Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm przyjął nowelę ustawy wspierającą program Kolej Plus

inforail
10.01.2020 06:45
0 Komentarzy

Sejm przyjąłnowelizację ustawy o transporcie kolejowym, której celem jest m.in.powstrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lubwygaszanych linii. Nowela będzie wspierać program Kolej Plus.

Za nowelizacją głosowało 316 posłów, jeden był przeciw, a130 wstrzymało się od głosu.

W głosowaniach Sejm odrzucił wszystkie 13 poprawek zgłoszonychprzez posłów opozycji.

Wcześniej w czwartek w Sejmie minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk mówił, że dzięki nowelizacji w początkowym etapie przywróconezostaną połączenia kolejowe do 20 miejscowości, między innymi doJastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy.

Poseł sprawozdawca Jerzy Polaczek (PiS) wskazywał, żeprojekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym wprowadza dodatkoweinstrumenty prawne, które „w sposób realny, konkretny przyczynią się dorozwoju i efektywnego wykorzystania infrastruktury kolejowej”. „Jestto element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i wsparcia realizacjiprogramu uzupełnienia lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej KolejPlus do 2028 roku” – dodał.

Celem nowelizacji jest powstrzymanie degradacjiinfrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii. Nowela marównież pozwolić na eliminowanie wkluczeń komunikacyjnych. Tereny kolejowe,które są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na celetransportowe. Możliwe będzie też przekazywanie linii kolejowych donieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie też likwidacjalinii kolejowych, co będzie możliwe jedynie pod warunkiem uzyskania zgodyministra infrastruktury.

Nowe przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw,które będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji zagranicą województwa, co ma poprawić komunikację na terenach pozbawionychdogodnych połączeń kolejowych.

W nowelizacji zakłada się, że przewozy na styku województwbędą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicę województwa, a nietylko do najbliższej stacji – jak to jest obecnie.

Z danych resortu infrastruktury wynika, że w roku 1990 wPolsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych i od tego czasu z eksploatacjizniknęło około 7 tys. km. Koleją nie można już dojechać do blisko 100miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.


Komentarze