TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Ruszyła kolej miejska we Wrocławiu [FILM]
WROCLAW.PL InfoRail.pl - Opublikowano: 10.04.2017 12:43:32 5 komentarzy
Ruszyła kolej miejska we Wrocławiu (foto: wroclaw.pl)

Pierwsi pasażerowie mają już za sobą podróż na nowej trasie kolejowej między Wrocławiem Głównym a stacją Wrocław Wojnów.

Pierwsi pasażerowie mają już za sobą podróż na nowej trasie kolejowej między Wrocławiem Głównym a stacją Wrocław Wojnów. Linia D17 obsługiwana przez Koleje Dolnośląskie to pilotażowa trasa kolei miejskiej. W rozkładzie jazdy przewidziano 13 par pociągów. Do 16 kwietnia przejazd jest bezpłatny.

Pierwszy pociąg wyruszył z Dworca Głównego do Wojnowa o godz. 5.15. Powrotny był o godz. 6.05. W nim podróżowali głównie dziennikarze i pasjonaci kolei. Jednak kursem chwilę po godzinie 7 z Wojnowa na dworzec Nadodrze jechało już kilkadziesiąt osób. - Wcześniej, żeby dojechać do pracy jechałam najpierw na Psie Pole a potem na dworzec Mikołajów. Teraz mocno skróci się moja podróż, bo po 18 minutach będą na Nadodrzu a stamtąd już tylko jakikolwiek tramwaj do centrum - cieszy się Magdalena Wojtala, którą spotkaliśmy o 7 na stacji Wrocław Wojnów.

Zadowoleni są również uczniowie, którzy podróżują z Wojnowa np. do liceum nr. 14 przy ul. Toruńskiej. - Do tej pory jeździłam z mamą, ale żeby zdążyć do szkoły musiałyśmy przez korki bardzo wcześniej wyjeżdżać. W tej chwili wysiądę po kilku minutach z pociągu za centrum handlowym Korona a stamtąd do szkoły mam już tylko chwilę - mówi licealistka Kasia.

Linię D17 obsługują Koleje Dolnośląskie. Do 16 kwietnia połączenie jest bezpłatne. Potem bilet jednorazowy między Wojnowem a dworcem Wrocław Główny będzie kosztował 6,50 zł. Z tym, że każdy kto ma co najmniej 24-godzinny bilet na komunikację miejską lub bilet imienny czy semestralny może jeździć na nim także koleją na terenie miasta.

W rozkładzie jazdy na tej trasie przewidziano 13 par pociągów. 10 par będzie kursować na odcinku Wrocław Wojnów ? Wrocław Sołtysowice ? Wrocław Nadodrze. 3 pary pociągów zapewnią bezpośrednie połączenie z Wojnowa do Wrocławia Głównego przez Wrocław Mikołajów. Czas przejazdu pociągów z Wojnowa do Nadodrza wyniesie 18 min., a do stacji Wrocław Główny pociągi dojadą w pół godziny.

- Nie ma kompletnego układu komunikacyjnego w mieście bez kolei miejskiej. To pierwszy krok do jej stworzenia i na pewno będzie rozwijany ? deklaruje Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

- Po kilkunastu latach pociągi wracają na Wojnów. Nasze pilotażowe połączenie - uruchamiane przed gruntowną rewitalizacją linii nr 292 - pozwoli mieszkańcom szybko i sprawnie dostać się w godzinach szczytu do centrum miasta. To nasz wspólny projekt. Tak właśnie widzę współpracę władz samorządowych z radami osiedla - mówił na dworcu Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Nowe możliwości szybkiego dojazdu do centrum Wrocławia z Wojnowa, Strachocina, Swojczyc i Kowal zapewnia linia kolejowa, na której warunki do bezpiecznych podróży przygotowało PKP PLK.

Na pociągi, zwłaszcza na niestrzeżonych przejazdach, muszą uważać mieszkańcy Kowal, Swojczyc i Wojnowa. Jeszcze przez ten tydzień Służba Ochrony Kolei będzie obecna na przejazdach kolejowych, szczególnie tych niestrzeżonych, aby zwracać uwagę kierowców, że na trasę wróciły pociągi.

To nie wszystkie inwestycje w tamtym rejonie. W 2021 r. podróże będą wygodniejsze, a trasa przedłużona do Jelcza Miłoszyc.

