Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SIP na E65 działa, ale testowo. Kiedy stan docelowy?

inforail
08.02.2019 07:54
0 Komentarzy

W odpowiedzi nainterpelację posłanki Agnieszki Pomaskiej w sprawie wielokrotnie przesuwanego terminuuruchomienia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na stacji PKP GdańskWrzeszcz i Gdańsk Oliwa, wiceminister Andrzej Bittel poinformował, że na obszarzeLokalnego Centrum Sterowania w Gdańsku system dynamicznej informacjipasażerskiej obecnie działa w trybie testowym.

W sposób automatyczny zapowiadane są pociągi na przystankachosobowych. W ramach realizowanego kontraktu na odcinku Nasielsk – Gdynia PKPPLK S.A. zabudowuje w pełni zautomatyzowany SDIP wykorzystujący bazę danychportalu dla pasażera. Zainstalowany system automatycznie pobiera rozkład jazdyz zasobów PDP. Ewentualne opóźnienia pociągów, zmiany torów przyjazdu i odjazduprzekazywane są do systemu SDIP poprzez system dyspozytorski, który pobiera teinformacje z systemów sterowania ruchem kolejowym oraz Systemu Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej.

Jak podał Bittel w chwili obecnej wszystkie elementy SDIPuczestniczące w procesie generowania automatycznej zapowiedzi głosowej iwizualnej zostały już zabudowane i oddane do eksploatacji. Jako samodzielne jednostki,urządzenia te funkcjonują prawidłowo. Ich współpraca jest jednak wciążprzedmiotem prób eksploatacyjnych i kalibracji. Czasochłonność uruchomieniaSDIP w omawianej lokalizacji wynika z tego, że na przedmiotowej liniizabudowane są systemy srk dwóch dostawców. Dla prawidłowej pracy systemu SDIP koniecznajest prawidłowa współpraca systemu dyspozytorskiego z obydwoma typami systemówsrk. Kalibracja wszystkich współpracujących ze sobą systemów jest skomplikowanai czasochłonna. W trakcie tego procesu ujawniane są detale funkcjonalne, któresame w sobie nie stanowią przeszkody w prawidłowej pracy poszczególnego systemu,ale wpływają na poprawność funkcjonowania całego SDIP.

Nieprawidłowość, która pojawia się w którymkolwiek z systemówmoże mieć wpływ na poprawność wygłoszonego lub wyświetlanego komunikatu. Takistan rzeczy bardzo utrudnia analizę problemu i wydłuża czas jego rozwiązania.

Kolejnym elementem, który wymaga ustabilizowania jest bazadanych PDP, z której korzysta SDIP. Baza ta prowadzona jest przez zarządcęinfrastruktury, ale za jej uzupełnianie odpowiadają przewoźnicy kolejowi. Niekiedyzdarza się, że wprowadzane przez nich dane nie są ze sobą spójne, tzn. każdy zprzewoźników wprowadza informację o swoich pociągach w inny sposób. Dlaautomatu, jakim jest SDIP brak spójności danych źródłowych stanowi problem wich prawidłowej interpretacji.

Odnosząc się do pytania dotyczącego daty uruchomienia SDIPna stacji Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Oliwa Bittel poinformował, że zakończenieprób eksploatacyjnych SDIP w ww. lokalizacjach planowane jest do dnia 31.03.2019r.

Nawiązując do pytania dotyczącego opóźnień w instalacji iuruchamianiu SDIP na innych stacjach

kolejowych wiceminister podał, że z technicznego punktuwidzenia, na całym odcinku linii kolejowej E65 od Nasielska do Gdyni zabudowanyjest jeden SDIP, który odpowiada za informację na wszystkich stacjach na tym obszarze.W chwili obecnej jego kalibracja odbywa się na całym odcinku linii. Jednakże nawiększości stacji i przystankach osobowych jest on włączony w trybie testowym.


Komentarze