TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Siemens patrzy na przetarg Tramwajów Śląskich. I składa odwołanie
Karol Wach - Opublikowano: 10.08.2017 14:47:40 17 komentarzy
Siemens patrzy na przetarg Tramwajów Śląskich. I składa odwołanie

Przetargiem na dostawę nowych wagonów zainteresował się Siemens. I złożył odwołanie do KIO. Dla rynku to chyba dobrze, bo, jeśli rzecz jasna firma zdecyduje się na złożenie oferty, dowiemy się jakie propozycje cenowe może zaproponować.

Przetargiem na dostawę nowych wagonów zainteresował się Siemens. I złożył odwołanie do KIO. Dla rynku to chyba dobrze, bo, jeśli rzecz jasna firma zdecyduje się na złożenie oferty, dowiemy się jakie propozycje cenowe może zaproponować.

Samo dowołanie dotyczy długości tramwajów, która została określona na 22 m i 30 m. Siemens stwierdza natomiast, że jest ona nieodpowiednia dla podanych przez zamawiającego danych dotyczących pojemości wagonów. Odpowiednio 155 i 200 pasażerów. Pojemność znamionową można uzyskać właściwym zagospodarowaniem wnętrza tramwaju przy wymiarach zewnętrznych mniejszych niż określił zamawiający. Niedopuszczanie pojazdów krótszych zaś, zdaniem Siemensa, ogranicza konkurencję.

Siemens kwestionuje długość maksymalną krótszych wagonów, twierdząc, że z uwagi na wymagania dotyczące pojemności tramwaju zupełnie niezrozumiałe i nieuzasadnione rzeczywistymi potrzebami i możliwościami zamawiającego jest określenie długości maksymalnej tramwaju do 25 m, skoro w tym samym postępowaniu zamawiający wskazuje, że na jego sieci mogą być eksploatowane pojazdy o długości do 32 m. I wnioskuje o dopuszczenie pojazdów o długości 29 m. W ocenie producenta wymogi TŚ nie znajdują uzasadnienia ani w technicznym ani funkcjonalnym uregulowaniu potrzeb zamawiającego.

Siemens kwestionuje też zapisy dotyczące wózków, które miałyby wskrzesić produkcję przestarzałych pojazdów. Zdaniem producenta takie rozwiązania były stosowane 18 lat. Od 15 lat nie są wykorzystywane przez firmy budujące wagony. A chodzi o wózki obrotowe napędne o wszystkich osiach klasycznych. Przewoźnik nie dopuszcza umieszczania układów napędnych na zewnątrz ram wózków i kół.

Siemens uważa, że zastosowanie osi klasycznych skutkuje powstaniem dużych sił między kołami i szynami podczas pokonywania ciasnych łuków, co przekłada się na szybsze zużycie zestawów kołowych oraz zwiększone zużycie elementów infrastruktury. Fakt ten wynika z podstaw fizycznych przekazywania momentów trakcyjnych pary koło-szyna. Aby zmniejszyć koszty eksploatacji tramwaju i zwiększyć żywotność jego elementów producenci stosują osie portalowe sprzężone mechacenie lub z niezależnie osadzonymi kołami.

Producent wnosi o zapisy, iż wagon musi posiadać wózki napędowe zamocowane do pudła w sposób podatny, posiadające odsprężynowienie I stopnia pomiędzy zestawem kołowym a konstrukcją wózka oraz odsprężynowienie II stopnia pomiędzy ramą wózka i pudłem.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Siemens
Tramwaje Śląskie
przetarg
  • Combino – 10.08.2017

    Nie cieszcie się tak; mało prawdopodobne żeby Avenio mogło cenowo coś zdziałać na naszym rynku (Avenio to akurat byłby fajny wagon i ciekawa propozycja). Jedyne co cenowo może się przebić,to ten rumuński paździerz Imperio,zaoferowany w ramach konsorcjum. A to dla nas żadna propozycja...

  • max – 10.08.2017

    Takie bym widział w Krakowie !

