Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Unijni pasażerowie kolei będą mieli większe prawa

inforail
09.10.2018 17:50
0 Komentarzy

Komisja transportu wPE przegłosowała we wtorek pakiet zmian, które zwiększają prawa pasażerów koleiw UE.

Pasażerowie otrzymają większe odszkodowania za spóźnieniapociągów, niepełnosprawni mają mieć ułatwienia, w każdym pociągu ma być miejscedla rowerów. Sprawozdanie komisji trafi teraz na sesję plenarną, gdziezagłosuje nad nim cały Parlament Europejski. Stanie się to prawdopodobniejeszcze w listopadzie lub grudniu. Aby wspomniane przepisy weszły w życie,konieczne będzie jednak jeszcze uzyskanie porozumienia z państwami członkowskimiw ramach Rady UE.

Europosłanka Elżbieta Łukacijewska (PO) powiedziała we wtorekna konferencji prasowej w PE, że wynik głosowanie wychodzi naprzeciwoczekiwaniom pasażerów kolei.

„Udało się przegłosować szereg rozwiązań, któresprawią, że podróż koleją stanie się znacznie dogodniejsza. Wprowadziliśmypojęcie podróży łączonej, co oznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadałprzewoźnik. Uwzględniliśmy także dobre rozwiązania dla osób niepełnosprawnych,cyklistów i co najważniejsze podnieśliśmy progi odszkodowań, nawet do pełnejkwoty za 120 min. spóźnienia” – wskazała.

Na zmianach mają skorzystać niepełnosprawni. Prawo doprzejazdu z osobą towarzyszącą lub psem zostanie rozszerzone na wszystkie typypociągów. Na każdej stacji niepełnosprawny będzie mógł uzyskać pomoc odwyszkolonego personelu, bez konieczności planowania wyjazdu z dużymwyprzedzeniem.

Dzięki nowym regulacjom znacznie skrócić ma się czas, wktórym osoba z niepełnosprawnością będzie musiała zawiadomić przewoźnika o tym,że chce skorzystać z jego usług. Do tej pory trzeba było to robić nawet wdwudniowym wyprzedzeniem, a dzięki nowym regulacjom ten czas ma skrócić sięnawet do trzech godzin na mniejszych stacjach. Na dużych dworcach asysta – jakzakładają przyjęte przepisy – ma być dostępna non-stop.

„Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnejto wyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem coś o tym, bo jako osobaniepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedyokazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dziękizaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie zprzyjemnością jeździć także pociągami” – powiedział na konferencjieuroposeł Marek Plura (PO). Za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego wpodróży sprzętu wspomagającego niepełnosprawnych będzie odpowiadał przewoźnik.

Zgodnie z popartymi we wtorek przepisami w ciągu dwóch latod daty ich wejścia w życie każdy nowy lub wyremontowany skład będzie musiałmieć osiem stojaków na rowery i wyraźnie oddzieloną i oznakowaną strefę dlapasażerów.

Europoseł Kosma Złotowski (PiS) powiedział we wtorek PAP, żedelegacja PiS w PE poparła w całości sprawozdanie komisji na temat praw iobowiązków pasażera, w tym prawo do odszkodowań, ułatwienia i warunki pomocydla pasażerów niepełnosprawnych, możliwość przewożenia rowerów, a także możliwośćnabycia wspólnego biletu.

„W głosowaniu dążyliśmy przede wszystkim dozagwarantowania maksymalnej równowagi między z jednej strony wzmocnieniem prawpasażerów w ruchu kolejowym, a z drugiej ograniczeniem obciążeń dlaprzedsiębiorstw kolejowych. Bardzo zależało nam również na utrzymaniustabilności prawnej i utrzymaniu możliwości przyznawania wyłączeń z zakresurozporządzenia do 2024 r., tak aby zapewnić kolejom ciągłość planów inwestycyjnych- wskazał Złotowski. – Musimy pamiętać, iż nieracjonalne podnoszenie wymogówprzy braku adekwatnego wsparcia finansowego prowadzić może np. do zmniejszenialiczby pociągów, na czym ucierpi w konsekwencji pasażer”.

Złotowski wyjaśnił, że nowe przepisy wprowadzają tzw.klauzulę siły wyższej, jaka dotyczy innych środków transportu. „Uważamyjednak, że w sytuacji wystąpienia zdarzenia, którego nie można byłoprzewidzieć, jakim np. jest katastrofa naturalna, obowiązki przewoźnika niepowinny być takie same jak w momencie, gdy przerwa w podroży czy opóźnienie jestwiną operatora” – powiedział.

Europoseł PiS wskazał też, że jeśli chodzi o rowery, toprzyjęte rozwiązania wymagają ogromnych nakładów finansowych oraz modernizacjiistniejącego taboru. Takie zmiany – jak mówił – wprowadzone zostałyby kosztemmiejsc w wagonach, a operatorzy nie będą mogli ograniczyć lub odmówić przewozurowerów ze względu np. na bezpieczeństwo przejazdu innych pasażerów.

„Dzisiejsze głosowanie pokazało, że większość gruppolitycznych popiera te przepisy. Wszyscy w końcu podróżujemy koleją i chcemy,aby nasze prawa jako pasażerów były chronione w sytuacji opóźnienia lubodwołania pociągu. Oczywiście pojawią się na pewno poprawki, ale nie sądzę, żeprzyjęty dzisiaj tekst znacząco się zmieni” – podsumował Złotowski.

Zdaniem Róży Thun (PO) nowe przepisy to „prawdziwakolejowa rewolucja”. „Obejmą wszystkie rodzaje przewozówpasażerskich. Niezależnie od tego, czy pojedziemy podmiejską kolejką do pracy iszkoły, czy też wybieramy się w daleką podróż na wakacje, na przykład zrowerem” – powiedziała na konferencji prasowej po głosowaniu europosłanka.


Komentarze