TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Zabrze planuje remonty infrastruktury tramwajowej za 150 mln zł
PAP InfoTram.pl - Opublikowano: 24.01.2019 11:48:51
Zabrze planuje remonty infrastruktury tramwajowej za 150 mln zł

Od wiosny br. w Zabrzu rozpoczną się kolejne modernizacje torowisk tramwajowych, będące częścią ponadmiliardowego projektu samorządowej spółki Tramwaje Śląskie.

Od wiosny br. w Zabrzu rozpoczną się kolejne modernizacje torowisk tramwajowych, będące częścią ponadmiliardowego projektu samorządowej spółki Tramwaje Śląskie.

Ich wartość w zabrzańskiej części sieci to ok. 150 mln zł, z czego miasto bezpośrednio wyłoży ok. 33 mln zł. Jak poinformował zabrzański magistrat, prace obejmą m.in. odcinki torowisk tramwajowych wzdłuż ul. Powstańców Śląskich, ul. Religi czy ul. Wolności - od browaru do granicy z Rudą Śląską, a także odcinek linii nr 3 od ul. Dygasińskiego do pętli tramwajowej w Mikulczycach.

"Przed nami kolejna inwestycja usprawniająca komunikację" – powiedziała cytowana w informacji miasta jego prezydent Małgorzata Mańka-Szulik. "Dalsza modernizacja torowisk, oprócz poprawy bezpieczeństwa i komfortu, ma również pomóc w ograniczaniu smogu. (…) Poprawianie stanu torowisk, w połączeniu z wymianą taboru, ma zachęcić mieszkańców do korzystania z tej formy transportu zbiorowego" - dodała.

Jak wyjaśnił główny inżynier miasta Grzegorz Janecki, zakres robót jest bardzo duży, więc ich realizację rozłożono na dwa lata. "Roboty chcemy rozpocząć od centrum. Będzie to rejon ulicy Powstańców Śląskich i Religi" - wskazał Janecki. Prace będą wykonywane od ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Stalmacha. Ich planowany termin to I kw. 2019 r. – I kw. 2020 r.

W środowej informacji zabrzański samorząd wymienił, że kolejne roboty będą prowadzone w ciągu ul. Bytomskiej, od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice (III kw. 2019 r. - II kw. 2020 r), w ciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (IV kw. 2019 r. - I kw. 2021 r.) oraz od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego (IV kw. 2019 r. - IV kw. 2020 r.).

Planowane obecnie modernizacje to kontynuacja robót realizowanych już w Zabrzu w ostatnich latach. Nowe torowiska pojawiły się wówczas m.in. wzdłuż ulic 3 Maja, Brysza, Bytomskiej oraz przy fragmencie ul. Wolności w dzielnicy Maciejów.

Tamte prace były elementami poprzedniego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej, realizowanego przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013. Miał on nieco mniejszy, niż obecnie, zakres. TŚ wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

Obecny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) składa się z trzech etapów. Szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

W realizowanym obecnie pierwszym etapie projektu ujęto dwa zadania związane z budową nowych linii (ul. Grundmanna w Katowicach i przedłużenie linii na Zagórzu w Sosnowcu), a także 24 zadania związane z modernizacją istniejącej infrastruktury, zakupy 45 nowych tramwajów oraz trzech pojazdów specjalistycznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Maksymalny koszt całkowity tego etapu wyliczono na 766,8 mln zł brutto, w tym koszt kwalifikowany, czyli prac mogących zawierać się w unijnym projekcie, na 623,6 mln zł netto. Zapewnione już unijne dofinansowanie (umowę podpisano 11 grudnia 2017 r.) to 393,3 mln zł, czyli ok. 63 proc. kosztu kwalifikowanego. W Zabrzu wartość prac pierwszego etapu szacowana jest na 50 mln zł, z czego budżet miasta dokłada 13 mln zł.

Etap drugi projektu Tramwajów Śląskich, również już dofinansowany, to jedno zadanie budowy nowej linii (połączenie do Placu Wolskiego w Bytomiu) i 12 zadań związanych z modernizacją istniejącej infrastruktury (w tym prace w Zabrzu za ok. 100 mln zł, przy ponad 20 mln zł wkładu miasta). Ostatnim etapem ma być budowa nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic.

Pod koniec ub. roku Tramwaje Śląskie podpisały umowę z konsorcjum banków, zapewniającą blisko 330 mln zł na finansowanie unijnego projektu. Obligacje spółki obejmą Pekao SA oraz BGK (TŚ będą je wykupywały ze środków zapewnianych przez samorządy kupujące odpowiednią ilość usług przewozowych). Transakcję współfinansuje Europejski Bank Inwestycyjny.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, ponad 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Zabrze
torowisko
remont
Tramwaje Śląskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.