Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Urząd Marszałkowski nie pozostawia złudzeń. Koleje Śląskie priorytetowym operatorem

inforail
13.05.2020 14:45
0 Komentarzy

Samorząd województwaśląskiego zamierza rozwijać przewozy kolejowe w regionie a Koleje Śląskiepozostaną ich priorytetowym operatorem – przekazał w środę urząd marszałkowski.To komentarz do zapowiedzi utworzenia przez Przewozy Regionalne zakładu tejspółki w Częstochowie.

Jak powiedział PAP w środę rzecznik urzędu marszałkowskiegowoj. śląskiego Sławomir Gruszka, region ten zamierza koncentrować się nadziałalności Kolei Śląskich. „Na pewno Koleje Śląskie są priorytetowymprzewoźnikiem w woj. śląskim szczególnie, że przed nami trudny czas dotyczącyfinansów, przychodów na kolei. To teraz główne wyzwanie” – zadeklarowałrzecznik.

Gruszka przypomniał, że corocznie zarząd woj. śląskiegodotuje regionalne przewozy kolejowe na podstawie wieloletnich umów na poziomieco najmniej 180 mln zł (przy udziale środków Funduszu Kolejowego); z czego ok.40 mln zł co roku trafia do Przewozów Regionalnych, a w tym roku dla KoleiŚląskich zaplanowano pierwotnie ok. 160 mln zł.

Rzecznik zaznaczył też, że ostatnio do urzędumarszałkowskiego nie dotarło żadne pismo Przewozów Regionalnych na tematrozszerzenia współpracy. „Jesteśmy zadowoleni z obecnego jej zakresu.Jeśli będzie jakaś oferta, ona musi w świecie samorządowym zostać wyrażona woficjalnym piśmie” – zastrzegł Gruszka.

„Dla nas inwestowanie w transport kolejowy jestpriorytetem; zwiększane jest zaangażowanie w Koleje Śląskie. Zaangażowanie wPolregio jest utrzymywane, bo ta spółka też obsługuje linie, z którychkorzystają mieszkańcy” – dodał rzecznik.

We wtorek po południu Przewozy Regionalne zapowiedziały, żeutworzą w województwie śląskim swój „śląski zakład” – z siedzibą wCzęstochowie. Zarząd powołał też już pełnomocnika ds. utworzenia nowegozakładu.

Przewozy Regionalne obsługują w woj. śląskim niektóre tzw.połączenia stykowe (przekraczające granice regionów): z Częstochowy, Gliwic,Katowic, Chałupek i Raciborza oraz z Czechowic-Dziedzic i Bielska-Białej.Jedyną dalszą relacją przecinającą centrum województwa są pojedyncze kursy zChałupek i Wodzisławia Śląskiego do Krakowa i Tarnowa oraz z Katowic doRzeszowa.

Dominującym przewoźnikiem na terenie województwa śląskiegosą Koleje Śląskie; które operują na wszystkich trasach w obrębie regionu i naniektórych połączeniach stykowych.

Obsługę kolejowych przewozów pasażerskich w woj. śląskim tennależący do regionalnego samorządu operator przejął w grudniu 2012 r. W całym2019 r. przewiózł ponad 20 mln osób, przejeżdżając łącznie ponad 7,4 mln km. Naten rok założono pierwotnie wykonanie pracy przewozowej na poziomie 8,2 mln km.Tabor KŚ to ponad 60 pojazdów, roczny budżet spółki przekracza 200 mln zł.

Od 2016 r. obowiązuje wieloletnia umowa województwaśląskiego z Kolejami Śląskimi, zakładająca roczną dotację do wykonywanych przeznie przewozów kolejowych w regionie na poziomie ok. 140 mln zł. W 2018 r.zarząd woj. śląskiego aneksował tę umowę, m.in. wydłużono termin jejobowiązywania z 31 grudnia 2025 r. – do 31 grudnia 2030 r.

W tegorocznym pierwotnym budżecie woj. śląskiego naorganizację pasażerskich przewozów kolejowych przez Koleje Śląskie i PrzewozyRegionalne zaplanowano ok. 195 mln zł. W tej kwocie 1,2 mln zł pochodzi zRybnika i Wodzisławia Śląskiego oraz 6 mln zł z Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii – na dodatkowe kursy KŚ w ich obrębie, a także 5,7 mln zł z FunduszuKolejowego na remonty taboru.

Dzieląc w kwietniu br. ubiegłoroczną nadwyżkę budżetową,Sejmik Woj. Śląskiego skierował do Kolei Śląskich dodatkowe 7,5 mln zł (5,5 mlnzł dotacji do przewozów oraz 2 mln zł na utrzymanie taboru). (PAP)

Komentarze