  • okl – 10.08.2017

    A jeśli Siemens, podobnie jak przy metrze, wjedzie w konsorcjum z Newagiem? Koszty robocizny spadną, Newag będzie miał wreszcie doświadczenie - sytuacja win-win

  • zibi – 10.08.2017

    Przymiarki Siemensa są dobrym prognostykiem w inwestycje Hyundaiu może myśleć to dlaczego Siemens.Jedno jest pewne iż Siemens Combino jest najmniej awaryjnym tramwajem i stanowił wzór do naśladownictwa przez wszystkich producentów.

  • Chris – 10.08.2017

    Jeśli tak jak pisze autor artykułu są sformułowane oskarżenia do KIO to kiepsko to wróży. Dla Siemensa dużo lepszym rozwiązaniem byłoby wysłanie testowca (posiadającym te nowoczesne wózki napędowe) do Tramwajów Śląskich by Ci je sobie sprawdzili w swoich warunkach. Może wtedy byłaby szansa ze sam zamawiający byłby rad dopuścić tego typu rozwiązania. A tak to Tramwaje Śląskie nie chcą rozwiązań nieprawdziwych w swoich warunkach.

  • www – 10.08.2017

    Siemens ma rację. Ale TŚ chcą tkwić w prehistorii. Dlatego jak będą za 50 lat istnieć to będzie to dziwne. No chyba, że GOP to będzie taki duuuży skansen. Oby nie. Szybciej tramwaje skończą swój żywot niż mieszkańcy pozwolą tkwić w XIX wieku. Tramwaje w GOP-ie i tak nie mają większego znaczenia, z małymi wyjątkami. Oj, małymi.

  • Obserwator 2 – 10.08.2017

    @www. Siemens ma racje ? To czemu nie sprzedaje swoich doskonalosci w Niemczech w ilościach co najmniej takich jak inni producenci ? No to może Polaczkom się wciśnie tramy na sztywnych wózkach nie niszczących torowisk. Kolejny ekspert XXI wieku.

  • #E – 10.08.2017

    www Gop nie ma na co narzekać są miasta gdzie tabor woła o pomstę do nieba ....Gorzów ....Wrocław czy Bydgoszcz ...Wrocław niby taki wielki a tylko 2 oferty wpłynęły a o as sie biją

  • advisor – 11.08.2017

    Swoją drogą to bardzo ciekawe, że Siemens jest zainteresowany śląskim przetargiem. Wielkiej aktywności ostatnio nie przedstawiali.@CombinoKonsorcjum - słowo klucz. Wszyscy wiemy z kim.

  • Combino – 11.08.2017

    Swoją drogą to bardzo ciekawe, że Siemens jest zainteresowany śląskim przetargiem. "Wielkiej aktywności ostatnio nie przedstawiali." Popatrz sobie na ilość zawartych już kontraktów na Avenio i Avenio M razem wzięte, to sam dojdziesz do wniosku że już był najwyższy czas na jakieś żywsze ruchy ;)Inna sprawa,że jak puszczą (niezależnie którego: lektykę na niezależnych sztywnych czy KWP) swoje tramwaje po "wyremontowanych" liniach w GOP,to nagle Husarze w początkowym okresie będą się wydawały super niezawodne przy tych tramwajach (dobrze wiemy,że na takiej trasie jak np. główny ciąg w Częstochowie Avenio by wykitowało jeszcze szybciej niż Twist)."@Combino Konsorcjum - słowo klucz. Wszyscy wiemy z kim."Z Newagiem? LOLMyślisz,że w ramach konsorcjum z Siemensem zdołają zejść tak nisko? Z nikim dotąd nie zdołali,a z Siemensem będzie co najmniej tak ciężko jak z Bombą. W skrócie: swoje nadziej możesz schować do... ;)No i zobaczymy co będzie,pamiętaj że Siemens (ze swoim rumuńskim kooperantem) już ma cholerne kłopoty ze sprzedażą swojego budżetowego produktu; ja wiem,że jesteś tak zaślepiony nienawiścią,że każdy tramwaj na świecie jest dla Ciebie lepszy niż Pesa,ale jak trafi do nas Imperio,to mniej przepełnieni jadem ludzie jeszcze za Pesami zapłaczą. Pomijam fakt,że nikt poza Olsztynem raczej nie będzie tak głupi by ustawiać pod KWP.

