Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprawniejsze połączenia z Katowic do Ostrawy i europejskich stolic dzięki CEF

inforail
10.10.2019 07:15
0 Komentarzy

Unijną dotację 1,75mln euro z instrumentu CEF uzyskała spółka CPK na prace przygotowawcze dobudowy 30-km odcinka nowej linii kolejowej w woj. śląskim.

Chodzi o fragment połączenia Katowic z Ostrawą przezJastrzębie-Zdrój.

Patryk Wild, który jest także pełnomocnikiem rządu ds.Centralnego Portu Komunikacyjnego zaznaczył występując na briefingu w trakcieimprezy Impact mobility rEVolution'19, że zwycięstwo dofinansowanego wniosku wkonkursie w ramach unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF –Connecting Europe Facility) oznacza rozpoczęcie finansowania przedsięwzięciazwiązanego z CPK – na Śląsku.

„Właśnie tutaj rozpoczyna się rewolucja transportowa, któraobejmie swoim zasięgiem całe południe Polski. Na razie dofinansowaniem objętychbędzie 30 km nowej trasy kolejowej. Jest to bardzo ważny element, ponieważ – popierwsze – to brakujący element korytarza będącego częścią sieci TEN-T. Zdrugiej strony jest to początek likwidowania kolejowego wykluczenia w Polscepoprzez włączenie Jastrzębia-Zdroju – największego polskiego miasta bez kolei –w obsługę kolejową. Jednocześnie jest to początek zmian na sieci kolejowej” -mówił Wild.

Szef CPK Piotr Malepszak zaznaczył, że – zgodnie z intencjąspółki CPK – połączenie Katowic z Ostrawą i dalej do europejskich stolicpowinno być znacznie sprawniejsze, niż obecnie. Wskazał, że tego typutransgraniczne połączenia są bardzo mocno wspierane przez Unię Europejską.Uściślił, że blisko 2 mln euro z CEF ma służyć finansowaniu prac studialnych iprojektowych budowy odcinka, który skracałby czas podróży między Katowicami iOstrawą do ok. 40 min.

„Inne kwestie techniczne, które są dla nas istotne w ramachtego połączenia, to odseparowanie szybkiego ruchu pasażerskiego od towarowego iwłączenie 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju do siatki połączeń kolejowych wPolsce” – podkreślił prezes spółki CPK.

Zgodnie z informacją spółki CPK, od kwietnia br.współpracuje ona z czeskim zarządcą infrastruktury kolejowej SŽDC w ramachprzygotowań do realizacji nowych tras kolejowych. Współpraca dotyczykoordynacji procesu przygotowania i budowy transgranicznych liniiKatowice–Ostrawa oraz Wrocław–Praga. Strony zobowiązały się do ustaleniadokładnego przebiegu, a także uzgodnienia szczegółowych parametrów technicznychnowych szlaków.

Wild zaznaczył, że ta inwestycja to początek zmian, mającychna nowo zintegrować ze sobą Śląsk i Małopolskę oraz oba te regiony z innymiczęściami Polski. Jest ona bowiem tylko jednym z elementów Programu KolejowegoCPK na Śląsku i w Małopolsce. Główną inwestycją ma być tam WęzełMałopolsko-Śląski (WMŚ), założony jako nowy punkt przesiadkowy i przystanekdalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza.

Wild i Malepszak przekonywali w środę, że powstanie węzła iprowadzących do niego linii skróci czas przejazdu najszybszych pociągów międzyKrakowem a Katowicami do 35 minut. Dzięki niemu podróż z Warszawy do Katowicmiałaby zająć ok. 1 godz. 35 min., a do Krakowa 1 godz. 45 min. W efekcieistotnie miałaby się też zwiększyć liczba pociągów jadących przez Katowice iKraków.

P.o. prezesa CPK zaznaczył, że modernizowana od wielu latlinia Katowice – Kraków przez Krzeszowice i Trzebinię będzie bardzo mocnowykorzystywana w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym i towarowym. „My widzimypotrzebę, aby między Katowicami i Krakowem powstała nowa specjalnego znaczenialinia dla ruchu szybkiego” – zadeklarował Malepszak.

Wild dodał, że realizacja tych elementów Programu KolejowegoCPK przyczyni się do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – doCzech, na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużychprędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa, biegnącej przez Ostrawę, nowymodcinkiem przez Jastrzębie-Zdrój, a dalej przez Katowice i WMŚ oraz istniejącąCentralną Magistralę Kolejową, do CPK.

Ogółem Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. kmnowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK iWarszawy. Pprzed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolnościoperacyjnej zbudowane ma zostać 140 km nowej linii Warszawa – CPK – Łódź, poktórej pociągi miałyby jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czasprzejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi – 25 minut.

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się ma znowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentówistniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółkaCPK, a za modernizację drugich – PKP PLK.

W materiałach prasowych przygotowanych na środowy briefing wczasie Impact mobility rEVolution'19 zastrzeżono, że złożony pod konieckwietnia wniosek spółki CPK pod kątem połączenia przez Jastrzębie-Zdrój zostałwybrany przez komisję konkursową wraz z 30 innymi (spośród ogółem 64 wnioskówzłożonych), a decyzja ta wymaga jeszcze zatwierdzenia na poziomie KomisjiEuropejskiej.


Komentarze