TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Są uwagi do projektu zmiany ustawy o egzaminach na maszynistę
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 25.11.2019 13:45:03
Są uwagi do projektu zmiany ustawy o egzaminach na maszynistę

Ograniczenie stawek za egzamin, wyłączenie spod regulacji maszynistów pracujących dla PKP PLK - to niektóre z uwag, zgłoszonych w czasie konsultacji publicznych projektu ustawy, wprowadzającej m.in. państwowy egzamin dla maszynistów.

Ograniczenie stawek za egzamin, wyłączenie spod regulacji maszynistów pracujących dla PKP PLK - to niektóre z uwag, zgłoszonych w czasie konsultacji publicznych projektu ustawy, wprowadzającej m.in. państwowy egzamin dla maszynistów.

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym ma wprowadzić państwowe egzaminy na stanowisko maszynisty. Dotychczas - zarówno szkolenie jak i egzaminowanie na licencję maszynisty oraz wydawanie świadectwa maszynisty, są realizowane przez ten sam podmiot – ośrodek szkolenia i egzaminowania. Ustawa wprowadza również system monitorowania maszynistów w zakresie ich kompetencji zawodowych oraz czasu pracy.

W ramach konsultacji publicznych PKP Cargo wniosło m.in. o zobowiązanie Prezesa UTK do zbudowania infrastruktury teleinformatycznej obsługującej proces przekazywania danych identyfikujących maszynistów oraz przebiegu ich zatrudnienia.

PKP SA z kolei zaproponowało wskazanie kwoty maksymalnej za egzamin. Według spółki pytania egzaminacyjne nie powinny być jawne. PKP PLK opowiedziało się z kolei z ograniczeniem stawki za egzamin do maksymalnie 20 proc. minimalnego wynagrodzenia. Spółka wskazała również, że ze względu na specyfikę pracy maszynistów zatrudnionych u zarządcy infrastruktury, przepisy ich obejmujące pozostawić jak dotychczas - w ramach sprawozdawczości kwartalnej.

LOTOS Kolej uważa z kolei, że w przypadku świadectwa maszynisty uzyskanie tego dokumentu nie powinno być uzależnione od przeprowadzenia egzaminu przez Prezesa UTK. Świadectwa są dokumentami wydawanymi przez przewoźników i powinny być wydawane jako wynik przeprowadzenia egzaminu przez egzaminatora wskazanego przez przewoźnika kolejowego i pod jego nadzorem - argumentuje spółka.

Według LOTOS Kolej, niezasadne jest także przeprowadzanie egzaminu na świadectwo maszynisty w postaci części teoretycznej. Kandydat zostaje poddany takiemu egzaminowi już na etapie egzaminu na licencję maszynisty i taki egzamin powinien być wystarczający, jako dowód na posiadanie wiedzy teoretycznej - uważa spółka. Część teoretyczna egzaminu na świadectwo maszynisty ma uzasadnienie jedynie jako sprawdzian wiedzy dotyczący regulacji wewnętrznych danego przewoźnika kolejowego - zauważył LOTOS Kolej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
ustawa
maszynista