TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wodór jako paliwo dla polskich pociągów?
UTK InfoRail.pl - Opublikowano: 23.08.2019 11:34:59 2 komentarze
Wodór jako paliwo dla polskich pociągów?

W Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się spotkanie w sprawie możliwości wykorzystania wodoru jako paliwa w transporcie kolejowym. Przedstawiciele świata nauki, producenci taboru i przewoźnicy dyskutowali o możliwych zastosowaniach tego ekologicznego paliwa w kolejnictwie.

W Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się spotkanie w sprawie możliwości wykorzystania wodoru jako paliwa w transporcie kolejowym. Przedstawiciele świata nauki, producenci taboru i przewoźnicy dyskutowali o możliwych zastosowaniach tego ekologicznego paliwa w kolejnictwie.

Spotkanie było dobrym miejscem do wymiany doświadczeń w zakresie badań i wdrażania rozwiązań opartych na wodorze w innych gałęziach transportu oraz innych państwach. Uczestnicy spotkania zwracali również uwagę na bariery, które wpływają na niski poziom upowszechnienia wodoru jako paliwa. Wodór należy do paliw wydajnych energetycznie, przy czym jego spalanie nie generuje emisji gazów cieplarnianych, przez co możemy mówić o wodorze jako paliwie ekologicznym.

Uważam, że powinniśmy w Polsce uruchomić pilotażowy projekt, który obejmie przynajmniej trzy podmioty: producenta wodoru, producenta taboru i przewoźnika kolejowego, który będzie wykorzystywał napędzany wodorem pojazd. Taki projekt pozwoli na kompletne przetestowanie napędu w praktyce i powinien przyczynić się do popularyzacji nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań – mówił chcąc zainicjować współpracę między podmiotami dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Uczestnicy spotkania przychylają się do przedstawionej przez urząd inicjatywy, która ma na celu opracowanie strategii wdrażania napędu wodorowego w Polsce, a w szczególności aktualizację Strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu w zakresie napędu wodorowego.

W najbliższym czasie postaramy się przeanalizować omawianą tematykę i przygotować propozycje aktualizacji dokumentów rządowych uwzględniające napęd wodorowy. Opracowania te skierujemy do właściwych ministerstw zarządzających programami i strategiami - podsumował spotkanie dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W spotkaniu udział wzięli: przedstawiciele świata nauki reprezentujący Instytut Transportu Samochodowego i Politechnikę Warszawską; producenci pojazdów kolejowych, m.in. H.Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych; przewoźnik kolejowy PKP Cargo S.A.; producent wodoru JSW Innowacje S.A. oraz przedstawiciele administracji publicznej z Ministerstwa Infrastruktury i Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Kolej jest najbardziej ekologiczną formą transportu w Unii Europejskiej i w 2018 r. odpowiadała za emisję jedynie 0,5% gazów cieplarnianych generowanych przez cały sektor transportu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UTK
wodór
  • Kasia Sobótka-Demianowska – 23.08.2019

    Jak zwykle w takich dyskusjach zapytam się: skąd wodór?

  • Jean Luc – 23.08.2019

    Rydzyk jak poczuje piniądz, to i za wodór się weźmie 😂😂

  • Michał Paweł Łukasz – 23.08.2019

    Jestem za, super sprawa, robienie kroku na przód. Jednak, Polska, kraj w którym są genialne pomysły i zajebiście złe wykonanie. Więc w czym tkwi harpun? Kto, co, gdzie, za ile, z kim, dlaczego? Widziałbym zamiast elektryfikacji helu takie lokomotywy elektryczne, tylko czy wodór będzie spalany czy będzie służył jako źródło prądu? Lepsze będzie jako źródło prądu. Teraz składowanie, serwis i wytwarzanie paliwa będzie gdzie, kto wyprodukuje taką lokomotywę? Może najpierw niech zrobią drezynę na wodór, na akumulatory i na kondensatory i niech zweryfikują koszta związane z tymi trzema rozwiązaniami, infrastruktura, dostępne podzespoły, ludzie, miejsce eksploatacji?

  • Sebastian Lk – 23.08.2019

    Samo stwieerdzenie "kolej generuje 0,5% gazów cieplarnianych", jest pustą frazą, gdy zdamy sobie sprawę z tego, że udział kolei we frachcie, nawet w rozwiniętych państwach, jest smiesznie niski, w porównaniu do samochodów i statków śródlądowych. Np. w Niemczech jeśli doszłoby do awarii kolejowej, problemu nie będzie, ale jeśli spada poziom wody na Renie, grozi to paraliżem zagłębi Ruhry i Saary - bo wszystko - od rud metali, po węgiel, płynie na barkach, a nie jeździ koleją. W Wypadku Włoch, Francji, czy Hiszpanii, podobnie. Transport masowy, między wybrzeżami, to fracht, bo znacznie tańśzy. I później powstają rewelacje, że kolej jest "supernisko emisyjna". Jak może nie mieć niskiej emisji, skoro jej udział w transporcie przemysłowym jest w granicy błędu statystycznego.

  • Wysocki Aleksander – 23.08.2019

    Za niedługo będziemy bardziej ekologiczni od ekologów... Ciekawe kto później będzie to naprawiać jak koszty o wiele większe... Na razie kasa z Unii jest... Później będzie stać w krzakach na bocznicy...

  • mechanik – 23.08.2019

    Czytałem tony różnych bredni, ale Sebastian Lk przebił wszystko :-))

  • mechanik – 23.08.2019

    @Kasia Sobótka-Demianowska To ja Tobie odpowiem. Wystarczy włożyć minimum wysiłku aby dowiedzieć się, że w Polsce występuje b. duża podaż wodoru który obecnie jet marnowany i traktowany jako odpad. Aby to zmienić, trzeba jak zwykle tylko i aż wyłożyć pieniądze na inwestycję. Potem już z górki...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.