TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

W 2019 r. kolejne roboty na linii Katowice - Kraków
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 09.10.2017 13:44:38 3 komentarze
W 2019 r. kolejne roboty na linii Katowice - Kraków

Na pierwszy kwartał 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury planuje rozpoczęcie rewitalizacji odcinka linii kolejowej E-30 Katowice – Kraków, między katowicką dzielnicą Szopienice, a Mysłowicami.

Na pierwszy kwartał 2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury planuje rozpoczęcie rewitalizacji odcinka linii kolejowej E-30 Katowice – Kraków, między katowicką dzielnicą Szopienice, a Mysłowicami. Prace te uzupełnią modernizację zasadniczej części połączenia.

W ub. tygodniu podpisano umowę na dokończenie prac na ostatnim z odcinków objętych ciągnącą się od lat unijną modernizacją znacznej części linii E30 Katowice – Kraków. Według władz PKP Polskich Linii Kolejowych odcinek Trzebinia – Krzeszowice i trasa Kraków - Katowice powinny być gotowe w 2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią - w zmodernizowanych miejscach - z prędkością do 160 km/h.

Unijna modernizacja nie obejmuje jednak całego kolejowego połączenia Katowic z Krakowem. Kompleksowo przebudowywany – przy wsparciu UE - jest odcinek od Sosnowca Jęzora do Krakowa. Poprawę jakości pozostałych odcinków od Katowic do Sosnowca Jęzora zaplanowano w innych przedsięwzięciach.

Jak przypomniał PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowego PLK, odcinek Mysłowice – Sosnowiec Jęzor został zrewitalizowany w 2014 r. i pociągi kursują tam obecnie z prędkością 100 km/h. Dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Mysłowice trwają prace projektowe.

Karniewski uściślił, że w lipcu br. PLK podpisały z firmą Systra umowę dotyczącą opracowania dokumentacji przedprojektowej na roboty związane z przebudową stacji Mysłowice wraz z wybranymi elementami infrastruktury kolejowej przyległych szlaków kolejowych. To element projektu inwestycyjnego "Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice Szopienice Południowe (posterunek Szabelnia) – Mysłowice".

"Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla realizacji robót budowlanych. Zakres prac planowanych do realizacji to: wymiana torów w stacji Mysłowice i na szlaku, zabudowa nowych rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowa sieci trakcyjnej i obiektów inżynieryjnych (...) oraz przebudowa 3 peronów i przejść pod torami z dojściem do peronów w stacji Mysłowice" - wymienił Karniewski.

Zakończenie prac związanych z przygotowaniem tej dokumentacji projektowej PLK planują w I kw. 2018 r., a ogłoszenie przetargu na prace budowlane - w III kw. 2018 r. Rozpoczęcie prac budowlanych zakładane jest na I kwartał 2019 r.

Pozostały odcinek do stacji Katowice (od Szopienic Południowych) przewidziano do przebudowy w tzw. studium wykonalności dla zadania "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice" - przygotowanego pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

Chodzi o projekt, który dzięki zwiększeniu przepustowości m.in. między Będzinem a Tychami miał umożliwić tworzenie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu na brak wystarczającego finansowania z CEF PLK poinformowały jednak w ostatnich miesiącach o odłożeniu realizacji tej części inwestycji na kolejne lata.

Karniewski przekazał PAP, że obecnie powstaje dokumentacja projektowa dla całego przedsięwzięcia. Dla odcinka Tychy – Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice ma być ona gotowa we wrześniu 2018 r.; dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice - Katowice Ligota - w I kw. 2020 r.

"Obecnie na odcinku Katowice Szopienice Południowe - Katowice realizowany jest projekt budowlany. Planowane jest wykonanie kompleksowej modernizacji tego odcinka po uzyskaniu pozwoleń na budowę i zakończeniu projektów budowlanych. Teoretycznie prace budowlane powinny rozpocząć się w 2020 r. z okresem realizacji 4 lata" - wskazał przedstawiciel PLK.

Przyznał jednak, że ponieważ projekt nie otrzymał w całości finansowania w ostatnim, trzecim konkursie CEF, środki z tego źródła sfinansują tylko prace na odcinku Most Wisła - Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. "Obecnie PKP PLK analizują możliwości pozyskania środków finansowych na realizację całości projektu w tej perspektywie finansowania" - zapewnił Karniewski.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013 modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków (w tytułach projektów podawany jest zakres Zabrze - Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu 2014 r. Na niemal wszystkich odcinkach realizacyjnych powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizować robót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, poprzenoszono je na inne zadania (do czerwca 2016 zrealizowano tylko prace między Sosnowcem Jęzorem a Jaworznem Szczakową - 12,3 km). Zasadniczą część modernizacji linii Kraków - Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

W styczniu 2016 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki (15,7 km), a w listopadzie 2016 r. dla odcinka Kraków Mydlniki - Kraków Główny Towarowy (1,8 km). Odcinek Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (ok. 15 km) został zakontraktowany w grudniu ub. roku, a Trzebinia – Krzeszowice (niecałe 17,6 km) – w ub. tygodniu.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków zakłada zaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Na liście projektów podstawowych KPK do 2023 r. finansowanych z CEF znalazł się "etap IIb" przedsięwzięcia. Przewidziana w KPK wartość prac do przeprowadzenia to łącznie 2,275 mld zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Katowice
Kraków
Mysłowice
PKP PLK
  • kubex.. – 10.10.2017

    Potrzebna jest koniecznie dodatkowa stacja między Szopienicami a Mysłowicami, najlepiej w miejscu byłej kopalni - budynek który tam stoi od dawna się dosłownie rozpada (w jednym miejscu wisi kawałek ściany nawet) i jest coraz bardziej pokryty grafitti, a pasażerowie żeby dotrzeć na pociąg muszą dylać na Rymerę (a jak bezpieczna jest Rymera to wszyscy mieszkańcy wiedzą).

  • Misiek Krk – 10.10.2017

    Czyli co najmniej do 2024 Uni-Bus i Inter mają zapewnionych pasażerów i zyski. Braaawo PLK. Będziecie sobie mogli zmodernizowaną linię wykorzystać na cargo bo nawet przy obecnej cenie biletu na kibel nie macie szans.

  • G.kolejarz – 11.10.2017

    Ręce opadają jak patrzy się na postępy prac.To tak jakby oglądać wyścig ślimaków. Przecież to robota na pół roku a oni to będą męczyć SIEDEM lat!!!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.