Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiata kolejowa Warszawa Śródmieście WKD została wpisana do rejestru zabytków

inforail
07.08.2020 12:45
0 Komentarzy

Mazowiecki WojewódzkiKonserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków ruchomych województwamazowieckiego wiatę nad wejściem na perony przystanku Warszawa-Śródmieście WKD,wzniesioną w 1963 roku, według projektu Arseniusza Romanowicza i PiotraSzymaniaka, położoną w Warszawie przy Al. Jerozolimskich 56, z uwagi nazachowane wartości artystyczne i naukowe.

Śródmiejski przystanek stanowił stację końcową na trasieWarszawskiej Kolei Dojazdowej, dawniej Elektrycznej Kolei Dojazdowej,uruchomionej w 1927 roku przez spółkę „Siła i Światło” S.A., łączącej GrodziskMazowiecki i Milanówek z centrum stolicy. Powstanie stacji w obecnejlokalizacji tj. u zbiegu Al. Jerozolimskich z Al. Jana Pawła II związane było zprzebudową i modernizacją kolei dojazdowej i warszawskiego węzła kolejowego wokresie powojennym. W 1951 roku upaństwowioną spółkę EKD przemianowano naWarszawską Kolej Dojazdową, opracowując następnie nowy przebieg miejskiegoodcinka linii na terenie Warszawy, włączonego w wykop linii średnicowej wzdłużAl. Jerozolimskich.

Zejścia na peron przystanku, usytuowanego poniżej poziomuulicy, osłonięte zostały charakterystyczną parą wiat. Oddalone od siebieobiekty stanowiły jedyne elementy akcentujące zejścia na peron z poziomu AlejJerozolimskich. Obecnie przetrwała jedynie wschodnia z dwu istniejącychpierwotnie wiat (mniejsze przekrycie zachodnie uległo rozbiórce ok. 1993 rokuwraz z budową budynku biurowo-usługowego przy Al. Jerozolimskich 56C, doktórego przeniesiono zejście na peron kolejki).

Wiata nad zejściem do stacji kolejki WKD stanowi efektowne izarazem funkcjonalne zwieńczenie dwukondygnacyjnej struktury przystanku, będącjednocześnie jego najbardziej wartościowym architektonicznie elementem,tworzącym w przestrzeni miejskiej wyrazisty akcent. Dynamiczne formy zadaszeniadodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór.Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualnąekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dziełopowojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w.,dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i PiotraSzymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy latpowojennych. Sam charakter konstrukcji, podobnie jak innych, równoleglewznoszonych zadaszeń przystankowych linii średnicowej, opierał się naspopularyzowanych w l. 50 XX w. cienkościennych strukturach łupinowych, którestanowiły wówczas dla rodzimych konstruktorów technologiczne wyzwanie. Z tegowzględu wiata jest obiektem o wysokich wartościach naukowych, będąc przejawemówczesnej myśli technologicznej. Wpisana do rejestru zabytków wiata stanowijedno z dwóch pierwotnie wzniesionych zadaszeń, dlatego zachowanie i właściwakonserwacja obiektu, będącego jedynym dokumentem pierwotnej koncepcjiarchitektonicznej całego przystanku, leży w interesie społecznym. Budowladokumentuje ponadto rozwój Warszawskiej Kolei Dojazdowej, stanowiącej istotnyelement systemu połączeń aglomeracyjnych.

Komentarze