TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Umowa na przejęcie PESY już w połowie czerwca
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 13.06.2018 10:00:23 3 komentarze
Umowa na przejęcie PESY już w połowie czerwca

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl do UOKiK wpłynął już wniosek dotyczący przejęcia przez PFR PESY.

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl do UOKiK wpłynął już wniosek dotyczący przejęcia przez PFR PESY.

W komunikacie przesłanym we wtorek PAP przez Pesę poinformowano, że umowa inwestycyjna, która reguluje zasady przejęcia przez PFR udziałów w przedsiębiorstwie została podpisana 25 maja.

"Parafowanie umowy to potwierdzenie woli transakcji, a zostanie ona sfinalizowana w połowie czerwca po uzgodnieniu pakietu finansowego z bankami i zakładami ubezpieczeń. PESA rozpoczęła już rozmowy w sprawie warunków współpracy w tym zakresie" - podkreślił szef zespołu PR w bydgoskiej Pesie Maciej Grześkowiak.

Zdaniem prezesa zarządu Pesy Krzysztofa Sędzikowskiego decyzja o przejęciu przez PFR jest dobrą wiadomością dla firmy i pracowników.

"To także czytelny sygnał dla naszych klientów i poddostawców. PESA zyskała stabilnego inwestora, będzie miała zapewnione środki finansowe na realizację bieżących kontraktów i dalszy rozwój. Od miesięcy realizujemy program restrukturyzacji, który ma przygotować firmę na nowe wyzwania, jednocześnie trwa produkcja w ramach zawartych umów. Robimy wszystko, by nasi klienci otrzymali w terminie spełniające ich oczekiwania pojazdy - pozyskanie inwestora daje załodze poczucie stabilizacji i perspektywy na przyszłość" - dodał Sędzikowski.

Na początku listopada ubiegłego roku Pesa podpisała umowę z konsorcjum banków, którego liderem jest PKO BP, na udzielenie kredytu w wysokości 200 mln zł. Zobowiązała się jednocześnie do pozyskania inwestora przed końcem marca tego roku.

Na pozyskanie inwestora zdecydowano się z powodu problemów z płynnością finansową, brakiem środków na realizację zawartych kontraktów i trudnościami z uzyskaniem gwarancji ubezpieczeniowych niezbędnych na nowe umowy.

Jako przyczyny problemów finansowych wskazywano wówczas m.in. na straty i kary związane z realizacją zamówień z poprzedniej perspektywy unijnej, nieotrzymanie spodziewanego zamówienia z Intercity na dostawę 10 pociągów elektrycznych dla ruchu dalekobieżnego, a także załamanie się kontraktu na dostawy tramwajów dla Moskwy.

W marcu PAP informowała, że z nieoficjalnych źródeł wynika, że Polski Fundusz Rozwoju spłaci 200 mln zł kredytu udzielonego w listopadzie 2017 r.

"Decyzja o podjęciu rozmów z inwestorem wynikała z przekonania, że PESA potrzebuje dokapitalizowania, by zapewnić firmie płynność finansową i możliwości rozwoju. Firma ma duży portfel zamówień, ale do ich realizacji potrzebne są finanse, stąd decyzja o pozyskaniu środków poprzez zbycie udziałów. Zainteresowanych objęciem udziałów w PESA było kilka zagranicznych firm, ostatecznie wybrano ofertę Polskiego Funduszu Rozwoju, była to decyzja biznesowa, ale także wynikająca z przekonania, że firma będzie mogła się dalej rozwijać w oparciu o polski kapitał" - poinformował we wtorek Grześkowiak.

Obecnie 99 procent udziałów w firmie posiada siedem osób. Trzech głównych udziałowców - Tomasz Zaboklicki, Zenon Duszyński i Zygfryd Żurawski mają po ok. 26 proc.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PESA
PFR
  • Tomasz Lewandowski – 13.06.2018

    Po to w końcu wybrano inwestora, żeby transakcje sfinalizować.

  • Dominik Włodarczyk – 13.06.2018

    Bawi mnie to że PESA sama się do tego doprowadziła, a teraz krzyczą pomocy. Na miejscu rządu pokazał bym im środkowy palec za tą pazerność.

  • Krzysztof Pietrzak – 13.06.2018

    Gdzie ty żeś Dominik jakieś krzyki słyszałeś? Mało miałeś artykułów przez ostatnie miesiące także tutaj na inforailu z iloma inwestorami są prowadzone rozmowy, ilu jest chętnych? Właściciele wybrali to co im się opłacało i tyle. PFR zapewne też chce się wykazać, że nie został utworzony dal samego istnienia, tylko faktycznie działa.

  • pyrlander – 13.06.2018

    A co ze zobowiązaniami Pesy? Za nie też zapłacą podatnicy?

  • tommy – 14.06.2018

    @pyrlander no jak się przejmuje firmę to przejmuje się w całości, wszystkie zobowiązania, ale i zyski, klientów, projekty, kapitał itd.

  • mechanik – 16.06.2018

    @Krzysztof Pietrzak Załamujący życzeniowy poziom bredni. Właściciele nie mieli wyjścia i musieli wybrać sposób uratowania sytuacji. Pretensje mogą mieć wyłącznie do siebie. A tak naprawdę, to wybierali tylko opcję. Przegrani to załoga.@pyrlander No cóz, typowa prywatyzacja zysków i nacjonalizacja strat. Klasyka.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.