Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wreszcie ruszy rewitalizacja linii na styku Śląska i Małopolski

inforail
18.08.2016 06:38
0 Komentarzy

Zarządca kolejowejinfrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowuje rewitalizacjedwóch połączeń między południowymi częściami woj. śląskiego i małopolskiego.Chodzi o linie kolejowe Bielsko-Biała – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona orazSucha Beskidzka – Żywiec.

W przypadku tego pierwszego odcinka PLK ogłosiły w ostatnichdniach przetarg na „opracowanie dokumentacji przedprojektowej”. Ogłoszonew podobnym czasie postępowanie dot. drugiego połączenia ma wyłonić wykonawcę „studiumwykonalności”.

Rewitalizację linii kolejowej Bielsko-Biała – KalwariaZebrzydowska Lanckorona (linia nr 117) samorządy obu regionów planują dodofinansowania środkami swoich Regionalnych Programów Operacyjnych na lata2014-2020.

Dlatego PLK w tym przypadku zamawiają dokumentacjęprzedprojektową dla dwóch projektów – zakładających wykorzystanie odpowiednioRPO Woj. Śląskiego oraz RPO Woj. Małopolskiego. Ponieważ większa częśćpołączenia znajduje się na terenie tego drugiego regionu (to m.in. fragmentlinii między Kalwarią Zebrzydowską Lanckoroną a Wadowicami), także i ten unijnyprojekt rewitalizacji będzie większy.

W przetargu dotyczącym linii nr 117 PLK oczekują przygotowaniam.in. analiz wstępnych (społeczno-gospodarczych, rynku usług transportowychwraz z prognozami ruchu, a także stanu istniejącego infrastruktury i taboru),szczegółowych analiz wariantów inwestycyjnych (analizy techniczne, analizaśrodowiskowa, podsumowanie i preselekcja wariantów), a także analiz kosztów ikorzyści oraz podsumowania tych opracowań.

Opcjonalnie zamówienie może objąć też dokumentację dladalszych etapów realizacji przedsięwzięcia (m.in. tzw. teczka formalna,materiały przetargowe czy wniosek o wydanie decyzji o uwarunkowaniachśrodowiskowych) oraz postanowienie o braku konieczności przeprowadzenia ocenyoddziaływania na środowisko. Wykonawca będzie miał na realizację zamówienia ok.siedemnastu miesięcy.

Linią Bielsko-Biała – Kalwaria Zebrzydowska Lanckoronaobecnie kursują pociągi m.in. z Bielska-Białej do Wadowic i Krakowa. Połączeniaobsługuje spółka Przewozy Regionalne; współfinansują je oba województwa.

Z kolei zamówienie dotyczące połączenia Żywiec – SuchaBeskidzka obejmuje przygotowanie: analiz wstępnych, szczegółowych analizwariantów inwestycyjnych, analizy kosztów i korzyści (wraz z podsumowaniem tychetapów). Opcjonalnie zamówione mogą też zostać: dokumentacja dla dalszychetapów realizacji przedsięwzięcia oraz postanowienie o braku koniecznościprzeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Termin realizacji jestpodobny – niespełna siedemnaście miesięcy.

Połączenie Żywiec – Sucha Beskidzka to część linii nr 97Skawina – Żywiec. Ostatnie regularne połączenia pasażerskie były tam prowadzonewiosną 2015 r. PLK utrzymują przejezdność linii. Przy jej rewitalizacji obecnienie jest planowane wykorzystanie środków unijnych.

Część linii nr 97 pomiędzy Skawiną a Suchą Beskidzkąpokonują pociągi kursujące między Krakowem i Zakopanem. W tym roku ma zakończyćsię budowa łącznicy w Suchej Beskidzkiej, dzięki której pociągi z Krakowa doZakopanego będą mogły minąć stację Sucha Beskidzka (gdzie obecnie zmienianyjest kierunek jazdy) i zaoszczędzić w ten sposób ok. 15 minut.

Kolejne 15 minut oszczędności czasu przejazdu w tej relacjima dać budowana od jesieni ub. roku łącznica między stacjami Kraków Zabłocie aKraków Krzemionki. Zapewni ona bezpośrednie połączenie ze stacją Kraków Głównypociągom jadącym w kierunku Skawiny i Zakopanego.


Komentarze