TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W obronie Przewozów Regionalnych. Pikieta w Krakowie
InfoRail.pl - Opublikowano: 23.10.2017 15:49:12 24 komentarze
W obronie Przewozów Regionalnych. Pikieta w Krakowie (foto: PAP)

Związkowcy z kolejarskiej Solidarności protestowali w poniedziałek przez Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie. Według nich władze regionu dyskryminują spółkę Przewozy Regionalne, a faworyzują własnego przewoźnika.

Związkowcy z kolejarskiej Solidarności protestowali w poniedziałek przez Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie. Według nich władze regionu dyskryminują spółkę Przewozy Regionalne, a faworyzują własnego przewoźnika.

Marszałek Małopolski Jacek Krupa zapewnił PAP, że obaj przewoźnicy: Przewozy Regionalne, działające pod marką Polregio i samorządowe Koleje Małopolskie, są tak samo traktowani przez zarząd regionu, a środków na regionalne przewozy kolejowe w przyszłorocznym budżecie będzie więcej.

Podczas pikiety Henryk Sikora, przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy NSZZ "Solidarność" przy Regionie Małopolskim przypomniał, że podobna manifestacja odbyła się przed rokiem i od tego czasu "niewiele się zmieniło".

"Mamy w dalszym ciągu problemy związane z funkcjonowaniem kolei i ich organizacją na terenie Małopolski, dlatego tutaj jesteśmy" - podkreślił Sikora.

Związkowcy z Solidarności przedstawili szereg postulatów, wśród nich równe traktowanie przewoźników realizujących pasażerskie przewozy kolejowe na zlecenie województwa małopolskiego: Przewozów Regionalnych i samorządowych Kolei Małopolskich. Postulowali także zwrócenie większej uwagi na połączenia na obrzeżach regionu oraz realizację szeregu inwestycji infrastrukturalnych na liniach kolejowych.

Ireneusz Dynowski, przewodniczący Komisji Zakładowej NSZZ "S" Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych ocenił, że marszałek regionu "cały czas próbuje nas dyskryminować, cały czas nas próbuje objechać swoimi postanowieniami".

"Pan marszałek postanowił, że będzie się bawił kolejką i sobie kolejkę zbudował. Ta kolejka powstała i jest konkurencją dla Przewozów Regionalnych, z tym, że ta konkurencja wcale nie jest taka idealna, jak by się wydawało panu marszałkowi" - powiedział.

W jego ocenie władze regionu priorytetowo traktują połączenia kolejowe realizowane do Krakowa w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, a zapominają o dalszej okolicy i o takich miastach, jak np. Zakopane, Nowy Sącz, Bukowno. "To wszystko to już są mieszkańcy drugiej kategorii" - dodał Dynowski.

Postulaty protestujących zostały wręczone marszałkowi Małopolski Jackowi Krupie, który wyszedł do protestujących. Jak powiedział PAP Krupa, obaj przewoźnicy realizujący przewozy kolejowe na zlecenie władz regionu są podobnie traktowani.

"Przewozy Regionalne dostają 90 mln zł dotacji w tym roku, a Koleje Małopolskie - niecałe 26 mln zł. To jest cała odpowiedź na nierówne traktowanie" - wyjaśnił i zaznaczył, że Przewozy Regionalne mają dużo większą tzw. pracę przewozową i mają zapewnione zlecenia na następne lata.

"Natomiast oczekujemy cały czas zdecydowanego poprawienia jakości obsługi naszych pasażerów przez Przewozy Regionalne. Takie są opinie pasażerów" - podkreślił Krupa.

Pytany o plany związane z rozwijaniem połączeń kolejowych w najbliższym czasie, poinformował, że od grudnia powinny ruszyć dwa nowe połączenia. Pierwsze z nich - z Krakowa Głównego do Skawiny - będzie możliwe po zakończeniu pod koniec roku budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki. Do Skawiny będzie przedłużona linia aglomeracyjna SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. Docelowo składy miałyby kursować na tej trasie co pół godziny.

