TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Wagon pocztowy trafił do muzeum w Rogowie
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 01.10.2019 10:42:51
Wagon pocztowy trafił do muzeum w Rogowie (foto: UMWŁ)

Poczta Polska przekazała dawny wagon pocztowy do muzealnej kolekcji kolei wąskotorowej w Rogowie.

Poczta Polska przekazała dawny wagon pocztowy do muzealnej kolekcji kolei wąskotorowej w Rogowie.

Licząca ponad sto eksponatów muzealna kolekcja Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), która prowadzi w Rogowie najdłuższą czynną wąskotorową linię kolejową w kraju, wzbogaciła się o wagon pocztowy typu 304C. Do 2001 r. roku był on wykorzystywany jako ambulans pocztowy, umożliwiając szybki kolejowy transport krajowy i międzynarodowy różnego rodzaju przesyłek Poczty Polskiej. Po remoncie zostanie on udostępniony do zwiedzania.

Prezes FPKW Adam Wawrzyniak, dziękując Poczcie za nowy eksponat, wskazał, że do tej pory to fundacja wyszukiwała zaniedbane pojazdy szynowe, sprowadzając je do muzeum i przywracając im dawny blask. "Tym razem jest inaczej, bo po raz pierwszy to właściciel zdecydował o przekazaniu nam zadbanego i kompletnego wagonu po to, żeby zachować dla przyszłych pokoleń ten element łączonej historii poczty i kolejnictwa" - mówił.

Wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony przypomniał, że spółka od 2011 roku nie korzysta już z ambulansów kolejowych, ale – jak zaznaczył - to ważna część historii narodowego operatora pocztowego. "I dlatego chcemy aby w tym pięknym miejscu przekazywać te informacje kolejnym pokoleniom. Teraz ten wagon będzie pełnił funkcję edukacyjną i muzealną, pokazując, jak wyglądała komunikacja w zderzeniu z cyfrową rewolucją, erą internetu i smartfonów" – zapowiedział.

Wagon typu 304C

Przekazany w poniedziałek wagon pocztowy typu 304C był produkowany seryjnie od 1980 r. przez wrocławski Pafawag. Był on przeznaczony do przewozu przesyłek pocztowych luzem lub w kontenerach w ruchu dalekobieżnym i międzynarodowym. Najważniejsza część wagonu, zwana kancelarią, była przystosowana do rozdziału przesyłek przez brygadę pocztową i wyposażona w sortownice dla listów, stoły sortownicze, regały na paczki, ramy do zawieszania worków i inne urządzenia ułatwiające pracę załodze. Jego pozostałe pomieszczenia to magazyn, garderoby, część wypoczynkowa oraz toaleta. Przed 1994 r. wagon był w kolorze oliwkowym, który zostanie przywrócony mu w obecnym miejscu ekspozycji. FPKW planuje we współpracy ze środowiskiem filatelistycznym, zorganizowanie w wagonie wystawy dotyczącej przewozu poczty koleją.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wagon
muzeum
zabytek
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.