TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Śląska kolej metropolitalna nie wjedzie w obecną perspektywę unijną
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 16.04.2018 09:40:19
Śląska kolej metropolitalna nie wjedzie w obecną perspektywę unijną

Remonty i rozbudowa odcinków linii kolejowych, które samorządy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) chcą wykorzystać do tworzenia tzw. kolei metropolitalnej, będą możliwe po 2020 r., w kolejnej unijnej perspektywie finansowej – wskazuje spółka PKP PLK.

Remonty i rozbudowa odcinków linii kolejowych, które samorządy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) chcą wykorzystać do tworzenia tzw. kolei metropolitalnej, będą możliwe po 2020 r., w kolejnej unijnej perspektywie finansowej – wskazuje spółka PKP PLK.

Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice". Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility), jednak finansowanie z tego źródła wesprze tylko część prac w południowej części województwa.

Jak poinformował w piątek w Katowicach członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda, przyznane już fundusze z trzeciego naboru CEF (wraz ze środkami krajowymi) zasilą prace w rejonie Czechowic-Dziedzic.

Do przewidywanego czwartego naboru CEF w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 PLK chcą zgłosić jeszcze prace na odcinkach Tychy - Czechowice-Dziedzice oraz Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice, dla których projekty będą gotowe w pierwszej kolejności. "Te projekty z woj. śląskiego będą jedynymi, które będą tam składane" - zaznaczył Żmuda.

Przypomniał, że dla całego zakresu przedsięwzięcia opracowywana jest obecnie dokumentacja projektowa. Pytany o plany realizacji robót na odcinkach między Będzinem, Katowicami i Tychami, wskazał, że "to musi być następna perspektywa z tego względu, że ta dokumentacja tam się opóźniła". Nawiązał przy tym do zamówienia uzupełniających prac projektowych, uwzględniających przeprowadzkę Kolei Śląskich do katowickiej bazy taborowej, o zamiarze czego przewoźnik informował już po ogłoszeniu przetargów na pierwotną dokumentację.

W ostatnich miesiącach o zabezpieczenie środków z oszczędności przetargowych na budowę tzw. kolei metropolitalnej w centralnej części woj. śląskiego apelowały do ministra infrastruktury i szefa spółki PKP PLK władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

"W związku z tym, że takie oszczędności się pojawiły, zwracamy się z apelem o realizację kręgosłupa kolei metropolitalnej, czyli dobudowę torów na odcinku Będzin–Katowice Ligota" - pisali na początku lutego br. przedstawiciele GZM.

Akcentowali, że tworzenie kolei metropolitalnej ma tam głębokie uzasadnienie, w kontekście konieczności rozwijania transportu zbiorowego wobec ograniczonej przepustowości dróg i już teraz zbyt dużej liczby samochodów w miastach. Podkreślali, że GZM ma w planach zakup pod tym kątem nowych pociągów, jednak realizacja zamierzenia nie jest możliwa bez nowej infrastruktury kolejowej.

Według przekazanych PAP w połowie stycznia br. informacji PLK spółka ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii E65 w centralnej części woj. śląskiego, pod kątem m.in. tworzenia tam kolei metropolitalnej, w 2020 r. (część tych projektów PLK mają mieć w połowie 2019 r.).

Zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe planowane jest w czerwcu 2019 r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – Katowice Piotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) - w 2020 r. Zakończenie prac projektowych dla odcinków: Tychy - Most Wisła, Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg – Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje we wrześniu br.

Zgodnie ze specyfikacją przetargów, na podstawie których powstaje obecnie dokumentacja, pod kątem zwiększenia przepustowości między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano tam m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że "planowana przebudowa (...) obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego". Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
śląskie
kolej metropolitalna
  • Adam Sosna – 20.04.2018

    Za PO nie zrobiono nic na terenach obecnej aglomeracji. Obecnie rządzący wynajdują kolejne preteksty żeby nic nie robić. Czas podziękować POPIS-ującym się posłom z naszego regionu!!!!!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.