PKP Cargo otrzymało zgodę Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą na pięć lat otwarty dostęp do torów na odcinku pomiędzy Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce. Spółka organizuje tam wakacyjne przejazdy retro
PKP Cargo otrzymało zgodę Urzędu Transportu Kolejowego przyznającą na pięć lat otwarty dostęp do torów na odcinku pomiędzy Chabówką a Kasiną Wielką w Małopolsce. Spółka organizuje tam wakacyjne przejazdy retro w wykorzystaniem zabytkowych parowozów i wagonów.
Jak poinformował w komunikacie UTK, decyzja prezesa tej instytucji obejmuje pięcioletni okres począwszy od 23 czerwca 2018 r. Przewoźnik może uruchomić dwie pary pociągów na dobę w soboty i niedziele w okresie wakacyjnym, zgodnie z wnioskowanym rozkładem jazdy.
Pociągi retro powinny zatrzymywać się na stacjach: Chabówka, Rabka-Zdrój, Rabka Zaryte, Mszana Dolna oraz Kasina Wielka. PKP Cargo do przewozów wykorzysta zabytkowe parowozy typu OKz32, Ty2, Ty42, TKt48 oraz wagony retro Bi-29, BCi-29, Ci-28, 101A, 43A. UTK dopuszcza możliwość wykorzystywania innych pojazdów, jeżeli przewoźnik zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Możliwe są również zmiany we wnioskowanym rozkładzie jazdy, dotyczące postojów lub godzin odjazdu.
Do regularnych wycieczek wykorzystywane będą historyczne parowozy i wagony ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, należącego do PKP Cargo SA - największej tego typu placówki w Polsce.
Jak wyjaśnił w kwietniu PAP naczelnik tego skansenu Maciej Panasiewicz, wniosek przewoźnika do UTK wynika z nowych przepisów, zgodnych z dyrektywą unijną. Według nich przewoźnik kolejowy, który nie posiada podpisanej z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy o świadczenie usług publicznych, może ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej.
Urząd wydaje decyzję, jeżeli proponowane połączenie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych. Pozytywna decyzja prezesa UTK jest niezbędna do wystąpienia do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK z wnioskiem o przydzielenie trasy, jednak nie stanowi gwarancji jej przydzielenia.
UTK w komunikacie poinformował, że w tej sprawie nie wpłynęły żadne wnioski podmiotów uprawnionych o badanie równowagi ekonomicznej, wobec tego prezes urzędu uprawniony był do wydania pozytywnego rozstrzygnięcia w formie decyzji.
Skansen w Chabówce od kilku lat organizuje regularne kursy retro na trasie z Chabówki do Kasiny Wielkiej, uzgadniając regularne przejazdy z PLK. W te wakacje przewoźnik uruchomi 76 takich ogólnodostępnych pociągów retro, zestawionych z zabytkowych wagonów, parowozów i historycznych lokomotyw spalinowych.
Przejażdżki realizowane są dwa razy dziennie we wszystkie weekendy wakacyjne z wyjątkiem 19 i 20 sierpnia, na trasie stanowiącej odcinek liczącej ponad 130 lat dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Ponad 70-kilometrowy fragment tej linii, biegnący z Chabówki przez Kasinę Wielką do Nowego Sącza, uznawany jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.
Według naczelnika, przejazdy zabytkowymi pociągami stały się już atrakcją turystyczną regionu. Dowodem na to jest duża frekwencja w poprzednich latach, która wynosiła po kilkanaście tysięcy pasażerów rocznie. (PAP)
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.