TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Są uwagi do projektu zmiany ustawy o egzaminach na maszynistę
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 25.11.2019 13:45:03
Są uwagi do projektu zmiany ustawy o egzaminach na maszynistę

Ograniczenie stawek za egzamin, wyłączenie spod regulacji maszynistów pracujących dla PKP PLK - to niektóre z uwag, zgłoszonych w czasie konsultacji publicznych projektu ustawy, wprowadzającej m.in. państwowy egzamin dla maszynistów.

Ograniczenie stawek za egzamin, wyłączenie spod regulacji maszynistów pracujących dla PKP PLK - to niektóre z uwag, zgłoszonych w czasie konsultacji publicznych projektu ustawy, wprowadzającej m.in. państwowy egzamin dla maszynistów.

Projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym ma wprowadzić państwowe egzaminy na stanowisko maszynisty. Dotychczas - zarówno szkolenie jak i egzaminowanie na licencję maszynisty oraz wydawanie świadectwa maszynisty, są realizowane przez ten sam podmiot – ośrodek szkolenia i egzaminowania. Ustawa wprowadza również system monitorowania maszynistów w zakresie ich kompetencji zawodowych oraz czasu pracy.

W ramach konsultacji publicznych PKP Cargo wniosło m.in. o zobowiązanie Prezesa UTK do zbudowania infrastruktury teleinformatycznej obsługującej proces przekazywania danych identyfikujących maszynistów oraz przebiegu ich zatrudnienia.

PKP SA z kolei zaproponowało wskazanie kwoty maksymalnej za egzamin. Według spółki pytania egzaminacyjne nie powinny być jawne. PKP PLK opowiedziało się z kolei z ograniczeniem stawki za egzamin do maksymalnie 20 proc. minimalnego wynagrodzenia. Spółka wskazała również, że ze względu na specyfikę pracy maszynistów zatrudnionych u zarządcy infrastruktury, przepisy ich obejmujące pozostawić jak dotychczas - w ramach sprawozdawczości kwartalnej.

LOTOS Kolej uważa z kolei, że w przypadku świadectwa maszynisty uzyskanie tego dokumentu nie powinno być uzależnione od przeprowadzenia egzaminu przez Prezesa UTK. Świadectwa są dokumentami wydawanymi przez przewoźników i powinny być wydawane jako wynik przeprowadzenia egzaminu przez egzaminatora wskazanego przez przewoźnika kolejowego i pod jego nadzorem - argumentuje spółka.

Według LOTOS Kolej, niezasadne jest także przeprowadzanie egzaminu na świadectwo maszynisty w postaci części teoretycznej. Kandydat zostaje poddany takiemu egzaminowi już na etapie egzaminu na licencję maszynisty i taki egzamin powinien być wystarczający, jako dowód na posiadanie wiedzy teoretycznej - uważa spółka. Część teoretyczna egzaminu na świadectwo maszynisty ma uzasadnienie jedynie jako sprawdzian wiedzy dotyczący regulacji wewnętrznych danego przewoźnika kolejowego - zauważył LOTOS Kolej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
ustawa
maszynista
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.