Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprawniej przez granicę z Białorusią

inforail
28.11.2019 09:15
0 Komentarzy

Pociągi wracają naodcinek Geniusze – Sokółka. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotują szeroki torod stacji Geniusze przez Sokółkę, Kuźnicę Białostocką do granicy z Białorusią.

28 listopada 2019 roku podpisano umowę na opracowaniedokumentacji i prace. Inwestycja na Podlasiu o wartości 195 mln zł zwiększymożliwości i sprawność kolei w regionie oraz w transporcie ładunków wschód –zachód. Remont szerokotorowej linii kolejowej Kuźnica Białostocka – Geniusze(nr 57), łączącej Polskę i Białoruś to ważny projekt dla rozwoju gospodarczegonie tylko regionu. Dzięki inwestycji skróci się czas przejazdu pociągówtowarowych. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Inwestycja poprawiobsługę przewozów towarowych na granicy polsko-białoruskiej. Zwiększy siędostępność kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy Białostockiej. Skróci sięczas przewozu ładunków ze wschodu na zachód oraz wzrośnie atrakcyjność kolei –mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wykonanie prac na linii szerokotorowej Kuźnica Białostocka –Geniusze zwiększy przepustowość trasy dedykowanej pociągom towarowym o szerokimrozstawie kół (1520 mm). Na odcinku Geniusze – Sokółka po kilkunastu latachponownie powrócą pociągi towarowe. Inwestycja kolejowa zwiększa potencjał imożliwości regionu. Pozwoli m.in. na budowę terminala przeładunkowego na stacjiGeniusze.

Zadanie obejmie m.in. kompleksową wymianę torów oraz montaż34 nowych rozjazdów. Po zakończeniu robót poprawią się parametry eksploatacyjnelinii. Dla przewoźników oznacza to efektywniejszą obsługę cięższych i dłuższychpociągów nawet do 1050 m o  nacisku 245kN/oś. Składy pojada szybciej, gdyż dzięki pracom zwiększy się prędkościpociągów do 60 km/h.

Nowe systemy i urządzenia

Nastawnie w stacjach Kuźnica Białostocka, Sokółka i Geniuszeoraz linie objęte pracami będą wyposażone w nowe systemy i urządzeniasterowania ruchem, co zwiększy przepustowość trasy. Przewoźnicy będą mogliuruchomić większą liczbę cięższych pociągów na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze.To znacznie ułatwi obsługę bocznic i terminali przeładunkowych.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie Geniusze– Sokółka – Kuźnica Białostocka będzie realizowana równocześnie z projektemprzebudowy linii odgałęźnej Bufałowo Wschód – Bufałowo (nr 923). Na tym odcinkukompleksowa wymiana 2,6 km torów zapewni sprawną obsługę pociągów m.in. doterminala paliw PKN Orlen w Sokółce.

Dodatkowe tory

W ramach projektów płynniejszy ruch większej liczby pociągówzapewni budowa dodatkowych torów dla składów do długości 1050 metrów nastacjach Geniusze i Sokółka. Przewidziano również przebudowę 25 obiektówinżynieryjnych, w tym 10 mostów. Bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowymwzrośnie po modernizacji 16 przejazdów kolejowo drogowych. Obiekty będą miałynową nawierzchnię. Zamontowany zostanie monitoring.

Projekt pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinkuKuźnica Białostocka – Geniusze (S)” oraz projekt pn. „Rewitalizacja liniikolejowej nr 923 na odcinku Bufałowo Wschód – Bufałowo (S)” dofinansowane są zRegionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.Prace, najpierw projektowe, a później budowalne, będą do 2021 r. Pracebudowlane planowane są w IV kwartale 2020 r.

Wartość umowy obu projektów to 194,9 mln zł netto. Ichwykonawcą jest konsorcjum firm w składzie: Intop Warszawa Sp. z o.o. (Lider),Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe Rajbud Sp. z o.o. (Partner) iPrzedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego i Kolejowego Sp. z o.o.


Komentarze