Drugą z linii aglomeracyjnych, która miałaby zostać uruchomiona przez województwo małopolskie, od połowy grudnia będzie Podhalańska Kolej Regionalna na trasie Zakopane - Nowy Targ. W projekt, obok województwa zaangażowane są Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec, Szaflary i Raba Wyżna. Pociągi miałyby początkowo jeździć co godzinę w każdą stronę.

Krupa zapowiedział, że według wstępnych planów budżetu województwa na przyszły roku wydatki na organizację pasażerskich przewozów kolejowych zwiększą się o ok. 20 mln zł w porównaniu z br. "To będzie podzielone w podobnych proporcjach, jak do tej pory" - zapewnił marszałek.

W obecnym rozkładzie jazdy dotacja z budżetu województwa na przewozy kolejowe wynosi 105 mln zł - o blisko 11 mln więcej niż poprzednio. Dodatkowo 9,2 mln zł z Funduszu Kolejowego zostało przeznaczone na modernizację taboru Przewozów Regionalnych do obsługi połączeń na terenie województwa małopolskiego, co łącznie dało kwotę wsparcia przekraczającą 114 mln zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Małopolska
Przewozy Regionalne
  • mechanik – 23.10.2017

    W obronie PR-ów, to niech ktoś raczej zacznie tym b....m racjonalnie zarządzać.

  • gutek – 23.10.2017

    w Przewozach regionalnych nie da się zakombinować i coś przekręcić więc powołuje się nową spółeczkę i jeszcze jedną i nowy zarząd i nowa rada nadzorcza .i dzieli się stanowiska dyrektorskie i inne

  • advisor – 23.10.2017

    @gutekZwiącholu, masz w ogóle rozum i godność człowieka?Jesteśmy beznadziejni, więc zrobimy protest, by wszyscy się musieli do nas dostosować - jakie to polskie...

  • ??? – 23.10.2017

    A dlaczego województwo ma nie korzystać z własnego przewoźnika, tylko przewozy zlecać na zewnątrz? Nie bardzo rozumiem.

  • Bravik – 23.10.2017

    @???Ale tak właśnie rozumują te ciołki z "Solidarności". Tęsknią za gospodarką nakazową jak za komuny

  • tylko tyle i aż tyle – 23.10.2017

    związki na Powązki wraz ze swoim post PRL-owskim przewoźnikiem.

  • kolejFAN – 23.10.2017

    PRy to syf do potęgi, na linii Kraków-Tarnów co chwila widzę starego rozklekotanego KIBLA albo jeszcze bardziej zdezelowanego spota, mimo to iż mieli jeździć acatusami. Mają gdzieś pasażerów i robią im na złość bo jak tłumaczyć puszczanie fullplastika na trasie gdzie np. w Płaszowie czy Bieżanowie stoją sprawne ED, czy inne kible z normalnymi i wygodnymi fotelami o impulsie śląskim stojącym jak na bezrobociu czy innych składach nie wspominając.

  • Zenek – 23.10.2017

    Jeszcze rok i PiS zacznie w Małopolsce rządzić.. Trzeba ten rok przetrzymać a później koleje małopolskie na śmietnik historii pójdą..

  • www – 23.10.2017

    Alternatywną rzeczywistością jest utrzymywanie PR-ów, których centrala dalej jest w Warszawie. W Warszawie, w których PR-y nie jeżdżą. Co takiego dają dobre PR-y? Pchają wszystkie nowe i zmodernizowane składy do Wielkopolski. No tylko ciekawe czy w Wielkopolsce zarabiają tak, ze kupują tylko tam składy? Pewnie, że nie i robią to tradycyjnie kosztem innych regionów. Wielkopolska płaci więcej, czy co?Jedni płacą, a drudzy korzystają. To hasło przewodnie PR-ów? Ktoś zapomniał jakie stare graty jeździły w województwie śląskim i jak co pół roku żądali coraz więcej, a jak nie do obetną siatkę? I co z tego, że jak dostawali to i tak obcinali siatkę połączeń. Pamięć mamy długą. Nie mam pojęcia jak to się dzieje, że starzy kolejarze chcą robić co roku te same numery i myślą, ze tak musi być. Zmniejszanie liczby połączeń to przecież mniej pracy i mniej potrzebnych ludzi, a potem mniej chętnych pasażerów. I to koło według niektórych ma trwać i trwać.Co stoi na przeszkodzie, żeby pracownicy PR-ów zadbali o jakość swojej usług świadczonych przez każdego z nich? Przecież nic. W niektórych regionach da się, a w innych nie. Czemu nie biorą przykładu z lepszych kolegów? Bo im się należy? Halo, tu ziemia!

