo Remontowym w Chorzowie. Zmodernizowany tramwaj oznaczony został symbolem Ptm. Jest dwuprzegubowym, jednokierunkowym, trójczłonowym wagonem ośmioosiowym z członem środkowym z niską podłogą. ? Wagon ten powstał w wyniku przeróbki dwukierunkowego, wysokopodłogowego wagonu typu Ptb sprowadzonego kilka lat temu przez Tramwaje Śląskie z Frankfurtu nad Menem ? wyjaśnia rzecznik Tramwajów Śląskich S.A. Andrzej Zowada.

Zakres przeprowadzonej modernizacji jest bardzo szeroki i obejmuje m.in.:

? wymianę wysokopodłogowego członu środkowego na człon niskopodłogowy,

? montaż nowych przednich i tylnych ścian wagonu wykonanych z tworzywa sztucznego,

? przeróbkę stopni i zastosowanie nowego typu drzwi obrotowo wychylnych z nowymi napędami,

? wymianę napędu na nowy, energooszczędny przy pozostawieniu dotychczasowych silników prądu stałego,

? likwidację drzwi z jednej strony wagonu (przeróbka wagonu na jednokierunkowy),

? całkowitą zmianę wystroju wewnętrznego poprzez zastosowanie nowych tapicerowanych foteli pasażerskich, przyciemnianych szyb bocznych oraz oświetlenia wewnętrznego z zastosowaniem linii świetlnej w technologii LED,

? zastosowanie w przedziale pasażerskim gniazd USB do ładowania telefonów komórkowych,

? montaż nowego systemu informacji pasażerskiej, monitoringu i emisji reklam.

Zmodernizowany wagon ma 27,5 m długości, 3,44 m wysokości i 2,32 m szerokości. W jego wnętrzu zamontowano 57 foteli, w tym 5 siedzisk uchylnych w członie środkowym. Jednorazowo wagon może przewieźć do 195 pasażerów.

Wagon przeszedł pomyślnie już badania techniczne rozszerzone i uzyskał dopuszczenie do przewozu pasażerów. ? Aktualnie trwają jazdy próbne na poszczególnych liniach. Po świętach Wielkiej Nocy będziemy chcieli wprowadzić ten wagon do ruchu liniowego ? mówi Andrzej Zowada.

Zanim wagon rozpocznie służbę na linii, Tramwaje Śląskie chcą nadać mu imię. Jakie? Decyzja należy do pasażerów.

Tradycyjnie już w tej sprawie o pomoc prosimy pasażerów. Przedstawiamy do wyboru pięć imion, ale jesteśmy otwarci na inne propozycje. Co ważne, wybrane imię będą nosić wszystkie wagony Ptm, a modernizacja drugiego już się rozpoczęła ? podkreśla rzecznik Spółki.

Jakie imię powinien otrzymać wagon Ptm?

1. Gucio

2. Guido

3. Herman

4. Hubert

5. Wawrzek

Głosować można drogą elektroniczną wysyłając e-mail na adres: tramwaj@tram-silesia.pl, w tytule wiadomości wpisując imię, na które chce się oddać głos. W ten sam sposób można przedstawić swoją propozycję. Głosowanie trwa od 5 do 12 kwietnia.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
modernizacja
Pt
  • greg – 05.04.2017

    Janusz

  • kzkkolej – 05.04.2017

    Stare helmuty, to jedne z najwygodniejszych tramwajów w TŚ. Przede wszystkim świetne siedzenia...

  • ex-allensteiner – 05.04.2017

    Adolf H

  • YburG – 05.04.2017

    Poziom porownywalny z nevello

  • PasarzerKZKGOP – 05.04.2017

    Jarosław proponuje

  • Rob – 05.04.2017

    Było, jest i będzie Multipla niezależnie od imienia

  • PiS 4ever – 05.04.2017

    MOJE TYPY ANDRZEJ,BEATA,LECH, MARIA, JAROSŁAW,ANTONI!!!!

  • an – 05.04.2017

    Bercik

  • Plawniowitz – 05.04.2017

    Theo Schikowski

  • wm – 05.04.2017

    Hans na czesc Klossa

  • Misiek Krk – 05.04.2017

    Kaczor+Donald albo Schlesienstern.

  • Ach – 05.04.2017

    Aj jakie brzydactwo :(Jakby miał dwa tyły ;)Może 25 lat temu, zrobiłby furorę

  • www – 05.04.2017

    Przerobienie tramwaju dwukierunkowego na jednokierunkowy jest mimo wszystko majstersztykiem wszech czasów.

  • advisor – 05.04.2017

    Chyba najbrzydszy tramwaj w Polsce. Wybieranie mu imienia to jak kopanie leżącego, nie godzi się.

  • pawajoro – 05.04.2017

    @www Speclalność górnośląskich sieci, to samo zrobiła Ostrawa ;)

  • krakus – 05.04.2017

    @www -Kraków z N8S robi to od lat

  • kubex – 05.04.2017

    Mój pomysł na nazwę: KTM-(jakikolwiek numer). Ja rozumiem pozbycie się jednej kabiny i wstawienie niskiej podłogi w środku, ale na miłość boską, degsin zostawcie taki jaki był!

  • GOPOWIEC – 05.04.2017

    Na cześć odchodzącego prezesa TŚ Tadeusza Freisler proponuję Tadzio lub Krakowiaczek.

