WKD z unijnym wsparciem zbuduje drugi tor z Podkowy Leśnej do Grodziska Maz.

inforail
30.09.2019 20:39
0 Komentarzy

74 miliony zł z UniiEuropejskiej na modernizację kolei na Mazowszu. Unijne wsparcie zostanieprzeznaczone na modernizację infrastruktury kolejowej linii Warszawskiej KoleiDojazdowej w województwie mazowieckim.

30 września 2019 r. Warszawska Kolej Dojazdowa zawarła zCentrum Unijnych Projektów Transportowych umowę o dofinansowanie ze środkówunijnych dla jednego z jej projektów. Wartość inwestycji to prawie 108 milionówzłotych.Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko (POIiŚ) 2014-2020 wyniesie ponad 74 miliony zł.

Umowę o dofinansowanie podpisali Joanna Lech, p.o. dyrektoraCentrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Michał Panfil, Prezes ZarząduWarszawskiej Kolei Dojazdowej.

Dofinansowanyprojekt:

Modernizacja infrastruktury kolejowej linii WKD – poprzezbudowę drugiego toru linii kolejowej nr 47 od Podkowy Leśnej do GrodziskaMazowieckiego.

– wartość całkowita projektu: 107 942 669 zł

– wartość dofinansowania z UE: 74 581 777 zł

Projekt obejmie budowę drugiego toru na szlaku Podkowa LeśnaGłówna – Grodzisk Mazowiecki Radońska, wymianę nawierzchni istniejącego toru1G, przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych w związku z budową drugiego toru,przebudowę istniejących 11 peronów oraz ich dostosowanie do wymagań TSI PRM,budowę 5 nowych peronów spełniających wymagania TSI PRM oraz modernizacjębudynków 2 dworców Podkowa Leśna Główna i Grodzisk Mazowiecki Radońska.

Projekt realizowany będzie w województwie mazowieckim, naterenie Obszaru Metropolitalnego Warszawy, w południowo-zachodnim paśmieosadniczym aglomeracji warszawskiej. Linia kolejowa 47 przebiega przez gminy:Brwinów (powiat pruszkowski), Podkowa Leśna, Milanówek i Grodzisk Mazowiecki(powiat grodziski).

Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowościmodernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów wkolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjnąnie większą niż 80 km/h.

Dzisiejsza uroczystośćstanowi potwierdzenie słuszności podjętej decyzji o wdrożeniu niezwykle ważnegoetapu, niezbędnego dla dalszego dynamicznego rozwoju WKD. Wypełniamyrównocześnie zamierzenie leżące u podstaw strategii przyjętej przez założycielii budowniczych linii kolejowej EKD, którzy ponad 90 lat temu planowali drugąnitkę toru do Grodziska Mazowieckiego. Jesteśmy pewni, że przedsięwzięcie, narzecz którego zawarta została dziś umowa, przyczyni się do dalszego wzrostuzainteresowania kolejowymi przewozami pasażerskimi, polepszenia jakości usługprzewozowych oraz zwiększenia mobilności mieszkańców aglomeracji warszawskiej– powiedział Michał Panfil, Prezes Zarządu WKD.

Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu liczbypasażerów korzystających z kolei i ograniczenia ruchu samochodowego.

Projekt będzie realizowany do połowy grudnia 2022 r.

Jak podkreśliła dziś Joanna Lech, p.o. dyrektora CentrumUnijnych Projektów Transportowych – W obecnej perspektywie tylko w województwiemazowieckim podpisaliśmy umowy o dofinansowanie z UE w wysokości 25,1 mldzłotych. Umowa podpisana dziś ze spółką WKD to kolejny krok w kierunkuznaczącego polepszenia jakości usług przewozów pasażerskich w obszarzeaglomeracji warszawskiej, do czego skutecznie od kilku lat przyczyniają sięFundusze Europejskie.

Jednym z największychwyzwań, przed jakimi obecnie stają władze lokalne, rządy i Unia Europejska jestpoprawa komunikacji i wzrost mobilności w obszarach miejskich, przyjednoczesnym zmniejszeniu zanieczyszczeń, kongestii i zwiększeniubezpieczeństwa. Dlatego bardzo się cieszę, że mogę uczestniczyć w podpisaniuumowy przyznającej ponad 75 mln PLN dofinansowania z UE na rozbudowęWarszawskiej Kolei Miejskiej. Jest to inwestycja, która w całości realizujecele polityki transportowej i polityki miejskiej UE. Takie inwestycje są dzisiajbardzo potrzebne zarówno Warszawie, jak i we wszystkich innych miastach wEuropie – dodał Piotr Świtalski z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.


Komentarze