Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Spuhler: Polska kolej poszła do przodu, ale jest jeszcze wiele do zrobienia

inforail
26.01.2018 13:10
0 Komentarzy

W pełni bezobsługowepociągi to przyszłość rynku transportowego. Metro bez maszynisty działa odprawie dekady w Dubaju. Obecnie powstaje w Glasgow. Według ekspertów nie maprzeciwwskazań technicznych, aby tego typu komunikacja powstała także w Polsce.


Autonomia to przyszłość także na rynku naziemnych pociągówosobowych i towarowych. Unia Europejska wdraża Europejski System SterowaniaPociągiem, pozwalający prowadzić pociąg w pełni lub częściowo autonomicznie.

– Budujemy w Glasgow pierwsze pojazdy bezobsługowe. Wprzyszłości może to być bardzo ważny segment rynku. Zasada jest taka, że nie mamaszynisty, jazda jest znacznie prostsza, ponieważ są specjalne szyny, nie mażadnych przeszkód na drodze, którą porusza się metro – podkreśla w rozmowie zagencją Newseria Innowacje Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący radynadzorczej Stadler Rail.

W zautomatyzowanym metrze wykorzystuje się system CBTC(Communication Based Train Control), który opiera się na dwukierunkowejtransmisji informacji pomiędzy pociągiem a przytorowymi komputeramisterującymi. Pociąg wysyła informacje o swoim aktualnym położeniu, prędkości ikierunku, w jakim się przemieszcza. Składy metra są zaś wyposażone w systemydetekcji przeszkód, a jeśli takie pojawią się na torze, pociąg automatyczniehamuje. Maszynistę zastępują odpowiednie systemy bezpieczeństwa, m.in.zamontowane nad szynami nadajniki i odbiorniki na podczerwień.

– Za bezobsługowym metrem stoją specjalne balisy montowane wtorach, które przekazują sygnały do centrali. W ten sposób pociąg jest sterowany.Druga kwestia to ogromna liczba różnych czujników zastosowanych w pojazdach –mówi Peter Spuhler.

Z danych International Association of Public Transport(UITP) wynika, że w 2017 roku już ponad 13 proc. wybudowanej miejskiejinfrastruktury kolejowej stanowiły pociągi w pełni zautomatyzowane. Jeśli niebrać pod uwagę Chin, całkowicie automatyczne metro to 36 proc. nowo budowanejinfrastruktury. Jak przekonuje ekspert, nic nie stoi na przeszkodzie, aby takżew Polsce zbudować autonomiczne metro.

– Technicznie jesteśmy w stanie zaoferować i wykonać takierozwiązania również dla polskich przewoźników, ale wszystko zależy odoperatorów kolejowych – przekonuje właściciel i przewodniczący rady nadzorczejStadler Rail.

Bezobsługowe metro to przyszłość komunikacji miejskiej, alew dalszej przyszłości większy poziom automatyzacji może doprowadzić dobezobsługowych pociągów. Na razie panującym trendem jest wymiana pociągówspalinowych na elektryczne lub hybrydowe.

W Polsce na 18 tys. torów zelektryfikowanych jest niecoponad 11 tys. Po pozostałych torach mogą się poruszać tylko pojazdy spalinowe.Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w ramach Krajowego ProgramuKolejowego planuje przeznaczyć 66 mld zł na modernizację linii kolejowych wciągu najbliższych 6 lat.

– W ostatnich latach w Polsce dokonał się znaczny postęp,jeśli chodzi o innowacyjność rynku kolejowego, ale jest tutaj jeszcze wiele doosiągnięcia. Myślę, że w przyszłych latach również Polska będzie poprawiać innowacyjność,jeśli chodzi o system sterowania ruchem kolejowym i o kwestie bezpieczeństwa –ocenia ekspert.

Problem stanowią też przestarzałe technologie sterowaniaruchem kolejowym. Pod tym względem sytuacja jednak się zmienia. Zgodnie zwdrażanym w Unii Europejskiej systemem ERTMS (European Rail Traffic ManagementSystem), pociągi powinny być wyposażone w Europejski System SterowaniaPociągiem (ETCS), pozwalający prowadzić pociąg w pełni lub częściowoautonomicznie.


Komentarze