Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

To już pewne. PKM zostanie zelektryfikowana

inforail
13.03.2018 14:53
0 Komentarzy

Linia PomorskiejKolei Metropolitalnej zostanie zelektryfikowana i zyska dodatkowy przystanek,Gdańsk Firoga. Inwestycja, która w 85 proc. ma być sfinansowana z funduszy UE,ma być zrealizowana do 2023 roku. Dzięki elektryfikacji pociągi mają jeździćszybciej.

Urząd Marszałkowski poinformował we wtorek, że samorządwojewództwa pomorskiego „otrzyma 85 proc. dofinansowania na elektryfikacjęlinii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) i budowę nowego przystanku GdańskFiroga”. Dzięki elektryfikacji linii zwiększą prędkość i pojemność pociągówPKM.

Projekt zgłoszony przez Pomorską Kolej Metropolitalną jestjednym z trzech projektów najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych. Dzięki temu z przewidywanych 89 mln zł kosztów realizacji całejinwestycji, 61,7 mln zł będzie pochodziło z funduszy Unii Europejskiej. Wynikikonkursu CUPT ogłosiło w poniedziałek w Warszawie.

Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2020-23, równoleglez planowaną przez PKP PLK elektryfikacją linii kolejowej 201 (Gdynia –Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Stuk zapewnia,że dzięki planowanej inwestycji, „już za kilka lat pasażerowie m.in. zKościerzyny i Kartuz zyskają jeszcze większy komfort podróżowania po linii PKMszybszymi i bardziej pojemnymi pociągami elektrycznymi”. „Ta inwestycja pozwoliw pełni wykorzystać potencjał linii, którą w 2017 roku przejechało ponad 3 milionypasażerów” – podkreślił.

Linia PKM od początku była planowana jako linia elektryczna,jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia –Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacjimusiały być odłożone do momentu przygotowania przez PKP PLK projektuelektryfikacji linii 201. „Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z niąwspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się+ślepo+ w Rębiechowie” – tłumaczy Ryszard Świlski, członek Zarządu WojewództwaPomorskiego nadzorujący projekt PKM.

Przy okazji elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA planujeteż zbudować dodatkowy przystanek PKM, Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią aPortem Lotniczym. Urząd podaje, że analizy marketingowe projektu PKM wykonane w2010 r. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżudużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscudodatkowego przystanku PKM.

Prezes PKM SA, Grzegorz Mocarski przypomniał, że już w 2011r. przewidziana została w projekcie rezerwa terenowa pod dodatkowy przystanekprzy ul. Szybowcowej. „Rejon ten rozwija się tak dynamicznie, m.in. dziękisiedzibie w Gdańsku Firodze spółki Intel, że obecnie budowa tego przystankujest już w pełni uzasadniona” – tłumaczy.

Przystanek Gdańsk Firoga jest planowany w standardzieanalogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji naczerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, dominującej wrejonie przystanku. Będzie miał numer 6@ – co też ma nawiązywać do gdańskiej”doliny krzemowej”, jak nazywana jest potocznie ta okolica.

Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowalinia łącząca Gdańsk Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalejłącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomionawe wrześniu 2015 roku. Początkowo pociągi kursowały głównie na trasie zWrzeszcza do lotniska, później z Wrzeszcza i Gdańska Głównego do Kartuz oraz zWrzeszcza do przystanku Gdańsk Osowa. Obecnie najwięcej pasażerów korzysta zpołączeń z Kartuz i z Kościerzyny do Trójmiasta. W grudniu ubiegłego rokuzostały uruchomione pierwsze dwa przystanki PKM w Gdyni.

W ramach projektu PKM są obsługiwane cztery trasy: GdańskWrzeszcz – Gdynia przez Gdańsk Lotnisko i Gdańska Osowa, Gdańsk Główny -Kartuzy, Gdynia – Kościerzyna przez Gdańsk Osowa, Gdynia – Kościerzyna przezGdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Lotnisko. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowanąprzez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalnysamorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt owartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom zUE.


Komentarze