Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd przyjął kolejowy program utrzymaniowy

inforail
16.01.2018 12:36
0 Komentarzy

Rząd przyjął kolejowyprogram utrzymaniowy na lata 2019 – 2023. Na jego realizację ze środkówpublicznych zostanie przeznaczone ok. 23,8 mld zł, w tym z budżetu państwa ok.21 mld zł – poinformowało CIR we wtorkowym komunikacie.

Program utrzymaniowy ma umożliwić finansowanie kosztówzarządzania infrastrukturą kolejową wszystkich zarządców. Przewiduje on międzyinnymi podniesienie średniej prędkości handlowej z 30 do 45 km/h w ramachprzewozów towarowych. Mają być też podwyższane parametry dotyczące nacisków naoś, czyli wytrzymałości linii dla przewozów towarowych.

Z ok. 27 tys. km torów będących w użytkowaniu PKP PolskichLinii Kolejowych program mógłby dotyczyć ok. 18 tys. torów.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek uchwałę w sprawieustanowienia programu wieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztówzarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023roku”.

Jak poinformowało CIR, program zapewni wieloletniedofinansowanie kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową do 2023 r.,zwłaszcza w obszarze utrzymania i remontów, ponoszonych przez jej zarządców,którzy udostępniają ją oraz pobierają opłaty za korzystanie z niej.

„Program jest konieczny, bo niedostateczne finansowanieprac utrzymaniowych i remontowych na przestrzeni ostatnich lat doprowadziło doogromnych zaległości w tym obszarze. W 2008 r. oceniono, że likwidacjazaległości utrzymaniowych na sieci największego zarządcy infrastruktury – PKPPolskie Linie Kolejowe, wymaga kilkudziesięciu miliardów złotych. Zapóźnieniadotyczące przedsięwzięć utrzymaniowych przyczyniły się do znacznegoograniczenia oferty w segmencie pasażerskich przewozów regionalnych” -napisano w komunikacie CIR.

Zgodnie z programem finansowanie zarządzania infrastrukturąkolejową nastąpi na podstawie wieloletniej umowy zawieranej przez zarządców tejinfrastruktury z ministrem do spraw transportu. Umowa dla zarządcówinfrastruktury kolejowej będzie określać warunki otrzymania środków w wysokościi terminach w niej określonych.

Umowy będą zawierane na 5 lat, z uwzględnieniemjednorocznego finansowania budżetowego. W ten sposób zapewnione zostanieefektywne finansowanie programu.

Głównym beneficjentem programu będą PKP Polskie LinieKolejowe, a także czterej zarządcy infrastruktury kolejowej: PKP Szybka KolejMiejska w Trójmieście, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu,”Euroterminal Sławków” i spółka CARGOTOR.

Wykonawcą programu będzie minister właściwy do sprawtransportu. Do końca marca każdego roku będzie on składał Radzie Ministrówsprawozdanie z realizacji programu za poprzedni rok, a do końca maja 2024 r. –przedłoży rządowi raport końcowy z realizacji programu.


Komentarze