Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świętokrzyskie nie zgadza się na działania PKP PLK ws. linii nr 8

inforail
05.04.2019 14:49
0 Komentarzy

Marszałek województwświętokrzyskiego Andrzej Bętkowski przekazał premierowi stanowisko, w którymsprzeciwia się zmniejszeniu środków na modernizację linii kolejowej numer 8 -od Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa.

Pieniądze przewidziane obecnie pozwalają tylko na przygotowaniedokumentacji projektowej. Komunikat na temat stanowiska marszałka opublikowanona stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.

Modernizacja linii kolejowej nr 8 od Skarżyska-Kamiennej wwoj. świętokrzyskim, przez Kielce do Kozłowa w Małopolsce, miała kosztować ok.600 mln zł. Inwestycję w takiej kwocie przewidziano do realizacji w ramachKrajowego Programu Kolejowego (KPK) do 2023 r., dzięki wsparciu funduszyunijnych. W październiku 2017 r. w Kielcach z udziałem przedstawicieli PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. podpisano umowę na przygotowanie dokumentacjiprojektowej inwestycji, o wartości 14 mln zł. Jak wówczas podawano,dokumentacja miała być gotowa do 2019 r., a sama inwestycja miała byćzrealizowana do 2022 r.

W zaktualizowanej w lutym br. wersji KPK – zamieszczonej nastronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury – zapisano na tę inwestycjęponad 20 mln zł. Marszałek Andrzej Bętkowski (PiS) ocenił w swoim stanowisku,że linia kolejowa nr 8 stanowi „główną arterię komunikacyjną w transporciekolejowym przechodzącą przez województwo świętokrzyskie i umożliwia mieszkańcomprzede wszystkim codzienne podróże do pracy i szkoły”. „Zatemzaniechanie realizacji projektu modernizacji linii nr 8 pozbawi mieszkańcówregionu świętokrzyskiego możliwości korzystania z szybkiego, wygodnego iprzyjaznego transportu kolejowego w regionie” – uznał marszałek.

Stanowisko zostało przesłane do premiera MateuszaMorawieckiego i do świętokrzyskich parlamentarzystów. Podczas ostatniej sesjiSejmiku Województwa Świętokrzyskiego stanowisko w tej sprawie przyjęli –jednogłośnie – również radni sejmiku. Wskazali w nim m. in., że linia kolejowanr 8 łącząca Warszawę z Krakowem „jest linią pierwszorzędną o znaczeniupaństwowym”, wchodzi w skład „korytarzy transeuropejskich” ijest „strategiczną” linią obsługującą południową część kraju.

„Nie godząc się na stopniowe eliminowanie inwestycjizwiązanych z regionem świętokrzyskim, Sejmik Województwa Świętokrzyskiegooczekuje ponownej weryfikacji założeń Krajowego Programu Kolejowego do roku2023 i zmiany Uchwały Rady Ministrów nr 17/2019 z dnia 19 lutego 2019roku” – napisali radni.

W połowie marca świętokrzyska PO wystosowała do premierainterpelację z apelem, o przywrócenie środków w KPK dla woj. świętokrzyskiego wdotychczasowej wysokości. „Bez dobrze rozwiniętej komunikacji drogowejoraz kolejowej nasz region skazany jest na dalszą marginalizację – a wperspektywie długoterminowej – całkowitą utratę konkurencyjności w stosunku doinnych województw naszego kraju” – podkreślono w piśmie.

Także prezydium Sekcji Regionalnej Kolejarzy NSZZ”Solidarność” Regionu Świętokrzyskiego w swoim stanowisku z”zaniepokojeniem” przyjęło decyzje, dotyczące „poważnych utrudnieńzwiązanych z brakiem środków” na modernizację linii kolejowej nr 8.

W marcu PAP poprosiła PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ozajęcie stanowiska w sprawie zmniejszenia finansowania inwestycji na liniikolejowej nr 8 ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa, w ramach zaktualizowanegoKPK. W odpowiedzi Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego spółkipoinformowała, że PKP PLK nie odstępują od realizacji projektu, a w KPK wbieżącej perspektywie finansowej przewidziano dla tego przedsięwzięcia prace projektowe.”W kolejnej perspektywie, po zapewnieniu finansowania, będzie realizacjainwestycji. Obecnie trwa projektowanie, którego ukończenie przewidywane jest wtrzecim kwartale 2022 r. Planowane jest zwiększenie zakresu projektowania irealizacji inwestycji” – dodała.

Zasiadająca w sejmowej komisji infrastruktury świętokrzyskaposłanka PiS Maria Zuba oceniła we wcześniejszej rozmowie z PAP, że jestjeszcze szansa na szybszą realizację remontu linii kolejowej nr 8, ale kluczowąjest tu kwestia dobrej współpracy lokalnych samorządów z inwestorem.

Linia kolejowa nr 8 Warszawa-Kraków – przez Warkę, Radom,Skarżysko-Kamienną, Kielce, Sędziszów, Kozłów – łączy trzy województwa:mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Liczy ok. 316,5 km długości i jestjedną z ważniejszych linii kolejowych w Polsce. Jej poszczególne odcinki są odkilku lat sukcesywnie modernizowane.


Komentarze