TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rynek przewozów pasażerskich w 2017 roku
UTK InfoRail.pl - Opublikowano: 31.01.2018 08:54:08
Rynek przewozów pasażerskich w 2017 roku

Po dobrych wynikach przewozowych w roku 2016, dane statystyczne za 2017 r. wskazują na ciągły wzrost liczby pasażerów. Ma to miejsce zarówno w przypadku przewozów dalekobieżnych, jak również przewozów regionalnych i w obrębie dużych miast.

Po dobrych wynikach przewozowych w roku 2016, dane statystyczne za 2017 r. wskazują na ciągły wzrost liczby pasażerów. Ma to miejsce zarówno w przypadku przewozów dalekobieżnych, jak również przewozów regionalnych i w obrębie dużych miast.

W roku 2017 UTK odnotował wzrost na rynku przewozów pasażerskich, zarówno w liczbie przewiezionych pasażerów, jak i w wykonanej pracy przewozowej. Z usług przewoźników skorzystało blisko 303,6 mln pasażerów to jest o prawie 3,8% więcej niż w roku poprzednim. Po raz ostatni zbliżona do tego wyniku liczba pasażerów skorzystała z kolei w 2002 r., a więc 15 lat wcześniej.

W porównaniu z rokiem ubiegłym udziały w rynku zarówno pod względem liczby pasażerów i pracy przewozowej w większości spółek pozostały na zbliżonym poziomie. Warto zauważyć, że blisko 75% pasażerów podróżowało Przewozami Regionalnymi, Kolejami Mazowieckimi, PKP Intercity bądź PKP SKM w Trójmieście.

Udział trzeciej co do wielkości spółki w rynku, PKP Intercity, wzrósł o blisko 1 pkt proc. i wyniósł 14,1% w porównaniu do 13,2% w 2016 r. Porównując rok 2017 do 2016 wzrosły też udziały Kolei Dolnośląskich, WKD, Kolei Małopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Dane pokazują, że spółka PKP Intercity, będąca największym przewoźnikiem realizującym przewozy długodystansowe odnotowała wzrost liczby pasażerów o ponad 11,2% (ponad 4,3 mln pasażerów) w porównaniu do 2016 r.

Największym przewoźnikiem regionalnym pozostały Przewozy Regionalne działające pod marką konsumencką Polregio. W przypadku tego przewoźnika liczba pasażerów wzrosła przez rok o blisko 400 tysięcy i jest najwyższym wynikiem spółki w ciągu ostatnich trzech lat. Wśród przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych największe wzrosty zanotowały spółki: Koleje Dolnośląskie (o blisko 2,1 mln), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (o ponad 1,3 mln), Koleje Mazowieckie (o niecałe 1,2 mln) oraz Koleje Małopolskie (o prawie 0,9 mln).

Największy procentowy wzrost zainteresowania ofertą w porównaniu z rokiem ubiegłym wystąpił dla przewoźników obsługujących województwa łódzkie, dolnośląskie oraz małopolskie. Wśród przewoźników samorządowych realizujących przewozy w aglomeracji warszawskiej wzrost wyniósł blisko 1,3 mln pasażerów, tj. 1,4% w stosunku do danych za 2016 r.

Praca przewozowa

W 2017 r. wykonano pracę przewozową o blisko 6% większą niż w roku poprzednim. Wyniosła ona 20,3 mld pasażerokilometrów. Niekwestionowanym liderem w zakresie pracy przewozowej jest PKP Intercity. Przewoźnik wykonał ponad połowę pracy przewozowej ogółu przewoźników pasażerskich. Na drugim miejscu z udziałem prawie 21% są Przewozy Regionalne. Trzecie miejsce i prawie 11% udziału należy do Kolei Mazowieckich.

Praca eksploatacyjna

Przewoźnicy pasażerscy wykonali pracę eksploatacyjną na poziomie 162,3 mln pociągokilometrów. W porównaniu z 2016 r. wartość ta wzrosła o 1,4%, co oznacza, że pociągi przewoźników pasażerskich przejechały o ok. 2,3 mln km więcej.

Inwestycje taborowe

Rok 2017 stał pod znakiem kolejnych inwestycji taborowych i zmian jakościowych wśród przewoźników pasażerskich. Nowy tabor został zakupiony przez kilku przewoźników, na bieżąco modernizowany był też tabor używany (m.in. modernizacja EN57). Co ważne, przewoźnicy i zamawiający poświęcają większą uwagę wymaganiom interoperacyjności. Warto zaznaczyć, że znaczna część nowego taboru eksploatowanego w naszym kraju została wyprodukowana w Polsce.

Inwestycje taborowe są planowane przez wszystkich przewoźników również w następnych latach, a wśród nich przedstawiane są plany taborowe, w których inwestycje sięgają kilku miliardów złotych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
UTK
  • Tomasz Budzyń – 31.01.2018

    Szkoda że wraz ze wzrostem nie idzie za tym rozwój siatki połączeń i reaktywacje nieczynnych linii.

  • Paweł Madeja – 31.01.2018

    Czyżby zdjęcie w Czarnej Wodzie zrobione

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.