TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W Pszczynie powstanie centrum przesiadkowe
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 05.06.2018 10:58:49
W Pszczynie powstanie centrum przesiadkowe

W drugiej połowie 2019 r. w Pszczynie powinno być gotowe nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym. W poniedziałek władze tamtejszego powiatu podpisały umowę na realizację przedsięwzięcia.

W drugiej połowie 2019 r. w Pszczynie powinno być gotowe nowe centrum przesiadkowe przy dworcu kolejowym. W poniedziałek władze tamtejszego powiatu podpisały umowę na realizację przedsięwzięcia.

Centrum przesiadkowe powstanie wzdłuż pszczyńskich ul. Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadnicza część znajdzie się w miejscu dzisiejszego skweru przed dworcem. Oprócz prostego parterowego obiektu obsługi podróżnych, z ceglaną elewacją nawiązującą do budynku dworca kolejowego i wiaty dla busów oraz autobusów, wokół powstaną parkingi dla niemal 200 samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek.

Przebudowany zostanie też okoliczny układ drogowy – ul. Sokoła i Plac Dworcowy, odcinek ul. Kościuszki oraz skrzyżowanie ul. Sokoła i ul. Dworcowej. Na skrzyżowaniu ulic Sokoła i Kościuszki powstanie minirondo. Przebudowane zostaną również ciągi pieszo-rowerowe, chodniki oraz zjazdy.

Jak akcentował podczas poniedziałkowego podpisania umowy, cytowany w informacji prasowej, starosta pszczyński Paweł Sadza, to największa inwestycja w historii tamtejszego powiatu, która w perspektywie kilkunastu lat będzie miała duże znaczenie dla mieszkańców.

Centrum przesiadkowe oraz prowadzący do niego układ drogowy wykona za 16,9 mln zł konsorcjum spółek, z przedsiębiorstwem Mazur jako liderem. Jak podały władze powiatu, plac budowy został już przekazany wykonawcy. Wcześniej na projekt budowlany, nadzór inwestorski oraz przygotowanie terenu powiat wyłożył już ok. 630 tys. zł.

Całe przedsięwzięcie jest dofinansowane środkami unijnymi. Projekt koordynuje powiat pszczyński, który odpowiada za budowę centrum przesiadkowego oraz dróg dojazdowych. Drugą część projektu, budowę systemu dróg rowerowych, realizuje miasto.

W tej części inwestycji na terenie miasta i powiatu ma powstać ponad 20 km tras rowerowych, łączących węzeł przy dworcu z dzielnicami i dwoma mniejszymi centrami przesiadkowymi, również ujętymi w projekcie - w Wiśle Wielkiej oraz w Piasku. Budowa kompleksu przy dworcu kolejowym ma trwać w latach 2018-2019, a budowa tras rowerowych - do 2020 r.

Koszty obu części inwestycji oszacowano w unijnym projekcie na 43,6 mln zł; dotacja z części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mln zł.

W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółka PKP SA, wyremontował już kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z 1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawną farbę, eksponując cegłę, wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się też przydworcowa wiata. Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.

Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139 Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami i Bielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędy pociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. W Pszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.

W ostatnich latach spółka PKP PLK przygotowała projekt: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice" - pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

W połowie br. PLK poinformowały o odłożeniu realizacji kluczowej części inwestycji na lata po 2021 r., ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF. Teraz powstaje dokumentacja dla całości prac; fizycznie wykonane zostaną one na niewielkim odcinku: Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.

Ministerstwo Infrastruktury deklarowało potem, że wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – Most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, "podejmowane będą działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach".

Według wcześniejszych informacji, prace przy tej inwestycji w Pszczynie objęłyby m.in. budowę tunelu w miejscu przejazdu kolejowego między ul. Męczenników Oświęcimskich i Dworcową. Przy ul. Dworcowej będzie kończyła się część realizowanego teraz centrum przesiadkowego wzdłuż ul. Sokoła.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pszczyna
centrum przesiadkowe
PKP PLK
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.