TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Sytuacja Grupy PKP `bardzo korzystna`
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 17.11.2017 21:47:53 2 komentarze
Sytuacja Grupy PKP `bardzo korzystna`

Zapytany o stan finansowy PKP S.A. członek zarządu spółki, Andrzej Olszewski, poinformował że sytuacja całej grupy jest bardzo korzystna.

Zapytany o stan finansowy PKP S.A. członek zarządu spółki, Andrzej Olszewski, poinformował że sytuacja całej grupy jest bardzo korzystna.

"Wszystkie spółki wykazują zyski netto, dlatego nie ma żadnego ryzyka, czy zagrożenia które mogłoby naruszyć bieżącą sytuację finansową. Mamy też duże plany inwestycyjne, które są związane z inwestycjami infrastrukturalnymi" - powiedział Olszewski. Program inwestycji dworcowych Andrzej Olszewski oszacował na ponad miliard złotych, wskazując jednocześnie że jest finansowany głównie ze środków Unii Europejskiej.

Jego zdaniem, każda inwestycja infrastrukturalna musi być traktowana w długiej perspektywie zwrotu, która może wynosić nawet kilkadziesiąt lat. "Oczekiwana stopa zwrotu zależy od naszego rozwoju, od tempa przyrostu przewozów i od wielu innych czynników, w tym - sytuacji makroekonomicznej" - stwierdził w rozmowie z PAP Olszewski dodając, że pozbawienie wsparcia finansowego kolei przez skarb państwa wiązałoby się z likwidacją nierentownej infrastruktury i tym samym dużymi kłopotami komunikacyjnymi dla pasażerów. "Połączenia między mniejszymi miastami bez dopłat ze skarbu państwa po prostu by nie jeździły" - mówi.

Jak mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A., transport kolejowy jest tym bardziej opłacalny, im większy dystans pokrywa. "Przestrzeń przewagi czasowej daje optymalną przewagę konkurencyjną. Trzeba tutaj wskazać, że na dzień dzisiejszy kontenery w większości z Chin idą do Europy Zachodniej, w odwrotnym kierunku większość kontenerów idzie pustych, ale szanse istnieją które Polska może wykorzystać aby stać się hubem przeładunkowym, logistycznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym".

Zdaniem Antonowicza, transport intermodalny jest segmentem, który szybko rozwija się w Europie, a w Polsce od paru lat widoczny jest jego dynamiczny wzrost, rok do roku na poziomie około 30 proc., który wynika z tendencji w międzynarodowej wymianie handlowej. Dla dalszego pobudzenia rozwoju transportu intermodalnego, jak mówi Antonowicz, niezbędne są dalsze inwestycje, czyli na przykład terminale. Mirosław Antonowicz poinformował również, że Grupa PKP S.A. planuje zainicjować powołanie narodowego operatora transportu intermodalnego, który będzie oferował usługi terminalowe dla wszystkich chętnych, dając tym samym impulsy do dalszego rozwoju transportu intermodalnego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SA
  • Jarosław – 18.11.2017

    Najlepsza wizja dla polskiej kolei w zakresie struktury państwowych podmiotów to:1. Nowe PKP SA, czyli PKP PLK rozbudowana o PKP Budownictwo, PKP Informatyka, PKP Utrzymanie, Xcity Investment i oczywiście dworce kolejowe:- zarządca kompletnej infrastruktury kolejowej,- operator systemu wspólnego biletu, zarządca centralnej infrastruktury rozliczeń między przewoźnikami, zarządca portalu pkp.pl oferującego zakup biletu dla każdego przewoźnika,- korzyści finansowe w postaci mniejszej administracji, większej zdolności kredytowej,- koordynacja inwestycji dworcowych i szlakowych "by default",2. Polska Grupa Kolejowa na bazie dzisiejszych Przewozów Regionalnych:- Przewozy Regionalne dokapitalizowane 33,01% akcji PKP Cargo (przemianowane na PGK Cargo) oraz 100% akcji PKP Intercity, które zostałoby docelowo włączone w skład PGK,- pozostają w użyciu marki POLREGIO i Intercity,- wspólne zaplecza taborowe,- możliwość łączenia obiegów IC i POLREGIO,- korzyści finansowe z tytułu mniejszej administracji,- większa zdolność kredytowa i inwestycyjna,- możliwość redukcji zatrudnienia.

  • www – 20.11.2017

    @Jarosław A co niby da utrzymywanie tak dużego monopolisty? Pewne jak w banku będzie to, że za góra dwa, trzy, a najpóźniej pięć lat monopoliście nie będzie się znowu chciało. Brak konkurencji jest przyczynkiem do braku rozwoju. My to już przerabialiśmy i w dużej części dalej przerabiamy. Takie są u nas rzeczywiste warunki.Znowu zaraz zaczęłyby się cięcia, bo pasażer "musi" dostosować się od oferty, a nie odwrotnie. Oczywiście cięcia będą wiązały się z podwyżkami cen biletów i prośbami o zwiększenie dotacji, bo jak nie to będą cięcia. Znowu wpadniemy w krąg niemocy. No i kolejarze będą znowu zdziwieni, że jest mniej pasażerów. Kolej musi być konkurencyjna. Nie będzie, to nie będzie miała za co funkcjonować.Jeżeli taki moloch zostanie utworzony to pewnie będzie początek końca naszej kolei. Już teraz najważniejszym zadaniem dla kolejarzy będzie budowa CPK i tras do CPK. A co to obchodzi większość obywateli? Oni chcą i mają prawo korzystać z kolei codziennie, a nie tylko w dojazdach na lotnisko. Dlatego wizja budowy szybkich kolei jest kusząca, ale odbędzie się na pewno kosztem zwykłych pasażerów. Na wszystko na raz nie wystarczy pieniędzy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.