TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zielona Góra apeluje do PKP Intercity o przywrócenie połączeń
InfoRail.pl - Opublikowano: 03.01.2019 14:09:58 1 komentarz
Zielona Góra apeluje do PKP Intercity o przywrócenie połączeń (foto: PKP PLK)

Zielonogórski Urząd Miasta wystosował apel do PKP Intercity w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Zielona Góra – Warszawa i Warszawa – Zielona Góra.

Zielonogórski Urząd Miasta wystosował apel do PKP Intercity w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Zielona Góra – Warszawa i Warszawa – Zielona Góra.

Czytamy w nim, iż mając na względzie rozwój miasta i wzrost jego atrakcyjności inwestycyjnej oraz rozwój społeczno-gospodarczy, który jest między innymi wynikiem wzrostu dostępności komunikacyjnej Zielonej Góry, w związku z likwidacją połączeń kolejowych, a także pogorszeniem ich jakości, dbając o możliwość komunikacji mieszkańców Zielonej Góry i subregionu zielonogórskiego z głównymi ośrodkami komunikacyjnymi, gospodarczymi, akademickimi i turystycznymi w Lubuskim, a także w ramach realizacji tzw. misji publicznej, Rada Miasta apeluje do PKP Intercity o zmianę nowego rozkładu jazdy i przywrócenie w projekcie rozkładu jazdy 2018/2019 pociągu "Zielonogórzanin"

Rada Miasta Zielona Góra wnosi o uwzględnienie następujących faktów, uzasadniających zmianę nowego rozkładu jazdy PKP i przywrócenie w projekcie rozkładu jazdy 2018/2019 pociągu "Zielonogórzanin":

1. Zielonogórzanie i mieszkańcy subregionu zielonogórskiego podróżują do Warszawy służbowo i prywatnie. Brak możliwości bezpośredniego dojazdu do stolicy w godzinach porannych, jak miało to miejsce przed zmianą rozkładu jazdy, jest sporym utrudnieniem i niewątpliwie czynnikiem, który negatywnie wpływa na odbiór usług PKP Intercity. Ponadto brak możliwości bezpośredniego powrotu z Warszawy w godzinach wieczornych stanowić będzie problem dla zielonogórzan, którzy mieszkają w Warszawie, a chcą w weekend odwiedzić rodzinne miasto.

2. Zmiana rozkładu połączeń to niewątpliwie problem dla mieszkańców subregionu zielonogórskiego w zakresie dostępności do edukacji, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Z uwagi na to że do tej pory pasażerowie, którzy korzystali z porannego połączenia z Zielonej Góry do Warszawy wyruszali po 5 rano, a o godz. 11.30 byli w stolicy. Po odbyciu szkolenia lub pracy w stolicy mogli wyjechać z dworca centralnego o godz. 18.55. Pociąg był w Zielonej Górze około pierwszej w nocy.

3. Komplikuje się też sytuacja pasażerów pod względem czasu dojazdu do Warszawy. Trasa wiodła przez Poznań. Teraz "IC Konopnicka" wyjedzie z Zielonej Góry o godz. 6 rano i pojedzie przez Wrocław. To dodatkowa godzina w podróży. Połączenie trwa siedem godzin. Na dworzec centralny w stolicy dojedziemy więc o godz. 13.10.

Pociąg ten powinien mieć skrócony czas przejazdu m.in. poprzez:

a) skrócenie czasu postoju we Wrocławiu,

b) redukcję ilości przystanków na trasie,

c) skierowanie ewentualnie go na Centralną Magistralę Kolejową.

4. Zmiana połączeń kolejowych to także zmiana nazw pociągów, które reklamowały region, miasto i województwo. W ocenie UM Zielona Góra zmiana nazwy pociągu z "Zielonogórzanin" na "TLK Warta" czy "IC Konopnicka" negatywnie wpływa na promocje miasta jakim jest Zielona Góra.

5. Zielona Góra jest samorządową stolicą liczącego 1 milion mieszkańców Województwa

Lubuskiego.

