TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaje Śląskie ruszają z zakupami wagonów, najpierw dialog techniczny
InfoTram.pl - Opublikowano: 06.02.2017 14:16:13 17 komentarzy
Tramwaje Śląskie ruszają z zakupami wagonów, najpierw dialog techniczny

Tramwaje Śląskie ruszają z zakupami nowych tramwajów. Przewoźnik jednak zdecydował się na uruchomienie dialogu technicznego, który poprzedza udzielenie zamówienia.

Tramwaje Śląskie ruszają z zakupami nowych tramwajów. Przewoźnik jednak zdecydował się na uruchomienie dialogu technicznego, który poprzedza udzielenie zamówienia. Jego przedmiotem będzie dostawa wagonów tramwajowych. Jakich? W odpowiedzi na to pytanie ma pomóc właśnie dialog techniczny.

Przewoźnik informuje, że celem przeprowadzenia dialogu technicznego jest uzyskanie jak największej liczby informacji, które zapewnią optymalność rozwiązań konstrukcji jednoczłonowego tramwaju, jedno i dwukierunkowego, a w tym:

1) jak największy udział niskiej podłogi w stosunku do całkowitej przedziału pasażerskiego dla pasażerów stojących,

2) konstrukcji wózków napędowych i poszczególnych podzespołów mających wpływ na gabaryty wagon,

3) rozplanowania wnętrza wagonu,

4) spełnienia wymagań skrajni kinematycznej wagonów i budowli.

Przewoźnik zapewnia, że dialog techniczny będzie prowadzony w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz na równi traktujący potencjalnych wykonawców w nim uczestniczących. Dialog będzie prowadzony do momentu, gdy zamawiający będzie w stanie określić, na podstawie uzyskanych od uczestników dialogu technicznego informacji dotyczących możliwych rozwiązań, przedmiot zamówienia oraz warunki umowy w zakresie wystarczającym dla wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Prowadzenie dialogu technicznego służyć będzie zapoznaniu się przez zamawiającego z najlepszymi, najkorzystniejszymi, a także najnowszymi lub innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, organizacyjnymi i technologicznymi w dziedzinie właściwej dla przedmiotu planowanego zamówienia.

Celem prowadzenia dialogu technicznego jest konsultacja z przedstawicielami profesjonalnie świadczącymi dostawy w zakresie przedmiotu planowanego zamówienia oraz pozyskanie przez zamawiającego wiedzy i informacji, które mogą być wykorzystane przy przygotowaniu opisu przedmiotu zamówienia, jak również ewentualne wykorzystanie informacji pozyskanych od uczestników dialogu technicznego w przygotowywaniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określeniu warunków umowy, z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji.

Dialog techniczny prowadzony będzie oddzielnie, z każdym z podmiotów zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym, w terminie określonym przez przewoźnika.

Warunkiem zaproszenia przez Zamawiającego do udziału w dialogu technicznym jest złożenie wniosku o dopuszczenie do dialogu technicznego do dnia 10 lutego 2017 roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
  • :/ – 06.02.2017

    A wiadomo coś o tym czy MPK Kraków zaskarżyło decyzję KIO w sprawie PESY?

  • Patryk94 – 06.02.2017

    oby gamma :D

  • szparag – 06.02.2017

    Naprawdę chcą kupić jednoczłonowy tramwaj?

  • kubex – 06.02.2017

    @szparag: To wbrew pozorom ma sens:- jednoczłonowiec jest tańszy od wieloczłonowca- jedłoczłonowca można połączyć w skład albo rozłączyć w zależności od potrzeb, a nasza sieć jest jedną z niewielu które w większości operują solówkami - jednego dnia może pojechać sprzężony z innym na "13" a drugiego solo na "14".- kilka linii nie ma aż takich wielkich potoków pasażerskich i dopóki się w nie nie doinwestuje (np. rozbudowa o drugi tor, remonty na bieżąco, zwiększenie częstotliwości a nawet wydłużenie linii) nie ma sensu wysyłać dłuższe tramwaje.Teraz pozostaje problem - kto jest chętny na wyprodukowanie tego? W Polsce jednoczłonowce robił HCP (123N), Alstom-Konstal(105N-2k/2000), jeśli się uprzemy to też Modertrans (Alfy, chociaż to bardziej pod modernę podpada). Wszystkie te tramwaje są wysokopodłogowe więc musieliby wyskoczyć z nową konstrukcją. Z drugiej strony zainteresowani mogą być Czesi z Pragoimexu/TW Team, chociaż tu jest problem ze skrajnią więc albo dostosują swoje wyroby do naszej albo nie mają szans na nasze zamówienie.

