Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W obronie Przewozów Regionalnych. Pikieta w Krakowie

inforail
23.10.2017 13:49
0 Komentarzy

Związkowcy zkolejarskiej Solidarności protestowali w poniedziałek przez UrzędemMarszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie. Według nich władze regionudyskryminują spółkę Przewozy Regionalne, a faworyzują własnego przewoźnika.

Marszałek Małopolski Jacek Krupa zapewnił PAP, że obajprzewoźnicy: Przewozy Regionalne, działające pod marką Polregio i samorządoweKoleje Małopolskie, są tak samo traktowani przez zarząd regionu, a środków naregionalne przewozy kolejowe w przyszłorocznym budżecie będzie więcej.

Podczas pikiety Henryk Sikora, przewodniczący RegionalnejSekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” przy Regionie Małopolskimprzypomniał, że podobna manifestacja odbyła się przed rokiem i od tego czasu”niewiele się zmieniło”.

„Mamy w dalszym ciągu problemy związane z funkcjonowaniemkolei i ich organizacją na terenie Małopolski, dlatego tutaj jesteśmy” -podkreślił Sikora.

Związkowcy z Solidarności przedstawili szereg postulatów,wśród nich równe traktowanie przewoźników realizujących pasażerskie przewozykolejowe na zlecenie województwa małopolskiego: Przewozów Regionalnych isamorządowych Kolei Małopolskich. Postulowali także zwrócenie większej uwagi napołączenia na obrzeżach regionu oraz realizację szeregu inwestycjiinfrastrukturalnych na liniach kolejowych.

Ireneusz Dynowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ”S” Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych ocenił, że marszałekregionu „cały czas próbuje nas dyskryminować, cały czas nas próbuje objechaćswoimi postanowieniami”.

„Pan marszałek postanowił, że będzie się bawił kolejką isobie kolejkę zbudował. Ta kolejka powstała i jest konkurencją dla PrzewozówRegionalnych, z tym, że ta konkurencja wcale nie jest taka idealna, jak by sięwydawało panu marszałkowi” – powiedział.

W jego ocenie władze regionu priorytetowo traktująpołączenia kolejowe realizowane do Krakowa w ramach Szybkiej KoleiAglomeracyjnej, a zapominają o dalszej okolicy i o takich miastach, jak np.Zakopane, Nowy Sącz, Bukowno. „To wszystko to już są mieszkańcy drugiej kategorii”- dodał Dynowski.

Postulaty protestujących zostały wręczone marszałkowiMałopolski Jackowi Krupie, który wyszedł do protestujących. Jak powiedział PAPKrupa, obaj przewoźnicy realizujący przewozy kolejowe na zlecenie władz regionusą podobnie traktowani.

„Przewozy Regionalne dostają 90 mln zł dotacji w tym roku, aKoleje Małopolskie – niecałe 26 mln zł. To jest cała odpowiedź na nierównetraktowanie” – wyjaśnił i zaznaczył, że Przewozy Regionalne mają dużo większątzw. pracę przewozową i mają zapewnione zlecenia na następne lata.

„Natomiast oczekujemy cały czas zdecydowanego poprawieniajakości obsługi naszych pasażerów przez Przewozy Regionalne. Takie są opiniepasażerów” – podkreślił Krupa.

Pytany o plany związane z rozwijaniem połączeń kolejowych wnajbliższym czasie, poinformował, że od grudnia powinny ruszyć dwa nowepołączenia. Pierwsze z nich – z Krakowa Głównego do Skawiny – będzie możliwe pozakończeniu pod koniec roku budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie aKraków Krzemionki. Do Skawiny będzie przedłużona linia aglomeracyjna SKA2Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. Docelowo składy miałyby kursować na tejtrasie co pół godziny.

Drugą z linii aglomeracyjnych, która miałaby zostaćuruchomiona przez województwo małopolskie, od połowy grudnia będzie PodhalańskaKolej Regionalna na trasie Zakopane – Nowy Targ. W projekt, obok województwazaangażowane są Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, BiałyDunajec, Szaflary i Raba Wyżna. Pociągi miałyby początkowo jeździć co godzinę wkażdą stronę.

Krupa zapowiedział, że według wstępnych planów budżetuwojewództwa na przyszły roku wydatki na organizację pasażerskich przewozówkolejowych zwiększą się o ok. 20 mln zł w porównaniu z br. „To będziepodzielone w podobnych proporcjach, jak do tej pory” – zapewnił marszałek.

W obecnym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa naprzewozy kolejowe wynosi 105 mln zł – o blisko 11 mln więcej niż poprzednio.Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostało przeznaczone na modernizacjętaboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwamałopolskiego, co łącznie dało kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł.


Komentarze