TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Tramwaje Śląskie mogłyby ładować elektrobusy
InfoTram.pl - Opublikowano: 04.05.2017 09:14:03 2 komentarze
Tramwaje Śląskie mogłyby ładować elektrobusy

Wykorzystanie ponad trzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowania elektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie, proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

Wykorzystanie ponad trzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowania elektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie, proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

O możliwości wykorzystania infrastruktury tramwajowej na rzecz upowszechnienia pojazdów elektrycznych mówił podczas niedawnych Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. Nawiązał przy tym do zamówień autobusów elektrycznych, jakie realizują lub przygotowują przewoźnicy z Sosnowca i Katowic.

Opisując system zasilania ponad 300 km torów Tramwajów Śląskich Freisler zaznaczył, że spółka dysponuje 33 podstacjami i mocą zamówioną na poziomie ponad 20 GW. "Ta sieć to coś, w oparciu o co można i należałoby budować w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej całą sieć zasilania pojazdów elektrycznych, które oprócz Tramwajów Śląskich będą na tych drogach pojawiały się coraz częściej" - uznał.

"To jest nasza oferta tramwajowa dla całej kwestii związanej z elektromobilnością" - dodał Freisler.

Dopytywany o szczegóły członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor tej spółki ds. inwestycji i infrastruktury Bolesław Knapik powiedział PAP, że spółka może zwiększyć wartość mocy zamówionej, a także niewielkimi nakładami przystosować posiadane podstacje do dodatkowego olicznikowania i zasilania autobusów elektrycznych podczas przerw w ich kursach.

"Na razie jednak w tej chwili, choć to podobno ma się zmienić w tym roku, nie mamy np. koncesji na obrót energią. Moglibyśmy tu wprawdzie próbować rozmawiać z Urzędem Regulacji Energetyki, że będziemy tę energię dystrybuować określonym odbiorcom po kosztach zakupu i eksploatacji, ale to należałoby raczej jednoznacznie uregulować prawnie" - uznał Knapik.

Wdrożenie podobnego rozwiązania rozważa Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie, które – jako operator – obsługuje zarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. Już wcześniej krakowskie MPK sygnalizowało jednak niezgodność propozycji m.in. z obecnym prawem energetycznym. Z kolei budowę niezależnych stacji ładowania utrudniają inne przepisy.

Dyrektor Tramwajów Śląskich ds. inwestycji i infrastruktury wskazał też, że w ramach przygotowanego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej spółka chce m.in. zbudować co najmniej trzy, a prawdopodobnie cztery nowe podstacje. Jeżeli miałyby one być wykorzystywane także w szerszym zakresie, niż zasilanie tramwajów, dobrze byłoby je zaprojektować w taki sposób od podstaw.

Knapik zaznaczył, że dotąd żaden z przewoźników autobusowych nie kontaktował się z Tramwajami Śląskimi w tej sprawie.

Na terenie konurbacji katowickiej na autobusy elektryczne zdecydowali się dotąd należący do samorządów operatorzy komunikacji miejskiej z Sosnowca oraz Katowic. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu finalizuje przetarg na trzy 12-metrowe wozy o tym napędzie. Z kolei Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Katowicach planuje kupić do 2020 r. 20 autobusów elektrycznych – po 10 w latach 2017-18 oraz w latach 2019-2020.

Katowicki PKM dotąd nie ujawnił specyfikacji swoich przyszłych zamówień. Zamówienie PKM-u z Sosnowca przewidywało natomiast dostarczenie infrastruktury ładowania i niewymienne magazyny energii i wymóg gwarantowanego przebiegu (przy pełnym naładowaniu, w szerokim zakresie temperatur, niezależnie od liczby włączonych urządzeń pokładowych, przy maksymalnym napełnieniu i niezależnie od trasy) na poziomie 120 km. Przewoźnik wymienił przy tym linie, na których zamierza eksploatować zamawiane autobusy elektryczne.

W ub. roku PKM Sosnowiec był jednym z przewoźników w regionie (obok spółek m.in. z Katowic i Gliwic), którzy przetestowali na swoich trasach elektrycznego Solarisa.

Poza Katowicami i Sosnowcem miastem w woj. śląskim, które szybko zwiększa udział autobusów elektrycznych w swojej flocie, jest Jaworzno. Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru. Jaworzno buduje przy tym infrastrukturę ładowania tych pojazdów od podstaw; miasto w poprzednich latach rozważało inwestycję tramwajową, jednak zrezygnowało wobec kosztów.

27 kwietnia ministerstwo energii przedstawiło założenia i skierowało do konsultacji społecznych i międzyresortowych projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – z założeniem jej wejścia w życie od stycznia 2018 r.

Ustawa ma m.in. określić przepisy, dzięki którym będzie można rozbudować sieć ładowania pojazdów elektrycznych (oraz tankowania gazu LNG i CNG). Rozwój elektromobilności ma również stać się okazją do przebudowy sieci - zwłaszcza tych średniego i niskiego napięcia w miastach.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Tramwaje Śląskie
  • www – 04.05.2017

    Jeżeli mają tak dużo prądu może puściliby częściej składy? TŚ chciałyby dystrybuować prąd. No tak, ale sami go przecież kupują. To chyba nie ma sensu.

  • an – 05.05.2017

    Niech lepiej zajmą się komunikacją tramwajową, a nie sprzedażą energii elektrycznej dla konkurencji.Jest wiele do zrobienia, żeby o komunikacji tramwajowe na Śląsku i w Zagłębiu można było mówić w superlatywach.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.