TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wiceminister Bittel o linii do Jastrzębia: Odtworzenie możliwe
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 05.10.2018 08:58:01
Wiceminister Bittel o linii do Jastrzębia: Odtworzenie możliwe (foto: Wikipedia/Mariuszjbie, lic. CC BY-SA 3.0)

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił w czwartek w Sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju - o co zabiega miejscowy samorząd - będzie możliwe po wykonaniu studium wykonalności, w ramach kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił w czwartek w Sejmie, że odtworzenie pasażerskiej linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju - o co zabiega miejscowy samorząd - będzie możliwe po wykonaniu studium wykonalności, w ramach kolejnego Regionalnego Programu Operacyjnego.

"Jeżeli będzie studium wykonalności i będzie wiadomo jaka kwota (jest potrzebna na tę inwestycję - PAP), to zadanie to jest szykowane pod kolejną perspektywę unijną" - powiedział wiceminister podczas czwartkowej debaty budżetowej w Sejmie, odpowiadając na pytanie pos. Krzysztofa Gadowskiego (PO).

Samorządowcy z blisko 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju zabiegają o przywrócenie zlikwidowanych 17 lat temu połączeń kolejowych do miasta. Koszt związanych z tym inwestycji szacowano wcześniej wstępnie na ok. 200 mln zł. W pierwszym etapie ma powstać studium wykonalności projektu.

Wiceminister Bittel zaznaczył w czwartek, że podstawowa inicjatywa w tym zakresie powinna należeć do Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach, w którego gestii znajduje się regionalny transport pasażerski. Stąd ewentualna inwestycja powinna być realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego.

"Niemniej jednak w stosunku do tej linii kolejowej, którą z całą pewnością trzeba odtworzyć, jest ponadstandardowe zainteresowanie spółki PKP PLK. Są prowadzone rozmowy z samorządami i z urzędem marszałkowskim w dwóch sprawach: by zmontować finansowanie do wykonania studium wykonalności (...) oraz by urząd marszałkowski zapewnił, że puści tam pociągi. I to się toczy" - powiedział wiceminister.

Przed dwoma tygodniami przewodniczący Rady Miasta w Jastrzębiu-Zdroju Łukasz Kasza poinformował, że samorząd, wraz z marszałkiem województwa i spółką PKP PLK, poszukują źródeł finansowania na opracowanie dokumentacji projektowej - studium z operatem szacunkowym na odtworzenie linii kolejowej nr 159. Koszt takiego studium waha się w granicach od 1 do 4 mln zł.

Przepisy zabraniają miejskiemu samorządowi sfinansowania takiej dokumentacji ze środków miasta - organizowanie i dotowanie pasażerskich przewozów kolejowych należy bowiem do zadań samorządu województwa, zaś w kompetencjach marszałka jest przeprowadzenie inwentaryzacji prowadzonych inwestycji, stanu ich zaawansowania i możliwości ewentualnego przesunięcia środków.

Jastrzębie-Zdrój to obecnie największe w Polsce miasto bez dostępu do kolei pasażerskiej. Pociągi przestały docierać do Jastrzębia w 2001 r.

Miasto zleciło opracowanie analizy wariantów połączenia kolejowego z Katowicami przez Żory i Orzesze, gdzie czas przejazdu do Katowic byłby krótszy niż godzina. Aby pociągi mogły wrócić na tę trasę, konieczna jest odbudowa infrastruktury na odcinkach między Jastrzębiem-Zdrój a Pawłowicami oraz między Żorami a Orzeszem.

W sprawie odtworzenia linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju odbyły się już konsultacje w Ministerstwie Infrastruktury z udziałem m.in. wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela, prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusza Merchela, parlamentarzystów i jastrzębskich samorządowców. Miasto odwiedził też szef sejmowej Komisji Infrastruktury Bogdan Rzońca.

Jeden z wariantów przedstawionych w analizie odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju zakłada remont i wykorzystanie do obsługi połączeń pasażerskich odcinka linii należącej do Jastrzębskiej Spółki Kolejowej - ta należąca do Jastrzębskiej Spółki Węglowej firma zarządza infrastrukturą kolejową związaną z kopalniami i koksowniami JSW.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Andrzej Bittel
Ministerstwo Infrastruktury
Jastrzębie-Zdrój
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.