Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Śląska kolej metropolitalna nie wjedzie w obecną perspektywę unijną

inforail
16.04.2018 07:40
0 Komentarzy

Remonty i rozbudowaodcinków linii kolejowych, które samorządy Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM) chcą wykorzystać do tworzenia tzw. kolei metropolitalnej, będąmożliwe po 2020 r., w kolejnej unijnej perspektywie finansowej – wskazuje spółkaPKP PLK.

Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastruktury:”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: liniaE65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice”.Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnego instrumentu finansowegoŁącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility), jednak finansowanie z tegoźródła wesprze tylko część prac w południowej części województwa.

Jak poinformował w piątek w Katowicach członek Zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda, przyznane już fundusze z trzeciegonaboru CEF (wraz ze środkami krajowymi) zasilą prace w rejonieCzechowic-Dziedzic.

Do przewidywanego czwartego naboru CEF w obecnejperspektywie finansowej 2014-2020 PLK chcą zgłosić jeszcze prace na odcinkachTychy – Czechowice-Dziedzice oraz Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice, dlaktórych projekty będą gotowe w pierwszej kolejności. „Te projekty z woj.śląskiego będą jedynymi, które będą tam składane” – zaznaczył Żmuda.

Przypomniał, że dla całego zakresu przedsięwzięciaopracowywana jest obecnie dokumentacja projektowa. Pytany o plany realizacjirobót na odcinkach między Będzinem, Katowicami i Tychami, wskazał, że „to musibyć następna perspektywa z tego względu, że ta dokumentacja tam się opóźniła”.Nawiązał przy tym do zamówienia uzupełniających prac projektowych,uwzględniających przeprowadzkę Kolei Śląskich do katowickiej bazy taborowej, ozamiarze czego przewoźnik informował już po ogłoszeniu przetargów na pierwotnądokumentację.

W ostatnich miesiącach o zabezpieczenie środków zoszczędności przetargowych na budowę tzw. kolei metropolitalnej w centralnejczęści woj. śląskiego apelowały do ministra infrastruktury i szefa spółki PKPPLK władze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

„W związku z tym, że takie oszczędności się pojawiły,zwracamy się z apelem o realizację kręgosłupa kolei metropolitalnej, czylidobudowę torów na odcinku Będzin–Katowice Ligota” – pisali na początku lutegobr. przedstawiciele GZM.

Akcentowali, że tworzenie kolei metropolitalnej ma tamgłębokie uzasadnienie, w kontekście konieczności rozwijania transportuzbiorowego wobec ograniczonej przepustowości dróg i już teraz zbyt dużej liczbysamochodów w miastach. Podkreślali, że GZM ma w planach zakup pod tym kątemnowych pociągów, jednak realizacja zamierzenia nie jest możliwa bez nowejinfrastruktury kolejowej.

Według przekazanych PAP w połowie stycznia br. informacjiPLK spółka ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii E65 w centralnejczęści woj. śląskiego, pod kątem m.in. tworzenia tam kolei metropolitalnej, w2020 r. (część tych projektów PLK mają mieć w połowie 2019 r.).

Zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód dlaodcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe planowane jest w czerwcu 2019r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – KatowicePiotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) – w 2020r. Zakończenie prac projektowych dla odcinków: Tychy – Most Wisła, Most Wisła –Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg – Zebrzydowice zarządca kolejowejinfrastruktury przewiduje we wrześniu br.

Zgodnie ze specyfikacją przetargów, na podstawie którychpowstaje obecnie dokumentacja, pod kątem zwiększenia przepustowości międzyBędzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać zmiana układudwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Główny oraz układudwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano tam m.in. budowę nowych peronówpod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowęnowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd.- Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (…)obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układudwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz zwyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyłyteż nowego przystanku Katowice Damrota.


Komentarze