  • NM – 06.04.2017

    Na takiej sieci jak śląsko-dąbrowska wagony dwustronne, dwukierunkowe są bardzo przydatne, w związku z czym pomysł przeróbki takich wagonów na jednokierunkowe jest kuriozalny.Szkoda sił i środków na takie przeróbki, wagon w dotychczasowym ukompletowaniu powinien być utrzymywany we właściwym stanie technicznym i eksploatowany bez przeróbek i modernizacji.Środki przeznaczane na tego rodzaju i podobne modernizacje powinny być przeznaczone na zakup nowych wagonów przynajmniej w około 65% niskopodłogowych.To co robi MPK Kraków z N8S-NF jest też co najmniej dziwne, no może z wyjątkiem wymiany sterowania napędem na chopperowy.Pierwsza przebudowa N8S, a w zasadzie byłego M8S wykonana przez Protram była najbardziej sensowna - zachowano dwukierunkowość i dwustronność , zabudowano człon środkowy niskopodłogowy z drzwiami i napęd chopperowy.

  • Cracoviac – 06.04.2017

    Czemu temat TS zasmiecacie opowiastkami o tramwajach krakowskich ?

  • andrzejh69 – 06.04.2017

    Obecny prezes TŚ pracował kiedyś w Krakowie, bodajże w firmie remontującej tramwaje krakowskie był prezesem :)

  • advisor – 06.04.2017

    @NMDlaczego w wypadku MPK Kraków jest to dziwne? Miasto nie ma końcówek, tylko same pętle, trzymanie dużej liczby dwukierunkowców mija się z celem, lepiej mieć wagon jednokierunkowy z większą ilością miejsc. Flota GT8S jest aż nadto wystarczająca w razie remontów. Śląsk ma inną specyfikę i tam jest to bardziej dyskusyjne.

  • NM – 06.04.2017

    Kraków nie ma końcówek, ale to nie oznacza, że nie należy ich budować - to uelastycznia sieć i pozwala na bieżąco reagować przy awariach, kolizjach i spadku zapotrzebowania na przewozy w określonych godzinach na określonym odcinku - wszystko to wpływa na zmniejszenie kosztów.Jeśli porówna się efekt z tytułu zwiększenia miejsc, zmniejszone koszty eksploatacji i utrzymania taboru jednokierunkowego z samym kosztem przebudowy, nie mówiąc już u utracie uniwersalności taboru to wniosek nasuwa się sam.

  • GOPOWIEC – 06.04.2017

    U nas dwukierunkowy tabor ma tylko sens w czasie remontów torowisk i obecna ich liczba w zupełności wystarcza.

  • jack – 06.04.2017

    W Krakowie teraz jak zaczną budować tram na KG to będą potrzebne na pierwszy odcinek Bociana

  • max – 06.04.2017

    Chyba na Górke Narodową na KG już tramwaj jest

  • advisor – 06.04.2017

    @NMDlaczego trzeba budować końcówki? Dla twojego widzimisię? Kraków konsekwentnie idzie w kierunku zintegrowanego zbiorkomu, czyli pętla + P&R + dworzec autobusowy, czyli kompletny węzeł przesiadkowy, co jest jak najbardziej słuszne dla promienistej krakowskiej sieci z pętlami rozlokowanymi na obrzeżach. A reakcje na kolizje to już nie od taboru zależą. Uwierz mi, MPK dobrze wiedziało, co robi, przebudowując dwu- na jednokierunkowca.@kgDokładnie tak, jak max powiedział.

  • Combino – 06.04.2017

    Jeden jedyny raz chyba,kiedy całkowicie podzielam zdanie advisora i kubexa na temat jakiegoś tramwaju ;)

  • www – 06.04.2017

    @GOPOWIEC Nie jest to prawda. Przez ładnych parę lat jeździły po Gliwicach 3 składy 111N i było super ok. Na trasie czwórki jak najbardziej tramwaje dwukierunkowe miały sens, a przywrócenie połączenia z Zabrzem w pełnym wymiarze było jednak kosztownym błędem. Gdyby dwukierunkowce jeździły o jeden przystanek więcej do skrzyżowania Chorzowskiej i Zabrskiej to pewnie dalej tramwaje by śmigały po Gliwicach, bo to raptem 5 km do pętli, a nie 8 km od zajezdni. Wystarczyłyby jeszcze ze 2 składy i już.Przez bzdurną jazdę totalnie pustymi tramwajami między Gliwicami i Zabrzem - 3 km w samych Gliwicach wśród naprawdę słabo zabudowanych terenów(!) - koszty były o połowę zawyżone. Kto jeździł tramwajem z centrum Gliwic do Zabrza? Naprawdę nieliczni, bo szybciej jedzie się autobusem, który musiał i musi jechać dokładnie tą samą trasą.W GOP-ie jest jeszcze parę linii, które lokalnie są potrzebne, ale na odcinkach tranzytowych prowadzących dosłownie przez pola już nie, a na pewno nie z dużą częstotliwością. Przez konieczność utrzymania przyzwoitej częstotliwości na całej trasie każdej linii trzeba utrzymywać po parę składów więcej. Super rozwiązaniem byłoby właśnie użycie składów dwukierunkowych, które mogłyby jeździć tylko na odcinkach uczęszczanych przez pasażerów. A tak czekaj se człowieku na tramwaj, który jedzie z Katowic przez Rudę. Jakie jest prawdopodobieństwo, że skład się nie spóźni? Małe. Co robi pasażer? Szuka lepszego środka transportu. Nie jeden raz, ale stale.

  • NM – 07.04.2017

    System sieci tramwajowej z łącznikami międzytorowymi i końcówkami bez pętli z wykorzystaniem wagonów dwukierunkowych, dwustronnych lub jednokierunkowych, dwustronnych jest optymalnym rozwiązaniem dla sieci tramwaju tradycyjnego ( klasycznego).

  • GOPOWIEC – 12.04.2017

    @NM co do łączników zgadzam się. Tylko kto u nas ma to zrobić!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.