  • GOPOWIEC – 07.02.2017

    To jest wielki krok w wstecz w zakupach. Zarząd tej firmy powinien stanąć przed pasażerami i przeprosić ich za taki pomysł. My pasażerowie nie jesteśmy sardynkami w konserwie i skoczkami, by w XXI w pokonywać schody. Nasza konurbacja liczy 3 mln mieszkańców i pomysł z tego typu tramwajem jest poroniony. Zmodernizuje się linie, zakupi w pełni niskopodłogowe tramwaje, skróci czas przelotów to i przybędzie pasażerów. Ponadto może nie przestrzegać skrajni i wykolejać się. Rozumiem trzy człony i krótki pojazd niskopodlogowy jak 116Nd Karlik. Kto do cholery podejmuje decyzje w tej firmie, może dzieci, może nieznający się ludzie na technice?

  • NM – 07.02.2017

    Tramwaj jednoczłonowy miał kiedyś pewne zalety - główna to taka, że można używając takich wagonów formować pociągi dwu i trójwagonowe.Przy parametrach naszej infrastruktury taki wagon musiałby mieć około 13,5 - 14,0 m i przy spełnieniu współczesnych wymogów jego produkcja i zakup będą nieopłacalne i nieefektywne.W przypadku GOP-u już lepiej zamówić tramwaj jednoprzegubowy, dwuczłonowy 20 m na dwóch lub trzech wózkach - będzie niewiele droższy, a znacznie lepiej spełni swoje zadania.Takie wagony są produkowane i ich zakup nie powinien stanowić większego problemu.Drugi typ jaki należałoby zamówić to 26 m wagon trójczłonowy, dwuprzegubowy na trzech wózkach.W tym wszystkim najciekawsze są te konsultacje , zawsze przed przetargami powinno się takie konsultacje (dialog techniczno-ekonomiczny) prowadzić, no chyba , że zamawiający ma jasno określone preferencje i dialog to dla niego strata czasu.W większości przypadków jednak taki dialog pozwoliłby na uniknięcie późniejszych kłopotów i rozczarowań.

  • kubex – 07.02.2017

    @GOPOWIEC: kto tu mówi o wysokiej podłodze? Oczywiście powinny być niskacze. Najlepiej 100%, bo jeszcze takich składów nie ma u nas. Argument z sardynkami też nie trafiony, bo takie tramwaje jeździłyby na mniej uczęszczanych liniach. Skrajnia może być problemem w każdym tramwaju, wystarczy budować tramwaj zgodnie z normami - 2,4m szerokości i długość stopiątki.@NM: dwuczłon na niektórych trasach będzie jeździł pusty. Przykładowo 14, dopóki nie ma łącznika na Grundmanna musi jeździć na Brynów i wozi powietrze. Potoki na dwa człony wrócą jak (mam nadzieję) po wybudowaniu lini na Grundmanna zostanie przekierowana na Plac Alfreda. Wtedy można połączyć w dwuskład.

  • NM – 07.02.2017

    Tramwajów jednoczłonowych (niestety wysokopodłogowych) trochę w GOP-ie jest, pytanie czy następne są potrzebne ?Jeśli jakiś producent taki tramwaj niskopodłogowy w odpowiedniej cenie wybuduje, to taki wagon będzie mógł być sensownie wykorzystany.Generalnie przy zakupach taboru myśli się perspektywicznie i dlatego sądzę, że optymalnym wyborem byłby wagon dwuczłonowy 20 m.Nawet, jeśli w początkowej fazie eksploatacji nie będzie w pełni wykorzystany to przy niewielkiej różnicy cenowej zakupu taki wybór jest uzasadniony - po prostu pasażerowie będą podróżować w lepszych warunkach.Koszty eksploatacji takiego wagonu tez nie powinny przerastać możliwości przewoźnika i organizatora przewozów.Głównym czynnikiem będą tutaj koszty i możliwość pozyskania takich wagonów od producenta, po konsultacjach może się okazać, że żaden z producentów w odpowiedniej cenie takiego wagonu nie zechce zbudować.Ale to się dopiero okaże przy rozmowach z potencjalnymi producentami.Nikt takich wagonów jeszcze w Polsce nie produkował.

