TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wąskotorówka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego ruszy już 9 czerwca
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 27.05.2019 09:02:15 1 komentarz
Wąskotorówka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego ruszy już 9 czerwca (foto: SGKW)

Kilka tygodni wcześniej niż w poprzednich latach, już w niedzielę, 9 czerwca br. rozpocznie regularne sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.

Kilka tygodni wcześniej niż w poprzednich latach, już w niedzielę, 9 czerwca br. rozpocznie regularne sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląska kolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.

Poinformowało o tym w niedzielę Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznaczało to dotąd przejazdy w weekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie - od końca czerwca do września.

W tym roku kolejka po raz pierwszy pojedzie z pasażerami 8 czerwca, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego – Industriadę. Co roku obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy między centrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicy Karb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra w tarnogórskiej dzielnicy Repty.

Według szacunków SGKW podczas ubiegłorocznej Industriady przez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenie uruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad 100-procentowe obłożenie.

Podobne INDUexpressy będą kursowały podczas tegorocznej Industriady. Łącznie zapowiedziano dotąd 12 kursów. Pociągi z centrum Bytomia będą odjeżdżały co dwie godziny od godz. 9.00, a spod tarnogórskiej kopalni – podobnie, co dwie godziny, od godz. 10.05. Przejazdy na terenie Bytomia będą bezpłatne; bilet między Bytomiem a Tarnowskimi Górami ma kosztować 10 zł (ulgowy 5 zł).

Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali grupy chcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei. Co roku wydarzeniem jest możliwość zejścia do kanału rewizyjnego i obejrzenia, jak wygląda lokomotywa od spodu. Będzie też można m.in. pojeździć drezyną ręczną i wziąć udział w prezentacji techniki remontu torowiska.

Wolontariusze Stowarzyszenia chcą bowiem pokazywać, jak przed corocznym uruchomieniem kolejki sprawdzają i uzupełniają infrastrukturę torową, samodzielnie – własnymi siłami – odbudowując czy remontując znaczne fragmenty torowiska.

Tylko w sobotę członkowie SGKW m.in. zamontowali tzw. zwrotniki przy rozjazdach na mijance w Tarnowskich Górach (w miejsce elementów skradzionych jakiś czas temu), wymienili kilka podkładów, oczyścili z ziemi rowki przy szynach na skrzyżowaniach z drogami i usunęli kilka zwalonych przez wichury drzew.

Choć podczas Industriady można dotrzeć INDUexpressem tylko do Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie można dojechać dalej - do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładu jazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można było przesiadać się między kolejką, a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.

Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien też zostać znów przedłużony dzięki "Srebrnemu pociągowi". To wspólna oferta niedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowana przez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzanie kopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, których jedną z pozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.

Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną część sieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. W ostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r. świętowano 160-lecie GKW.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wąskotorówka
Bytom
remont
tor
infrastruktura
  • yasny – 27.05.2019

    Szacunek dla SGKW, jak co roku - świetna robota :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.