Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wodzisław Śląski przebuduje zaniedbany przez PKP dworzec

inforail
14.08.2017 09:00
0 Komentarzy

Samorząd WodzisławiaŚląskiego chce przebudować i rozbudować budynek tamtejszego dworca kolejowego,a także utworzyć przy nim centrum przesiadkowe – i zbudować w mieście nowedrogi rowerowe. Obecnie trwa wyłanianie wykonawców obu przedsięwzięć.

Wpisują się one m.in. w plany uruchomienia – we współpracy zpobliskim Rybnikiem – dodatkowych pociągów łączących te miasta. Samorządomchodzi m.in. o zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego iodkorkowanie lokalnych dróg. Sprzyja temu wyremontowana w ostatnich latachlinia kolejowa nr 158 Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki.

W poprzednich latach samorząd Wodzisławia zdecydował, abywraz z remontem linii nie budować przystanku kolejowego w rejonie istniejącegow tym mieście dworca autobusowego. W 2015 r. samorząd kupił od PKP miejscowydworzec kolejowy. Zgodnie z realizowanymi obecnie zamierzeniami obiekt tenzostanie wyremontowany, a obok powstanie centrum przesiadkowe.

Wiosną tego roku miasto wyłoniło projektanta przebudowy irozbudowy dworca, na początku sierpnia – otworzyło pięć ofert potencjalnychwykonawców. Przewidziane do marca 2019 r. prace zakładają zachowanie starejkonstrukcji obiektu i zabiegi konserwatorskie (m.in. przywrócony zostanienaturalny kolor ceglanych murów). Docelowo dworzec z zewnątrz ma byćpodświetlony.

Do dotychczasowego budynku dostawiona ma zostać zewnętrznąklatka schodowa z windą; powstać ma też dodatkowa galeria, połączona zpierwszym piętrem dworca. Wewnątrz na parterze mają mieścić się m.in.:poczekalnia, strefa kas, skrzynki bagażowe, toalety, gastronomia i salonikprasowy; na piętrze – cztery sale przeznaczone na spotkania np. organizacjipozarządowych.

Przy dworcu utworzone ma zostać centrum przesiadkowe zokoliczną infrastrukturą drogową; miasto mają też przeciąć nowe drogi rowerowe.Przetarg na wykonawcę obu tych części inwestycji magistrat prowadzi od końcówkilipca; ostatnio przedłużając termin składania ofert – do 20 sierpnia br. Częśćprzydworcowa ma być gotowa do wiosny 2019 r., część pozostałej infrastruktury –jesienią 2018 r.

Projektowana też już inwestycja związana z centrumprzesiadkowym ma objąć m.in.: wjazd od ronda Karviny i utworzenie na częściprzylegającego skweru pętli i peronów dla autobusów oraz parkingu typupark&ride na 40 miejsc, budowę miejsca do bezpiecznego przechowaniarowerów, wypożyczalni rowerów oraz parkingu dla osób niepełnosprawnych.

W ramach tego samego przetargu planowane jest teżwyodrębnienie nowych ścieżek rowerowych wzdłuż obiegającej tzw. Nowe Miasto ul.26 Marca oraz szerokiego ciągu pieszo-rowerowego od ul. Pośpiecha do RodzinnegoParku Rozrywki „Trzy Wzgórza”. Nowe trasy mają zostać włączone doobecnych dróg rowerowych.

Na przedsięwzięcia związane z dworcem i centrumprzesiadkowym miasto zdobyło już unijne dofinansowanie z Regionalnego ProgramuOperacyjnego Woj. Śląskiego. Pod kątem oszacowanego na 5,8 mln zł projekturewitalizacji dworca dotacja z RPO to 4,9 mln zł (podczas otwarcia ofertprzetargowych na wykonanie prac miasto określiło budżet zamówienia na 6,7 mlnzł brutto).

Z kolei dofinansowanie pozyskane pod kątem szacowanych na8,6 mln zł prac ujętych w projekcie centrum przesiadkowego – zbliża się do 6 mlnzł (w dokumentacji przetargowej szacunkowy koszt poszczególnych częścizamówienia miasto określiło na ponad 2,2 mln zł netto oraz niespełna 2,2 mln złnetto).

Jeżeli plany wodzisławskiego samorządu powiodą się, w czasierealizacji obu inwestycji liczba pociągów odjeżdżających z tego miasta wkierunku Rybnika powinna stopniowo zwiększać się

Niezależnie od obecnych siedmiu par pociągów uruchamianychprzez należące do samorządu województwa Koleje Śląskie (w większości na trasieKatowice – Chałupki/Bohumin), Rybnik i Wodzisław chciały dopłacić do pierwszychdodatkowych połączeń już w grudniu br., a do kolejnych – od czerwca 2018 r.Docelowo miasta sygnalizowały wolę, aby między nimi kursowało ok. 20 parpociągów na dobę.


Komentarze