Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ze Szczecina do Berlina 160 km/h. Tylko kiedy?

inforail
05.10.2020 08:45
0 Komentarzy

Podpisana w dniu 20grudnia 2012 r. Umowa między Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki MorskiejRP a Federalnym Ministerstwem Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast RFN owspółpracy przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin – Berlin zakładamodernizację odcinka linii kolejowej na trasie Szczecin-granica państwa-Berlinpoprzez jej dostosowanie do prędkości 160 km/h – podał w odpowiedni nainterpelację poselską wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.  

Prędkość ta uzależniona jest jednak od warunków przebiegulinii. Dalej umowa wyraża dążenie do jej elektryfikacji, która realizowanabyłaby już w pierwszym etapie (do 2020 r.), dzięki czemu czas przejazdupociągów pasażerskich pomiędzy Szczecinem a Berlinem mógłby skrócić się z ok. 2godzin do 90 minut.

Jak podał Bittel strona polska (właściwe ministerstwo orazPKP Polskie Linie Kolejowe) była gotowa do realizacji ustaleń ww. umowy,jednak Strona niemiecka, wskazując (w latach 2016-2017) na: napięcia budżetowezwiązane z modernizacją niemieckiej części połączenia, w szczególności na trudnościw sfinansowaniu wymagającego szerszego od spodziewanego zakresu robót naodcinku Angermünde – Passow – granica państwa oraz braki w zakresie rozbudowysieci elektroenergetycznej w płn-wsch. Niemczech  oświadczyła, że zarówno termin elektryfikacjisamego przygranicznego odcinka nie będzie mógł być dotrzymany przed rokiem 2023jak i przebudowa odcinków jednotorowych na dwutorowe jest niemożliwa wpierwszym etapie inwestycji.

W sytuacji opóźnienia po Stronie niemieckiej Strona polska,wcześniej gotowa wypełnić swoje zobowiązania w terminie wynikającym z Umowystanęła przed koniecznością zaktualizowania i skoordynowania terminów zakończeniaprac po obu stronach granicy, tak aby nie dopuścić do powtórzenia sytuacji zlinii kolejowej nr 295 prowadzącej do kolejowego przejścia granicznego BielawaDolna – Horka, gdzie kilka lat na w pełni zmodernizowanej trasie po polskiejstronie siec trakcyjna była pod napięciem tylko po to żeby nie uległa kradzieży.

Mając powyższe na uwadze Strona polska zwolniła prowadzonedziałania a PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły studium w celu ustalenia kiedypopyt na przepustowość na linii uzasadni budowę drugiego toru na polskimodcinku linii (tj. od granicy Państwa do stacji Szczecin Gumieńce) oraz jaka powinnabyć na tej linii maksymalna prędkość pociągów pasażerskich: 120 km/h czy 160km/h.

W czerwcu 2018 r. podczas III Polsko-Niemieckiego Szczytukolejowego w Poczdamie Strona polska została poinformowana, że kraje związkoweBerlin i Brandenburgia wyraziły zainteresowanie kompleksową modernizacjąniemieckiego odcinka w ramach połączenia Szczecin-Berlin (pełna dwutorowość zelektryfikacją) i porozumiały się z rządem federalnym co do partycypacjifinansowej w przedsięwzięciu. Mając na uwadze powyższe uzgodnienie Strona niemiecka9 lipca 2020 r. zadeklarowała, że budowa drugiego toru wraz z elektryfikacjąodcinka Passow – granica państwa będzie możliwa do 2026 r.

Dotychczasowa realizacja Umowy z 2012 r. wskazuje, że nie maryzyka, ze Strona polska będzie opóźniona w wykonywaniu swoich zobowiązań –zakończył optymistycznie Andrzej Bittel.

Komentarze