Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Startuje Szybka Kolej Aglomeracyjna Rybnik – Wodzisław Śl.

inforail
06.06.2018 08:24
0 Komentarzy

W czwartek na liniikolejowej Rybnik – Wodzisław Śląski zainaugurowane zostaną dodatkowe połączenia- po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowane, prócz samorządu województwa,przez miasta. Łącznie kursować ma 27 par pociągów – czyli 54 tam i z powrotem -w ciągu doby.

Poprzez projekt tzw. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Rybnik –Wodzisław Śląski władze zainteresowanych miast chcą zachęcać do transportupublicznego i ograniczać korki na swoich drogach.

Obecnie między Rybnikiem a Wodzisławiem kursuje siedem parpociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin– Katowice.

Jak wynika z tablicy nr 155 w sieciowym rozkładzie jazdy PKPPolskich Linii Kolejowych, uwzględniającej tzw. korektę tegorocznego rozkładujazdy, która zacznie obowiązywać od 10 czerwca br., łącznie z tą datą międzyRybnikiem i Wodzisławiem w dni robocze zacznie kursować dodatkowych siedemnaściepar pociągów Kolei Śląskich.

Zgodnie z zapowiedzią samorządu woj. śląskiegoprzedsięwzięcie zostanie zainaugurowane już w czwartek rano. Na pokładziepociągu Rybnik – Wodzisław Śląski – Rybnik podpisane zostaną dokumenty regulującewspółpracę trzech samorządów: woj. śląskiego oraz obu miast – w zakresie poprawykolejowej oferty przewozowej.

Zgodnie z przygotowanym trójstronnym porozumieniem, a takżeumowami między miastami i województwem, Rybnik i Wodzisław Śląski będąudzielały urzędowi marszałkowskiemu dotacji celowej, która pokryje częśćkosztów uruchomiania pociągów.

Według wcześniejszych wstępnych szacunków koszt kursowaniadodatkowych pociągów w drugiej połowie 2018 r. ma oznaczać dla każdego z miastwydatek ok. 300 tys. zł. Dla porównania Rybnik dofinansowuje tamtejszy ZwiązekTransportu Zbiorowego kilkunastoma milionami złotych rocznie.

Dodatkowe pociągi to realizacja postulowanego od wielumiesięcy przez Rybnik i Wodzisław Śląski zwiększenia częstotliwości kursowaniapociągów między tymi miastami. Samorządowcy prowadzili rozmowy w tej sprawie znależącymi do województwa Kolejami Śląskimi i urzędem marszałkowskim.

Miasta postarały się nie tylko o dodatkowe połączenia tylkomiędzy nimi, ale też o wydłużenie do Wodzisławia tras niektórych pociągów,kończących wcześniej lub zaczynających swoje trasy w Rybniku. Dotyczy to m.in.dwóch par obsługiwanych przez Przewozy Regionalne (Polregio) pociągów z i doKrakowa oraz jednej pary z i do Rzeszowa.

Władze Rybnika i Wodzisławia mają nadzieję, że zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów zmniejszy korki na łączących je drogach(szczególnie odcinku drogi krajowej 78) i – w efekcie – przysłuży się m.in.poprawie jakości powietrza.

Przejazd samochodem między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem,np. nocą, jeśli nie ma ruchu, zajmuje zwykle około 20 minut. W dzień,szczególnie w godzinach szczytu, czas ten często zwiększa się dwukrotnie lubwięcej. Pociąg Kolei Śląskich pokonuje 12-kilometrowy dystans między stacjamiWodzisław Śląski i Rybnik w 18-20 minut, zatrzymując się po drodze na czterechprzystankach.

Przewidziana liczba pociągów ma spełniać założenia: dwóchpociągów w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, atakże jednego pociągu co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dnirobocze oraz przez cały dzień w dni wolne.

Koleje Śląskie sygnalizowały w ostatnich miesiącach, żepozytywnie podchodzą do zainteresowania miast uruchamianiem dodatkowychpołączeń. Spółka deklarowała takie planowanie, w uzgodnieniu z PKP PolskimiLiniami Kolejowym, rozkładu jazdy, aby oprócz dotychczasowych połączeń, objąćnim dodatkowe.

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów lokalnesamorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski, dzięki ponad10 mln zł unijnej dotacji, przebudowuje i rozbudowuje budynek dworcakolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowedrogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r.,a przy części pozostałej infrastruktury rowerowej – do jesieni 2018 r.

Samorząd Rybnika w ub. roku obniżył ceny biletów komunikacjimiejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło teższczegółową wizję lokalną przystanków kolejowych przy trasie do Wodzisławia,aby różnymi środkami poprawiać dostęp do nich.


Komentarze