TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Więcej pociągów między Rybnikiem a Wodzisławem Śl. Docelowo 27
InfoRail.pl - Opublikowano: 28.05.2018 09:49:28
Więcej pociągów między Rybnikiem a Wodzisławem Śl. Docelowo 27

Od 10 czerwca br. na linii kolejowej Rybnik - Wodzisław Śląski mają pojawić się dodatkowe połączenia - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowane nie tylko samorząd województwa, ale też przez miasta. Docelowo kursować ma 27 par pociągów - tam i z powrotem - w ciągu doby.

Od 10 czerwca br. na linii kolejowej Rybnik - Wodzisław Śląski mają pojawić się dodatkowe połączenia - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowane nie tylko samorząd województwa, ale też przez miasta. Docelowo kursować ma 27 par pociągów - tam i z powrotem - w ciągu doby.

Poprzez zwiększenie liczby połączeń kolejowych władze zainteresowanych miast chcą zachęcać do transportu publicznego i ograniczać korki na swoich drogach. Ich uruchomienie włodarze Rybnika i Wodzisławia Śląskiego zapowiadali na drugą połowę br. Jak jednak wynika z tablicy nr 155 w sieciowym rozkładzie jazdy PKP Polskich Linii Kolejowej, uwzględniającej tzw. korektę tegorocznego rozkładu jazdy, która zacznie obowiązywać od 10 czerwca br., dodatkowe pociągi wyruszą już z tą datą.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje siedem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin – Katowice. 11 czerwca będą to już 23 pociągi Kolei Śląskich (dodatkowe pojedyncze połączenia zapewniają i będą nadal zapewniały Przewozy Regionalne).

Przewidziana liczba pociągów ma spełniać założenia: dwóch pociągów w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, a także jednego pociągu co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne.

Dodatkowe pociągi to realizacja postulowanego od wielu miesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowania pociągów między tymi miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie z należącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach (szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i - w efekcie - przysłuży się m.in. poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem, np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień, szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lub więcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-km dystans między stacjami Wodzisław Śląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterech przystankach.

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, że pozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowych połączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP Polskimi Liniami Kolejowym, rozkładu jazdy, by oprócz dotychczasowych połączeń, objąć nim dodatkowe - między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowania dodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miast wydatek ok. 300 tys. zł. Rybnik dofinansowuje tamtejszy Związek Transportu Zbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Miasta wystarały się nie tylko o dodatkowe połączenia między nimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów, kończących wcześniej lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to np. obsługiwanych przez Przewozy Regionalne pociągów z do Krakowa i Rzeszowa.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad 10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek dworca kolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowe drogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r., a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej – do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika w ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło też wizję lokalną każdego z przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławia sprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdy rowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, w części efekt okazał się możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wodzisław Śląski
Rybnik
Przewozy Regionalne
Koleje Śląskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.