  • zzz – 23.10.2017

    Ludzie. Co za kolo. Zamilknij. Słuchać się tego pierd*****a nie da.

  • gutek – 24.10.2017

    @advisor-zapomniałeś ile kasy zostało wyprowadzone z powstawaniem Kolei Śląskich i jak to się dzieje że marszałek ma kasę na nowy tabor i utrzymanie nowej spółki a nie może wesprzeć swoich PR choć to w jego gestii. to wszystko szyte jest grubymi nićmi koniec Ps.w związku jestem ale tylko małżeńskim

  • mechanik – 24.10.2017

    @gutek Jakich swoich?! Człowieku, jeżeli nie umieją korzystać z tego co im się daje na wyciągniętą rękę, bo w sumie tylko to potrafią, to jest to droga donikąd. Zaorać na amen albo przeorać aż będzie kwiczało, innej drogi nie ma. Jakakolwiek reforma z takimi pajacami to droga donikąd.

  • elwu – 24.10.2017

    Gdzie była Solidarność, gdy zwalniano nauczycieli? Żałosna banda nierobów.

  • gutek – 24.10.2017

    @ mechanik--w 2009r premier Tusk przekazał Przewozy Regionalne samorządom a to że marszałkowie w to nie inwestowali to niepisane decyzje POlityczne .chodziło o upadek tej spółki i tak samo było w przypadku LOT.reszta jak wyżej napisałem

  • pasażer – 24.10.2017

    @gutek,ta firma sama doprowadzi się do upadku jeżeli mentalnie nie wyrwie się z okowów głębokiej komuny. Niestety na to się nic nie zanosi ku uciesze wielu ludzi którzy m. in. dzięki kolejom samorządowym zobaczyli, że transport szynowy może być przyjazny, być tworzony dla nich a nie gburowatego, wąsatego zwiąchola, który jedyne w czym jest mocny to darcie za przeproszeniem ryja ze swoim: daj, daj, daj, daj, daj, za usługę, której najdelikatniej to ujmując, jakość pozostawia wiele do życzenia.

  • . – 24.10.2017

    @kolejFAN: Nie popieram PR, ale to co napisałeś to stek bzdur. "PRy to syf do potęgi, na linii Kraków-Tarnów co chwila widzę starego rozklekotanego KIBLA albo jeszcze bardziej zdezelowanego spota, mimo to iż mieli jeździć acatusami." - zainteresuj się jak dużo składów jest odstawione na skutek wypadków zarówno w PR i KMł i dlaczego czasami musi wyjechać coś innego (lepsze to niż ZKA)."Mają gdzieś pasażerów i robią im na złość bo jak tłumaczyć puszczanie fullplastika na trasie..." - od jakiś 2-3 lat w Oddziale Małopolskim nie ma żadnej jednostki z plastikami."...gdzie np. w Płaszowie czy Bieżanowie stoją sprawne ED..." - codziennie jakieś 2-3 ED72 jeżdżą do Oświęcimia, 2 stoją odstawione do napraw, reszta pojawia się na Orliku i Karolince."... czy inne kible z normalnymi i wygodnymi fotelami o impulsie śląskim stojącym jak na bezrobociu czy innych składach nie wspominając..." - o Impulsie śląskim była już nie raz mowa i pocięty rozkład na Katowice nie sprzyja lepszemu wykorzystaniu, zresztą od kiedy dla lepszego wykorzystania pojawia się również na trasie do Oświęcimia podniosły się głosy oburzenia dlaczego śląski jeździ wewnątrz małopolski.

  • Jan – 24.10.2017

    Widać golym okiem, PR ciśnie wszystkie nowe składy do Wielkopolski.

