TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Stawowy: To raczej Koleje Małopolskie czują się poszkodowane
InfoRail.pl - Opublikowano: 25.10.2017 09:46:16 8 komentarzy
Stawowy: To raczej Koleje Małopolskie czują się poszkodowane

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl Marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa, podczas sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego 23 października, mówił o planach rozwoju kolei w regionie i odniósł się do protestów pracowników firmy Przewozy Regionalne.

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl Marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa, podczas sesji Sejmiku Województwa Małopolskiego 23 października, mówił o planach rozwoju kolei w regionie i odniósł się do protestów pracowników firmy Przewozy Regionalne.

Kolej w Małopolsce rocznie przewozi ok. 12 mln pasażerów. To pokazuje, że mieszkańcy regionu chcą korzystać właśnie z tego środka transportu. Na trzech liniach SKA każdego dnia kolejne osoby decydują się zostawić swój samochód na parkingu i przesiąść się do pociągu. Na linii SKA1 z Wieliczki, przez Kraków, na lotnisko, ten wzrost wynosi aż 43%. Dzięki temu każdego dnia do centrum Krakowa wjeżdża aż o 1200 samochodów mniej – zaznaczył Jacek Krupa.

Mówił też o planach rozwoju kolei. Wskazał na potrzebę dalszego rozwoju zintegrowanego systemu transportu. Dodał, że dużą rolę odgrywają lokalne samorządy, które na swoim terenie powinny tworzyć linie dowozowe do przystanków kolejowych czy – z dzięki wsparciu funduszy europejskich – budować parkingi park&ride. Kilkudziesięciu kolejarzy Przewozów Regionalnych protestowało przed budynkiem Urzędu Marszałkowskiego, w którym trwała sesja Sejmiku Województwa Małopolskiego. Protestujący twierdzili, że Przewozy Regionalne są dyskryminowane kosztem spółki Koleje Małopolskie, której właścicielem jest samorząd województwa. Związkowcy apelowali także do władz województwa, by ożywiły komunikację kolejową poza Krakowem, na trasach takich jak Olkusz – Tunel, Oświęcim – Trzebinia czy Sucha Beskidzka – Zakopane. Dopominają się też inwestycji infrastrukturalnych – m.in. budowy łącznicy w Suchej Beskidzkiej.

Jacek Krupa spotkał się ze związkowcami, którzy wręczyli mu petycję ze swoimi postulatami, a na Twitterze napisał: "Dostałem petycję od kolejarzy. Większość postulatów jest realizowana. Dobrze, że chodzi nam o to samo. Kolej dla pasażera!" Podczas sesji Sejmiku marszałek mówił: Województwo Małopolskie dofinansowuje obu przewoźników jeżdżących po naszym regionie. Z tym, że działalność Przewozów Regionalnych jest zdecydowanie droższa. Średnie wynagrodzenie wyrównawcze za każdy tzw. pociągokilometr w przypadku Kolei Małopolskich wynosi 15,11 zł, natomiast w Przewozach Regionalnych – 22,74 zł, czyli o połowę więcej. Oznacza to, że za kursowanie pociągów w rozkładzie jazdy 2016/2017 w sumie z budżetu województwa przekazaliśmy prawie 115,5 mln zł, z czego blisko 90 mln otrzymały właśnie Przewozy Regionalne. To najlepiej obrazuje, że nie faworyzujemy naszego samorządowego przewoźnika – Kolei Małopolskich.

Prezes Kolei Małopolskich Grzegorz Stawowy w rozmowie z portalem LoveKraków zaznaczył, że nie rozumie postulatów związkowców. To raczej Koleje Małopolskie czują się poszkodowane. To Przewozy Regionalne otrzymują od marszałka większe zlecenia na przewozy. W tym roku był to stosunek 4 mln do 1,7 mln kilometrów, teraz według planów ma być 3,5 mln do 2,7 mln. Więc jeśli protestujący chcą sprawiedliwego podziału, to ja mogę się tylko podpisać. Podzielmy się po równo – zaznaczył.

Grzegorz Stawowy dodał, że nie ma planów rezygnacji z mobilizacji linii na rzecz zakupu taboru dla Kolei Małopolskich. Złożyliśmy wniosek o pieniądze na nowy tabor, ale tylko w sytuacji, gdyby nie udało się zrealizować remontu i były wolne środki. Wynika to z tego, że zgodnie z pismem od PKP PLK planowane koszty tej inwestycji rosną, co stwarza ryzyko dla realizacji. Gdyby więc nie udało się zmodernizować linii, nie można dopuścić, by te pieniądze przepadły. Warto je przeznaczyć na nowe pociągi – podkreślił prezes Kolei Małopolskich.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Małopolskie
Przewozy Regionalne
Małopolska
  • gutek – 25.10.2017

    koszty KMał są niższe za pockm o 7,63 dlatego że PR Kraków nie posiadają nowego taboru w przeciwieństwie do KMał który taki tabor ma. wszystkie pociągi tego przewoznika mają gwarancje i przewoznik nie ponosi kosztów napraw .niestety PR posiadając stary niezmodernizowany tabor znaczne kwoty muszą przeznaczyć na jego naprawy

  • K – 25.10.2017

    A kto zabrania PR kupić sobie nowy tabor?

  • Tofik – 25.10.2017

    [komentarz usunięty, powód: regulamin]

  • Tofik – 25.10.2017

    Dostali nowy tabor najlepsze linie i jeszcze mało im ???OBŁĘD SZCZYT HIPOKRYZJI

  • gutek – 25.10.2017

    @K-PR są na garnuszku samorządów

  • K – 25.10.2017

    Raczej ARP. Samorządy nie mają większościowego.

  • Khan34 – 25.10.2017

    Zapraszamy na Kraków - Krzeszowice - Trzebinia - Oświęcim/Katowice a nie trucie jacy to oni poszkodowani :[

  • zeus04 – 25.10.2017

    @K: KMł nie kupiły ani jednego pojazdu...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.