  • kubex – 07.02.2017

    @NM: przecież chodzi o to żeby zastąpić stare wysokopodłogowce... W ogóle uważam że TŚ powinno zainwestować w tramwaje różnych długości, ale ważne jest żeby kupili też jednoczłonowce.

  • P. L. – 07.02.2017

    Zdecydowanie, powinno się zamawiać tramwaje o długości minimum 20 metrów, dwuczłonowe z conajmniej 60% udziałem niskiej podłogi. Za tramwaj kompaktowy uważany jest już wagon o długości 24 - 26 metrów. A co dopiero jakiś 13 - 14 metrowy , lepiej sobie darować taki wagon. Tramwaje w Polsce są postrzegane jak autobusy, czas zmienić to aby były traktowane podobnie jak pociągi a nie pojazdy drogowe.

  • zibi – 07.02.2017

    @kubex rozumiem rozważania teoretyczne tramwaj 100% niskiej podłogi,jedno częściowy na dwóch wózkach,dwu częściowy na trzech wózkach oraz standard 30-32 metry.Dwie pierwsze wersje należy porównywać zawsze do Bety koszty zakupu oraz eksploatacji,moim zdaniem koszty mogą być wyższe ale od czego są konsultacje.Ale co 100% to stówka i co za bajer jednoczęściowa niskopodłogowa jedno wejściowa taksówka a może motorniczy ma swoje drzwiczki.

  • DS – 07.02.2017

    @Kubex Co?! T14 jeździ pusta? Ta linia na każdym swoim odcinku jeździ nabita i właśnie na nią powinny iść składy 20/26 metrowe. Solówka na Brynów to jest kpina.

  • kubex – 08.02.2017

    @DS: poza odcinkiem Rynek - Zawodzie jeździ pusta. To może się zmienić po przebudowie mysłowickiego jednotoru na dwutor (w tegorocznych planach TŚ), budowie łącznika na Grundmanna (w planach) i przekierowaniu 14 na Plac Alfreda, zwiększeniu częstotliwości, wymianie taboru na chociaż częściowo niskopodłogowy (tutaj wchodzą w grę nowe solówki, a jeśli napełnienia się poprawią to składy albo dwuczłony). Z drugiej strony najlepszym (ale kompletnie nierealistycznym) rozwiązaniem jest druga linia SKR z Chełmia Śląskiego do Tarnowskich Gór przez Mysłowice i Siemianowice, ale tutaj trzebaby uzdatnić LK161, wtedy ludzie na trasie Mysłowice - Siemianowice jeździłyby koleją a powietrze na Mysłowice - Brynów woziłby tramwaj.

  • DS – 08.02.2017

    @kubez Ty sobie jaja z pogrzebu robisz? Tak się składa, że sam liczyłem pasażerów na linii T14, a ponadto codziennie nią jeżdżę i powiem:- w godzinach od 7 do 10 T14 na trasie Brynów-Rynek ma już wszystkie zajęte miejsca siedzące już na Pętli, następnie bardzo dużo osób wsiada na Słowików więc od tego miejsca już ludzi stoją, następnie dosiadka na Jordana i Placu Miarki i do Rynku solówka jest nabita. -w godzinach od 10 do 14 na trasie Brynów-Rynek średnio wszystkie miejsca siedzące są zajęte-w godzinach od 14 do 17 na trasie Brynów-Rynek oraz Rynek-Brynów tramwaj jest nabity-na trasie Rynek-Szopienice zawsze jest nabity-trasa Szopienice-Mysłowiece średnio zajęte jest 3/4 miejsc zajętych A zatem nie bredź jak się nie znasz bo to co opisałem wynika z badań napełnień i z codziennej obserwacji. Powietrze to będzie wozić na trasie Rynek-Grundmanna-Alfreda bo takim tworem to już nikt nie będzie jeździć. Zresztą KZK i TŚ chciało na T14 wysyłać Helmuty, ale Mysłowice się nie zgodziły płacić więcej.

  • DS – 08.02.2017

    @kubex*

  • kubex – 09.02.2017

    @DS: sam też jeżdżę T14, i potoki na Alfreda gdy jeszcze tam jeżdził wystarczały spokoj nie na wypełnienie jak puszki dwuskładu. Teraz nikt nie jeździ i nie wciskaj mi kitu że tak nie jest. Rynek-Zawodzie jest nabity wszędzie, zależy która linia pojedzie szybciej. No i przypominam że T14 jeździło na Alfreda przed przebudową Rynku.

  • Bartek – 24.03.2017

    Może zakupią Gammy lub Twisty?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.