  • Bercik – 11.08.2017

    Każdy ma prawo złożyć odwołanie, nie ma w tym nic dziwnego, ale do mnie postawienie tak sprawy przez Siemensa nie przemawia. Zamawiający skonstruował przetarg wg swoich potrzeb i nie dał jakiś wygórowanych wymogów, więc moim zdaniem odwołanie zostanie oddalone.

  • advisor – 11.08.2017

    @CombinoWiesz, "co konia obchodzi, że woźnicę trampki cisną". Utrzymanie torowisk to już problem Śląska - albo chce się mieć tramwaje i komunikację na poziomie, albo... cóż, jest jak jest. Oni wybierają. Pytanie, jak bardzo Siemens chce zrobić sobie wyłom na polskim rynku. Jak ustalą niskie opłaty, to dlaczego mieliby nie zejść? Z drugiej strony jeśli chcą się cenić jak Alstom to składanie odwołania jest bez sensu, bo szanse na wygraną są zerowe. Sztuka dla sztuki?

  • Obiektywny z Wrocławia – 16.08.2017

    IMHO Siemensa argumentacja obalająca SIWZ nie będzie podstawą do anulowania przetargu przez arbitraż KIO. Z komentarzy i wyroków sądów do Ustawy o zamówieniach publicznych wynika, że kupujący w oparciu o własne doświadczenia, opinie innych podmiotów ma prawo na swobodę w układaniu SIWZ, jeśli spełnia te warunki co najmniej dwóch potencjalnych oferentów. Dla mnie pierwsza uwaga Siemensa jest śmieszna, bo może TŚ nie chcą zbyt upakowanego tramwaju, zapewniając komfort pasażerom, liczą sobie normę w swoich przetokach na 3,5 os./m2, a nie jak 4 os./m2. Są wyniki badań, że wózki skrętne lepiej współpracują z torowiskiem. Dlaczego MPK Poznań i niemieckie miasta mające tramwaje Siemensa nie są skłonne dalej kupować tabor u tego producenta, jeśli wg Siemensa jest to taki cud techniki. Ile w tej chwili jeździ Combino po Poznaniu? Protest Siemensa powinien zostać oddalony przez KIO.

  • jatal – 17.08.2017

    Siemensowi nie chodzi o anulowanie przetargu (co rzadko się zdarza) ale o zmianę SIWZ i jeśli w niektórych kwestiach jego odwołanie jest "dziwne", to przez np. zupełnie zbędne ograniczenie długości tramwaju do 22 m TŚ mogą przegrać w KIO (w znaczeniu ponieść koszty procesu).

  • Obiektywny z Wrocławia – 18.08.2017

    @jatal Zmiana SIWZ jest dopuszczalna przez zamawiającego, bez konieczności anulowania przetargu. Tylko, że po co opóźnia Siemens procedurę przetargową, skoro i tak nie wygra przetargu! Tutaj liczy się Pesa, Bombardier, CAF, Skoda i Hyundai, ze względu na cenę oraz inne parametry, które tramwaj Siemensa nie spełni. Co do minimalnej długości tramwaju to na pewno będzie to wyjaśnione w arbitrażu KIO. Ale i tak Siemens nie ma szans, gdyż zamawiający może kupować co chce, a to oferent powinien dostosować się do jego potrzeb. Inni producenci posiadają w swoim prtfolio takie tramwaje. Takie są prawa rynku. Jeśli Siemens Mobility tego nie rozumie to skończy jak Siemens Mobile. Pozdrawiam.

  • Obiektywny z górowic dolnych – 19.08.2017

    Obiektywnie to TŚ nie stać na Siemensa i tyle.

  • Bravik – 02.09.2017

    Co to są "osie portalowe sprzężone mechacenie"????

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.