Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W pojazdach PKP Intercity zużycie energii pod pełną kontrolą

inforail
10.08.2020 12:45
0 Komentarzy

PKP Intercitykontroluje zużycie energii elektrycznej swojego taboru. Przewoźnik zakończyłinstalację układów pomiarowo – rozliczeniowych prądu stałego. To największetego rodzaju przedsięwzięcie PKP Intercity, służące podniesieniu efektywnościenergetycznej w Spółce.

W lipcu br. zakończył się proces opomiarowania taboru PKPIntercity. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego EM3000zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika – lokomotywach ielektrycznych zespołach trakcyjnych.

Inwestycja wefektywność energetyczną

PKP Intercity umowę na instalację układów pomiarowychzawarło ze spółką SESTO w kwietniu 2019 roku. W ramach kontraktu, wartego 5,8mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Ponadtowdrożyła system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilaniaoraz śledzenie pojazdów w trybie on-line. Realizacja tego przedsięwzięciaumożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.

W procesie opomiarowania taboru istotne było utrzymaniedostępności pojazdów, niezbędnych do bieżącej obsługi ruchu pociągówrozkładowych. W tym przypadku ważna okazała się ścisła współpraca przewoźnika,udostępniającego pojazdy do wykonania instalacji, ze spółką SESTO montującąukłady pomiarowo – rozliczeniowe energii elektrycznej. W trakcie realizacjiumowy został ogłoszony stan epidemii. Wyzwania związane ze skoordynowaniem pracmontażowych i trudności wywołane ograniczeniami epidemii nie pokrzyżowałyplanów – zadanie zostało ukończone w terminie. Zgodnie z zawartą umową spółkaSESTO będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układówpomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich doeksploatacji.

Wymierne oszczędności

Inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnikposiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające doobniżenia kosztów. Rachunki za energię trakcyjną oparte o dane z układówpomiarowo – rozliczeniowych są pierwszym krokiem do oszczędności w kosztachponoszonych na zakup energii elektrycznej. Przewoźnik zapłaci za tę energię,którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. PKP Intercityprzewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej.Oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

PKP Intercity eksploatuje ok. 25% taboru, który posiadazdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej – tzw.rekuperacja energii elektrycznej – czyli odzyskiwania energii wytworzonejpodczas hamowania pociągu. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawartozapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdykolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupuenergii trakcyjnej. Dzięki układom pomiarowo – rozliczeniowym przewoźnik możetakże on-line monitorować położenie pojazdu, a także napięcie sieci trakcyjnejczy pobierany prąd.

Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKPIntercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemuzarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowaniarzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia.Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonnościwybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru – podsumowuje AdamLaskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Obecnie PKP Intercity dysponuje najbardziej zaawansowanymsystemem pomiaru energii oraz jego bieżącego monitorowania w usystematyzowanejbazie danych pomiarowo – rozliczeniowych. Dzięki układom pomiarowo –rozliczeniowym oraz systemowi do akwizycji danych pomiarowych PKP Intercitybędzie w stanie identyfikować potencjał do oszczędności energii elektrycznej naposzczególnych trasach obsługiwanych przez przewoźnika. (PKP IC)


Komentarze