Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wild krytykuje polską kolej. Daleko do doskonałości

inforail
28.09.2018 14:10
0 Komentarzy

Centralny PortKomunikacyjny to projekt, który swoim zasięgiem obejmuje cały kraj, ponieważprzebudujemy sieć kolejową na terenie całej Polski – powiedział w piątek wŁodzi pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, wiceminister infrastruktury MikołajWild.

Naszym celem – poza budową nowego międzykontynentalnegoportu lotniczego i przebudową systemu kolejowego – jest również bardzo mocnewsparcie rozwojowe tego obszaru w kierunku stworzenia binarnej metropoliiopartej o Łódź i Warszawę” – podkreślił Mikołaj Wild na konferencjizorganizowanej w piątek w Łodzi.

Zdaniem wiceministra, poziom polskich kolei jest daleki oddoskonałości – sieć kolejowa jest rzadsza niż w Europie Zachodniej, podróżetrwają zbyt długo, a polska kolej „wciąż pozostaje pod zaborami”, awięc składa się z trzech niezintegrowanych ze sobą systemów kolejowych zliniami prowadzącymi do stolic nieistniejących już mocarstw XIX-wiecznych. Wkonsekwencji sto polskich miast powyżej 10 tys. mieszkańców pozbawionych jestdostępu do połączeń kolejowych.

Realizacja CPK będzie – jak podał Wild – wiązać się zuzyskaniem bezpośrednich połączeń kolejowych do tego portu przez 120 miast naterenie całego kraju. Plany zakładają, że wszyscy mieszkańcy Polski będą miećstację kolejową w odległości nie większej niż 30 km od swego miejscazamieszkania.

„Z CPK chcemy zapewnić dostęp do Łodzi w 25 minut, doWarszawy w 15 minut, do największych aglomeracji w czasie sięgającym 2 godzin -z wyłączeniem Szczecina. Chcemy przeprowadzić bezpośrednie linie kolejowe doWrocławia, Poznania przez Łódź – to oznacza lepsze wykorzystanie Dworca ŁódźFabryczna i bezpośrednie połączenia na kolejach dużych prędkości prowadzoneprzez Łódź, co da gigantyczną szansę rozwojową. Planujemy, by zintegrować Łódźi Warszawę w duopolis – miasto binarne o dwóch centrach, wokół których będzie następowałrozwój” – zaznaczył wiceminister.

W opinii Wilda, działanie miastotwórcze, które zawszetowarzyszy budowie lotnisk, zostanie zwielokrotnione poprzez stworzeniedogodnych połączeń kolejowych. Do 2030 roku ma powstać 300 km nowych liniikolejowych dużej prędkości (do 250 km/h). Przez Łódzkie przebiegać będzie m.in.linia Warszawa – CPK – Łódź, Łódź – Sieradz, Sieradz – Kalisz, Sieradz -Wieruszów. Budowa kolei dużej prędkości ma też uwolnić już istniejące trasy dlaprzewozów regionalnych, aglomeracyjnych i cargo.

Obok Łódzkiego, korzyści z budowy CPK mają odnieść takżeinne regiony. W woj. kujawsko-pomorskim oraz pomorskim do sieci kolei dużychprędkości włączona zostanie Bydgoszcz i Toruń, Grudziądz włączony zostanie wsystem połączeń dalekobieżnych do Trójmiasta, powstanie też efektywnepołączenie Starogard Gdański – Tczew – Gdańsk.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany wStanisławowie w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego, na ok. 3 tys.gruntów. Ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych wEuropie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie;docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Obiekt wraz ztowarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł.Do końca 2019 r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinienbyć zbudowany do końca 2027 r.


Komentarze