6. W Zielonej Górze ma swą siedzibę Uniwersytet Zielonogórski.

7. W Sulechowie (20 km od Zielonej Góry) i w Głogowie (60 km) działają publiczne szkoły wyższe.

8. W odległości 6 km od centrum Zielonej Góry utworzono Lubuski Park Przemysłowo Technologiczny wraz z Parkiem Naukowo Technologicznym Uniwersytetu Zielonogórskiego; dla inwestorów przygotowano do zagospodarowania największy obecnie w Polsce areał gruntów specjalnej strefy ekonomicznej (łączny obszar parku: 165 ha).

9. W subregionie – przykład Nowej Soli (19 km) - działają strefy przemysłowe, w Głogowie swą siedzibę ma huta miedzi (KGHM).

10. Zielona Góra jako główny ośrodek obszaru funkcjonalnego jest inicjatorem instytucjonalnych form współpracy samorządów, takich jak stowarzyszenia: Aglomeracja Zielonogórska i Lubuskie Trójmiasto.

11. Zielona Góra jest węzłem komunikacyjnym drogowym i kolejowym (droga ekspresowa S3/E65, drogi krajowe: 27, 32, drogi wojewódzkie: 279, 280, 281, 282, 283, drogi powiatowe i gminne, linie kolejowe: 273/CE59 –Magistrala Odrzańska, 358, 370, w powiązaniu z autostradami A2 –45 km, A18 – 60 km, A -4 –80 km).

12. W odległości 30 km od stacji PKP (połączenie drogą ekspresową S3) znajduje się rozbudowywany port lotniczy Zielona Góra – Babimost.

13. Trwają prace dla zintegrowanego węzła komunikacyjnego Zielona Góra Główna, przygotowywane jest uruchomienie szybkiej kolei aglomeracyjnej, realizowana jest rewitalizacja linii kolejowych i stacji Zielona Góra, funkcjonuje już łącznica kolejowa Pomorsko – Przylep na linii do Poznania.

14. Zielona Góra jest centrum kulturalnym (teatr, filharmonia, muzea, BWA, biblioteka wojewódzka), miejscem organizacji wielu koncertów i festiwali i imprez, w tym dorocznego święta Winobrania przyciągającego ponad 100.000 tysięcy gości,

15. W Zielonej Górze są organizowane imprezy sportowe o charakterze krajowym i międzynarodowym (stadion żużlowy na 18.000 miejsc, hala sportowa na 5.000 miejsc, centra sportowe MOSIR i WOSIR).

16. Statystyka dotychczasowej rzeczywistej liczby pasażerów korzystających z połączeń kolejowych do i z Zielonej Góry powinna uwzględniać podróżnych korzystających nie tylko ze stacji Zielona Góra, ale także stacji Czerwieńsk, Sulechów, Zbąszynek, Świebodzin oraz Rzepin; wynika to z przestarzałego, niedostosowanego do obecnych potrzeb społeczno-gospodarczych polskiej przestrzeni, układu sieci kolejowej.

Powołując się ma powyższe argumenty apel został wysłany do PKP Intercity, ale także m.in. do PKP PLK czy Ministerstwa Infrastruktury. Czy przyniesie skutki?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
PKP Intercity
Zielona Góra
rozkład jazdy
  • Rafał Żytyński – 03.01.2019

    Po likwidacji Zielonogorznina i przesunięciu Łączy o godzinę wcześniej ostatni pociąg z Poznania do Zielonej odjeżdża o 18.59. Może przedłużyć IC Merkury ze Szczecina, który i tak do rana stoi w Poznaniu w skomunikowaniu z EIC Lech. EIC Lech na odcinku Poznań Zielona się nie sprawdził. Dlatego może bardziej opłacalne będzie puszczenie na tym odcinku tańszego pociągu kategorii IC z gwarancją skomunikowania

  • kolejFAN – 03.01.2019

    dlaczego w tym ICu wszystko się robi na oślep? przywrócić ZIELONOGÓRZANINA, LUBUSZANINA! po cholerę Konopnicka na tramwaju dookoła przez Wrocław? szkoda słów.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.