Rząd przyjął kolejowy program utrzymaniowy
Rząd przyjął kolejowyprogram utrzymaniowy na lata 2019 – 2023. Na jego realizację ze środkówpublicznych zostanie przeznaczone ok. 23,8 mld zł, w tym z budżetu państwa ok.21 mld zł – poinformowało CIR we wtorkowym komunikacie.
Program utrzymaniowy ma umożliwić finansowanie kosztówzarządzania infrastrukturą kolejową wszystkich zarządców. Przewiduje on międzyinnymi podniesienie średniej prędkości handlowej z 30 do 45 km/h w ramachprzewozów towarowych. Mają być też podwyższane parametry dotyczące nacisków naoś, czyli wytrzymałości linii dla przewozów towarowych.
Z ok. 27 tys. km torów będących w użytkowaniu PKP PolskichLinii Kolejowych program mógłby dotyczyć ok. 18 tys. torów.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek uchwałę w sprawieustanowienia programu wieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztówzarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023roku”.
Jak poinformowało CIR, program zapewni wieloletniedofinansowanie kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową do 2023 r.,zwłaszcza w obszarze utrzymania i remontów, ponoszonych przez jej zarządców,którzy udostępniają ją oraz pobierają opłaty za korzystanie z niej.
„Program jest konieczny, bo niedostateczne finansowanieprac utrzymaniowych i remontowych na przestrzeni ostatnich lat doprowadziło doogromnych zaległości w tym obszarze. W 2008 r. oceniono, że likwidacjazaległości utrzymaniowych na sieci największego zarządcy infrastruktury – PKPPolskie Linie Kolejowe, wymaga kilkudziesięciu miliardów złotych. Zapóźnieniadotyczące przedsięwzięć utrzymaniowych przyczyniły się do znacznegoograniczenia oferty w segmencie pasażerskich przewozów regionalnych” -napisano w komunikacie CIR.
Zgodnie z programem finansowanie zarządzania infrastrukturąkolejową nastąpi na podstawie wieloletniej umowy zawieranej przez zarządców tejinfrastruktury z ministrem do spraw transportu. Umowa dla zarządcówinfrastruktury kolejowej będzie określać warunki otrzymania środków w wysokościi terminach w niej określonych.
Umowy będą zawierane na 5 lat, z uwzględnieniemjednorocznego finansowania budżetowego. W ten sposób zapewnione zostanieefektywne finansowanie programu.
Głównym beneficjentem programu będą PKP Polskie LinieKolejowe, a także czterej zarządcy infrastruktury kolejowej: PKP Szybka KolejMiejska w Trójmieście, Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu,”Euroterminal Sławków” i spółka CARGOTOR.
Wykonawcą programu będzie minister właściwy do sprawtransportu. Do końca marca każdego roku będzie on składał Radzie Ministrówsprawozdanie z realizacji programu za poprzedni rok, a do końca maja 2024 r. –przedłoży rządowi raport końcowy z realizacji programu.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze