TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Więcej pociągów do Gorzowa Wielkopolskiego po elektryfikacji
InfoRail.pl - Opublikowano: 13.02.2020 11:45:52
Więcej pociągów do Gorzowa Wielkopolskiego po elektryfikacji

Linie kolejowe prowadzące do Gorzowa Wielkopolskiego są liniami niezelektryfikowanymi, co oznacza konieczność wykorzystania do ich obsługi lokomotyw spalinowych, których zasoby są znacznie mniejsze niż lokomotyw elektrycznych – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Linie kolejowe prowadzące do Gorzowa Wielkopolskiego są liniami niezelektryfikowanymi, co oznacza konieczność wykorzystania do ich obsługi lokomotyw spalinowych, których zasoby są znacznie mniejsze niż lokomotyw elektrycznych – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Na problem zwróciła uwagę posłanka Krystyna Sibińska. W interpelacji do Ministra Infrastruktury napisała, że w połowie grudnia 2019 roku zmienił się rozkład jazdy pociągów. W województwie lubuskim nowym połączeniem jest IC Wawel. Pociąg relacji Kraków-Poznań ma teraz wydłużoną trasę do Zielonej Góry. Mieszkańcy południowej stolicy województwa zyskali też nowe, bezpośrednie połączenia do Poznania, Kalisza, Łodzi i Krakowa. Z 4 do 6 zwiększyła się również liczba połączeń między Zieloną Górą a Poznaniem. Do Zielonej Góry wrócił też pociąg TLK Stoczniowiec. To drugie dzienne połączenie łączące Zieloną Górę z Trójmiastem.

Zmieniły się godziny kursowania pociągu TLK Zielonogórzanin. Skład przyjeżdża do stolicy dwie godziny wcześniej, czyli o 9:30. Z Warszawy do Zielonej Góry pociąg wyruszy około 19:20.

Jeżeli chodzi o drugą stolicę województwa, to dla osób podróżujących do i z Gorzowa Wielkopolskiego zmieni się niewiele – nadal na przykład nie ma bezpośrednich połączeń do miejscowości w południowej Polsce.

W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że możliwość prowadzenia do Zielonej Góry pociągów lokomotywami elektrycznymi oraz złożonych z elektrycznych zespołów trakcyjnych powoduje, że do Zielonej Góry uruchamiana jest większa liczba połączeń niż do Gorzowa Wielkopolskiego.

Zapewnił, że obecnie toczą się prace studialne w zakresie modernizacji i elektryfikacji trasy kolejowej do Gorzowa Wielkopolskiego. Opracowywana jest dokumentacja przedprojektowa dla prac na liniach kolejowych nr 18 i nr 203 na odcinku Bydgoszcz - Piła - Krzyż - Gorzów Wlkp. - Kostrzyn wraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn. Zakończenie umowy zarządcy infrastruktury z Wykonawcą planowane jest w drugim kwartale 2020 r.

Z Gorzowa Wielkopolskiego w obecnym rozkładzie jazdy kursują dwa pociągi do Warszawy, trasą przez Poznań. Są to IC Mewa o 6:50 (przyjazd do Warszawy o 13:15) i IC Gałczyński o 16:09 (przyjazd do Warszawy o 22:53). Dodatkowo z Gorzowa Wielkopolskiego kursują dwa pociągi do Gdyni. Pociąg TLK Kociewie odjeżdża o 06:20 i jedzie przez Piłę, Bydgoszcz, Gdańsk do Gdyni. Pociąg TLK Bory Tucholskie odjeżdża o 16:06 i jedzie przez Piłę, Chojnice, Gdańsk do Gdyni.

Podróż na południe Polski jest możliwa do zrealizowania w systemie połączeń przesiadkowych. Pasażerowie z Gorzowa Wielkopolskiego mogą dokonać przesiadek w Kostrzynie, Zielonej Górze, Krzyżu albo w Poznaniu, by kontynuować podróż w kierunku m.in. Katowic i Krakowa.

Pociągi łączące Zieloną Górę z południem Polski nie zaczynają i nie kończą biegu w Zielonej Górze, ale kursują w relacji do i ze Szczecina Głównego. Jednakże w przyszłym rozkładzie jazdy rozpatrywane jest uruchomienie grupy wagonów od wybranego pociągu jadącego z kierunku Krakowa przez Wrocław do Szczecina. Grupa wagonów byłaby wyłączana w Zielonej Górze i następnie kierowana trasą przez Sulechów, Zbąszynek i Międzyrzecz do Gorzowa Wielkopolskiego.

Jednak dokładniejsze informacje co do możliwości uruchomienia takiego połączenia będą znane dopiero w dalszym toku prac nad przygotowaniem przyszłego rocznego rozkładu jazdy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gorzów Wielkopolski
Andrzej Bittel
lubuskie
Zielona Góra