TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej z infrastrukturą rowerową
PAP - Opublikowano: 22.01.2018 22:27:38
Stacja kolejowa w Dąbrowie Górniczej z infrastrukturą rowerową

Samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka PKP PLK zamówiły dokumentację projektową przebudowy stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstanie m.in. infrastruktura rowerowa.

Samorząd Dąbrowy Górniczej oraz spółka PKP PLK zamówiły dokumentację projektową przebudowy stacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokół powstanie m.in. infrastruktura rowerowa.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na linii kolejowej nr 1, tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionego niedawno, pochodzącego z lat 80. XIX w. budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

Na początku ub. roku miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji obu dworców wraz z zagospodarowaniem przyległych terenów. Potem samorząd uzgodnił z PLK założenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Celem ma być zachęcenie większej liczby mieszkańców do podróży po regionie koleją, zamiast samochodami.

Efektem uzgodnień dąbrowskich samorządowców i kolejarzy był ogłoszony pod koniec października ub. roku przetarg na dokumentację projektową, który podzielono na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu. W każdym z nich powstaną osobne projekty dla miasta oraz PLK. W przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całość przedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik dąbrowskiego urzędu miasta Bartosz Matylewicz, wybrano ofertę obejmującą obie części zamówienia, którą przygotowała spółka Mosty Katowice (odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto). Umowę przedstawiciele miasta, jak i PLK podpisali z końcem ub. tygodnia. Wykonawca zadeklarował, że dostarczy projekty w ciągu 270 dni.

Miasto zamówiło m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum z parkingami typu Park & Ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniem z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówiła też projekt nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby śladem pokopalnianych terenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami – odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać mają nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraz nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układ komunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK chcą zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy, zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec, parking i ul. Parkową.

Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu "Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza", który chce współfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego. PLK natomiast uczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadań inwestycyjnych. Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółki PKP SA.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dąbrowa Górnicza
stacja kolejowa
projekt
PKP TLK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.