Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szczecin jeszcze bliżej Berlina

inforail
24.04.2018 13:26
0 Komentarzy

Radni SejmikuWojewództwa powiedzieli tak dodaniu szlaku Berlin – Szczecin do biegnącegoprzez stolicę Niemiec europejskiego korytarza transportowego TEN-T Orient/EastMed lub Morze Północne – Bałtyk.

Co ciekawe, o takie stanowisko zachodniopomorskichsamorządowców poprosili sami Niemcy, dla których jest to gwarancja utrzymaniapriorytetu tej inwestycji i unijnego wsparcia.

– O modernizacji po stronie niemieckie linii kolejowejBerlin – Szczecin mówi się od lat, ale prace postępują wolno. Jest szansa, żeuda nam się doprowadzić ten niezwykle ważny projekt do szczęśliwego finału. –powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Taki właśnie cel kryje się za włączeniem szlakuBerlin-Szczecin do jednego z przebiegających przez stolicę Niemiec europejskichkorytarzy transportowych. O wsparcie zwrócił się do WojewództwaZachodniopomorskiego Wspólny Departament Planowania KrajowegoBerlin-Brandenburgia. To m.in. efekt współpracy regionów w ramach europejskichprojektów transportowych TENTacle i Scandria2Act.

– Zanim uda się przekonać Unię Europejską do wsparciawartych miliardy euro inwestycji infrastrukturalnych niezbędna jest wytężonapraca analityczna i planistyczna, która powinna udowodnić, że środki przyczyniąsię do usprawnienia europejskich szlaków transportowych. Stanowisko Sejmiku topokazanie, że ten odcinek jest dla nas niezwykle istotny, a więc nie możestracić priorytetu inwestycyjnego. – wyjaśniał Geblewicz.

W tym roku mija już175 rocznica uruchomienia linii kolejowej Berlin – Szczecin, przez Bernau,Eberswalde i Angermünde. Od wielu lat połączenie trudno jest uznać za sprawne,o czym świadczy fakt, że już w 2012 r. ministrowie infrastruktury Polski iNiemiec parafowali międzyrządową umowę, o swoistej mapie drogowej dlainwestycji, która ma być ukończona w 2020 r. Jak jednak wskazuje stronaNiemiecka, projekt spóźni się przynajmniej o 2 lata. By kolejne opóźnienia sięjuż nie pojawiły Niemcy zaproponowali, aby odcinek przypisać do jednego zeuropejskich korytarzy przechodzących przez Berlin. Zachodniopomorscy radniprzychylili się do tej propozycji, co zwiększa szansę na przychylność UniiEuropejskiej dla wsparcia finansowego inwestycji. Stanowisko Sejmiku, to równieżwyrażenie woli współpracy m.in. z Ministrem Infrastruktury RzeczypospolitejPolskiej oraz Premierem Kraju Związkowego Brandenburgia.

Wprowadzeniewnioskowanej zmiany do sieci bazowej TEN-T oznaczałoby, że stolica PomorzaZachodniego stała by się punktem węzłowym krzyżujących się korytarzytransportowych. To nowe możliwości rozwoju, większy napływ ładunków zarównodrogą kolejową jak i śródlądową, a także szansa na uruchomienie w przyszłościstałych połączeń promowych na trasie Szczecin – Kłajpeda.


Komentarze