TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Sieć połączeń do CPK zlikwiduje historyczne zaprzeszłości
InfoRail.pl - Opublikowano: 18.04.2020 15:45:21
Sieć połączeń do CPK zlikwiduje historyczne zaprzeszłości (wiz: CPK)

CPK to znacznie więcej – jak się okazuje – niż tylko lotnisko. To również inwestycja, która wreszcie ma poprawić to, co na przestrzeni dziesiątek lat nie udawało się. Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi wiceministra Marcina Horały na zapytanie grupy posłów.

CPK to znacznie więcej – jak się okazuje – niż tylko lotnisko. To również inwestycja, która wreszcie ma poprawić to, co na przestrzeni dziesiątek lat nie udawało się. Tak przynajmniej wynika z odpowiedzi wiceministra Marcina Horały na zapytanie grupy posłów.

Jak stwierdził system kolejowych przewozów pasażerskich zbudowany w oparciu o koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego ma za zadanie zintegrować terytorialnie obszar Polski oraz w maksymalnym stopniu wyeliminować zjawisko wykluczenia transportowego wynikającego m. in. Z nieadekwatnej do potrzeb kraju kształtu sieci kolejowej wynikającej z historycznych zaprzeszłości. Budowa 1.600 km nowych linii kolejowych także w postaci brakujących odcinków pozwoli na skomunikowanie ośrodków pozbawianych do tej pory realnej możliwości wpięcia w system transportowy kraju.

Przewozy dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne

Jak stwierdził Marcin Horała przewozy operatora dalekobieżnego będą komplementarnie uzupełniane przez operatorów obsługujących przewozy regionalne czy aglomeracyjne.

W takim ujęciu wszyscy mieszkańcy Polski będą w zasięgu do 30 km od najbliższej stacji kolejowej co przełoży się na atrakcyjną ofertę przewozową w postaci czasów przejazdu ze 120 miast do warszawskiego węzła komunikacyjnego do 2-2,5 h dla populacji ca. 13 mln pasażerów.

Przykładem skokowej poprawy skomunikowania jest włączenie Jastrzębia-Zdroju do sieci kolejowej – obecnie największego miasta w Polsce, liczącego 90 tys. mieszkańców, którzy aby wyjechać z domu rodzinnego skazani są na transport kołowy. Bezpośredni dostęp do kolei uzyska również m. in.: Łomża, Grójec czy Końskie, a takie miasta jak Płock, Grudziądz, Ostrołęka, Zamość, Starachowice, Olkusz czy Nysa zostaną włączone do sieci połączeń dalekobieżnych. To realny wkład w walkę z wykluczeniem komunikacyjnym – zapewnia Horała.   


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CPK