Będą nowe wiaty

By zapewnić pasażerom niezbędne warunki obsługi, teren stacji jest porządkowany. Na peronach poprawiono nawierzchnię, wyznaczono pasy bezpieczeństwa. Montowane jest nowe oświetlenie. Orientację ułatwi czytelne oznakowanie. Zamontowane będą tablice informacyjne i gabloty na rozkłady jazdy. Kolejarze ustawią 4 nowe wiaty, są już przygotowane miejsca do ich montażu.

Wprowadzenie na linię pociągów pasażerskich wymagało poprawy torów, przygotowania peronów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. PLK wymieniły podkłady, uzupełniły tłuczeń, odpowiednio przygotowany został tor. Poprawiona została także jezdnia na dwóch przejazdach. Szczególnie istotne było dostosowanie urządzeń sterowania do sprawnego i bezpiecznego prowadzenia pociągów pasażerskich. Linia będzie przystosowana do jazdy pociągów osobowych z prędkością do 60 km/h. Ogólny koszt robót wynosi 1,1 mln zł.

Będzie szybciej i wygodniej do Jelcza Miłoszyc

Dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego do końca 2020 r. odcinek Wrocław Sołtysowice ? Jelcz Miłoszyce przejdzie rewitalizację. Stacje i przystanki, wraz z trasami dojścia, zostaną dostosowane do lepszych standardów obsługi, m.in. umożliwiających dostęp do pociągów podróżnym o ograniczonej mobilności.

Jednym z głównych efektów rewitalizacji będzie odciążenie zakorkowanych tras drogowych, prowadzących do centrum z północno - wschodnich osiedli Wrocławia. Powstanie możliwość wprowadzenia połączeń do stacji Wrocław Główny od wschodniej strony, tzn. przez Jelcz Laskowice ? Wrocław Brochów. Szacunkowy koszt prac 55 mln zł.

Kolejne przystanki z RPO

Do roku 2020 zostaną wybudowane 2 nowe przystanki: Mokronos Górny będzie między stacją Wrocław Zachodni a przystankiem Smolec na trasie do Wałbrzycha. Przystanek Iwiny, nieopodal Wrocławia, na linii w kierunku Kłodzka. Realizacja przewidziana jest w ramach RPO Województwa Dolnośląskiego. Z tej puli zostanie też zmodernizowany przystanek Wrocław Muchobór. Koszt trzech inwestycji ok. 17 mln zł.

Przebudowa i budowa kolejnych przystanków we Wrocławiu łączy się z rewitalizacją linii z Wrocławia Głównego do Świdnicy przez Sobótkę. Obecnie powstaje studium wykonalności, które w oparciu o konsultacje, określi m.in. lokalizacje nowych przystanków.

Coraz większa dostępność kolei we Wrocławiu

Wrocław w ostatnich latach zyskał trzy nowe przystanki: Wrocław Stadion / w kierunku Głogowa/, Wrocław Grabiszyn / w kierunku Wałbrzycha/ i Wrocław Różanka / w kierunku Rawicza/. Wszystkie stacje i przystanki na linii w kierunku Opola, Rawicza i Legnicy (z wyjątkiem przystanku Wr. Muchobór) zostały przebudowane.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Dolnośląskie
Wrocław
  • WK – 10.04.2017

    Rewelacja, czyli Wrocław ma taki polski odpowiednik S-Bahn. Bardzo dobrze.

  • PasarzerMPK – 10.04.2017

    Ciekawe kogo to zasługa Rafała czy Marszałka .

  • .... – 10.04.2017

    Czy PasazerMPK eie, co to S-bahn? Przecież ten pociąg nie kursuje co 10 min tylko 13 razy na dobę.

  • kolejFAN – 11.04.2017

    Pchanie spaliniaka pod drutem na tym kikucie to PARANOJA! Ten szynobus powinien obsługiwać trasy Zebrzydowa-Lwówek, Kłodzko-Wałbrzych,Nysa-Kamieniec czy Lubawka-Sędzisław a nie smrodzić pod drutem jako kolejka miejska !! nie tędy droga!

  • kolejFAN – 11.04.2017

    *Oczywiście miałem na myśli Zebrzydowa-Jelenia Góra.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.