  • jacek – 24.10.2017

    Do @www i innych:Jest jak jest, Wielkopolska podpisała taką, a nie inną umowę z PR, dlatego jej się to po prostu należy. Płaci, więc ma. Umawia się z PR na kilka lat obsługi, to ma.Ja bym też nie jeździł tygrysami, a już tym bardziej nówkami na Pomorzu, które może i ma ogromny potencjał w zakresie rozwoju kolei regionalnej (niewykorzystany oczywiście), ale roczne umowy z PR to zachowanie niepoważne. Winę ponosi tu wyłącznie UMWP, nie PR.PR wiele mają za uszami, ale za Mamińskiego i Zgorzelskiego trochę zmieniło się na lepsze. Wiem, że żadnych 238 EZT nie będzie, ALE... na plus nowa strona internetowa, ulepszony system sprzedaży, nowe kanały sprzedaży, lepsze standardy w ostatnich modernach i nówkach niż za poprzednich zarządów :)Największy problem PR to fatalne obiegowanie nowego i zmodernizowanego taboru, który więcej stoi niż jeździ. Warto spojrzeć, jak wygląda wykorzystanie tygrysów na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce. To pogarsza wyniki finansowe w sposób dramatyczny, bo w przeciwnym wypadku można byłoby się pozbyć większej liczby EN57 i zmniejszyć zatrudnienie.No i konduktorzy. Choć wielu z nich to bardzo sympatyczni, uprzejmi profesjonaliści, wciąż łatwo trafić na chamów, którzy mają pretensje do pasażerów, że jeżdżą pociągami, a jak ktoś nie daj Boże zada jakieś pytanie, to robią awantury. Najlepsze jest to, że w przypadku pokazania przy kontroli biletu z ulgą większość konduktorów nie mówi "poproszę legitymację", czy "proszę o legitymację" - pasażer słyszy protekcjonalne, pogardliwe "LEGITYMACJE".

  • realista – 24.10.2017

    Dajcie spokój. Wiadomo że pr-y w ciągu najbliższych lat padną. I to w każdym województwie. Przecież nie po to się tworzy własne spółki aby utrzymywac inne. Pr-y nie mają szans ze spółkami marszałkowskimi. Po prostu tego reliktu juz sie nie uratuje. I nie pomogą ani tygrysy ani polregio ani modernizacje. Wszędzie tam gdzie są spółki marszałkowskie pr-y tracą przewozy. Tak samo bedzie w malopolsce. Związki i protesty nic nie pomogą. Trzeba było działać jak nie było kd kw kś a nie teraz. Teraz wszyscy was mają w du....e. Czemu związki nie dzialaly jak byla jedna kolej? Czemu wtedy nie bylo modernizacji i restrukturyzacji? Pr-y kojarzą się z dwoma rzeczami. Potężną bandą biurokratów i archaicznymi brudnymi i śmierdzącymi en57. Nie ma sie co dziwic ze ktos wymyslil nowe firemki które miażdzą pr-y i ktore na dodatek duzo mniej kosztują.

  • realista – 24.10.2017

    A związki nigdy nie działały efektywnie. Zawsze im ktoś na górze zatykał gemby i kazdy kolejarz o tym wie. Szkoda na was odprowadzac skladki bo jedyne co robicie to jeździcie tylko na te swoje śmieszne zjazdy które kojarzą sie z komuną.

  • kolejFAN – 25.10.2017

    do @kropka .nie piszę bzdur, nie dalej jak w czerwcu jechałem dwukrotnie z Krakowa do Tarnowa po 22:00 kiblem fullplastikiem. więc jak to możliwe że nie ma w Małopolsce żadnych fullplastików?!

  • . – 25.10.2017

    Po prostu nie ma - sprawdź sam choćby Ilostan jak nie wierzysz: http://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=3&seria=8

  • kolejFAN – 26.10.2017

    do @kropka .jednak skądś je pożyczono i nimi jechałem, chyba nie porwali mnie kosmici w inną rzeczywistość?!

  • dic (wlodan) – 29.10.2017

    Prawda, sam ostatnio jechałem plastikiem.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.