TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Stadler: Chętnie dostarczymy PKP Intercity kolejne pojazdy
Karol Wach - Opublikowano: 12.07.2018 10:48:19
Stadler: Chętnie dostarczymy PKP Intercity kolejne pojazdy

Ze Stanisławem Skalskim, członkiem Zarządu Stadlera, rozmawiamy o perspektywach dla producenta m.in. na rynku polskim oraz możliwościach produkcyjnych zakładu w Siedlcach.

Ze Stanisławem Skalskim, członkiem Zarządu Stadlera, rozmawiamy o perspektywach dla producenta m.in. na rynku polskim oraz możliwościach produkcyjnych zakładu w Siedlcach.

InfoRail.pl: Jak wygląda obecnie rynek polski z perspektywy Stadlera.

Stanisław Skalski: W ramach bieżącej perspektywy finansowej polscy przewoźnicy ogłaszają wiele przetargów na zakup pojazdów szynowych różnego typu. Stadler interesuje się wszystkimi postepowaniami, bez względu na wielkość zamówienia. Startujemy w przetargach, w których jesteśmy w stanie złożyć ofertę zgodną z oczekiwaniami przewoźnika.

W przetargu dla województwa pomorskiego składaliście Państwo odwołanie, kwestionujące czas dostawy, dlaczego?

Zdarza się, że istotnym kryterium oceny oferty jest krótki termin dostawy pojazdów. Proszę zwrócić uwagę, że okres eksploatacji pojazdów szynowych wynosi ponad 30 lat, a proces przygotowania przetargu na ich zakup trwa nawet kilka. Staranne zaprojektowanie przez producenta pojazdu dostosowanego do indywidulanych potrzeb i wymagań zamawiającego przekłada się na jego optymalną koncepcję, wysoką niezawodność i funkcjonalność. Nadmierny pośpiech na tym etapie postepowania nie sprzyja realizacji takich założeń. Zakupy taboru to inwestycja na 30 lat i dwa miesiące różnicy w dostawie nie mają z tej perspektywy żadnego znaczenia. Dłuższy czas pozwala na dopracowanie konstrukcji pojazdu. Dla nas bardzo istotne jest zachowanie najwyższej jakości i niezawodności dostarczanych pojazdów, co przekłada się na gwarancję efektywnej działalności przewozowej przewoźnika i zadowolenia pasażerów.

Czy zauważył Pan zmianę w podejściu do organizowania przetargów taborowych w Polsce na przestrzeni ostatnich lat?

Na przestrzeni ostatnich kilku lat pojawił się widoczny trend zakupu taboru wraz z usługą jego utrzymania. Przewoźnicy dostrzegli, że optymalnym rozwiązaniem jest model, w którym to producent dba o niezawodność i dostępność dostarczonych pojazdów. Uważam, że to racjonalne rozwiązanie. Przykładem są Koleje Mazowieckie, które kupiły pojazdy wraz z usługa 18-letniego utrzymania. Dzięki temu przez kolejne lata przewoźnik nie musi martwić się o serwis floty i może się skupić na prowadzeniu działalności przewozowej. Uważam, że to właściwy kierunek i już wkrótce większość przetargów na zakup taboru będzie rozpisywana właśnie w ten sposób.

Jesteśmy przed wielkimi zakupami PKP Intercity. Na początek 12 ezt-ów. Czy jest to intersujący przetarg dla Stadlera?

Oczywiście przeanalizujemy ten przetarg bardzo uważnie, tym bardziej, że mamy za sobą już jedno zrealizowane zamówienie na pociągi dla PKP Intercity. Pojazdy są w eksploatacji od grudnia 2015 roku i mogą się poszczycić świetnymi wskaźnikami niezawodności. Chętnie dostarczymy PKP Intercity kolejne pojazdy.

Ostatnio sporo mówiło się o produkcji metra i lokomotyw w Siedlcach. Czy jest to realny scenariusz dla polskiej fabryki?

Złożyliśmy ofertę w przetargu na zakup pociągów dla Metra Warszawskiego. Aktualnie KIO rozpatruje odwołania od wyniku tego przetargu. Czekamy na rozwój sytuacji.

Czyli gdybając, gdyby to Stadler wygrał przetarg na dostawę lokomotyw czy pociągów metra dla polskiego przewoźnika, wówczas takie pojazdy powstawałyby w Siedlcach?

Jeśli wygralibyśmy przetarg na dostawę metra czy lokomotyw w Polsce, pojazdy byłyby produkowane w naszym siedleckim zakładzie. Zakład produkcyjny w pobliżu klienta to łatwiejszy kontakt, łatwiejszy serwis. Proces budowy pojazdów szynowych to intensywny czas współpracy z klientem, kiedy odbywają się liczne spotkania, więc bliskość geograficzna jest korzystna dla obu stron.

Czy siedlecką fabrykę można łatwo przystosować do budowy lokomotyw czy metra?

Jeśli chodzi o aspekty produkcyjne nie stanowi to większego wyzwania. Nasze zakłady produkcyjne są przygotowane w taki sposób, aby w każdym można było budować różne typy pojazdów. W halach w Siedlcach mamy różne rozstawy torów. Mimo, że lokomotywy i metro to nieco inne pojazdy niż np. ezty, proces ich produkcji jest zbliżony.

Siedlce produkują już tramwaje. Jak to wygląda w tym przypadku?

Jeśli chodzi o tramwaje – produkcja pudeł odbywa się w zakładzie Solaris Tram w Środzie Wielkopolskiej. Gotowe pudła są transportowane do Siedlec, gdzie są zabudowywane. W Siedlcach powstają także wózki jezdne do tego typu pojazdów . Bardzo się cieszymy, że mogliśmy rozszerzyć siedlecką produkcję o kolejny typ pojazdów. Zakład radzi sobie z tym zadaniem bardzo dobrze, a pierwsze efekty możemy już obserwować. W czerwcu, podczas Czech Raildays, zaprezentowaliśmy nasz pierwszy tramwaj dla Ostrawy, a niebawem rusza także produkcja tramwajów dla Krakowa.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Stadler
  • Adam Kieryluk – 12.07.2018

    Niech wygrają, życzę im tego z całego serducha, przynajmniej nie będzie problemów z eksploatacją taboru. :)

  • Marcin Wojech – 12.07.2018

    zamiast niebieskiego tymczasowo czerwony.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.