TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rozwój transportu kolejowego jednym z tegorocznych osiągnięć Małopolski
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 21.12.2017 09:18:49
Rozwój transportu kolejowego jednym z tegorocznych osiągnięć Małopolski

Rozwój regionalnego, kolejowego transportu pasażerskiego – to zdaniem zarządu Małopolski jedno z najważniejszych osiągnięć tego roku.

Rozwój regionalnego, kolejowego transportu pasażerskiego – to zdaniem zarządu Małopolski jedno z najważniejszych osiągnięć tego roku.

W środę zarząd województwa małopolskiego podsumował kończący się rok. "Samorząd terytorialny na poziomie regionów ma zasadniczy wpływ na rozwój Polski. Jesteśmy jednym z najdynamiczniej rozwijających się regionów nie tylko w Polsce, ale i Europie" - powiedział marszałek województwa Jacek Krupa, powołując się na ranking wszystkich europejskich regionów opublikowany przez amerykański think tank Milken Institute. W pierwszej 20. znalazły się trzy polskie województwa, z których Małopolska została sklasyfikowana na 20. miejscu.

Jak przypomniał Krupa, województwo małopolskie od kilku lat inwestuje w rozwój kolei. Dzięki temu powstały trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, obsługiwane zarówno przez samorządowego przewoźnika Koleje Małopolskie, jak i Przewozy Regionalne. W tym roku województwo kupiło 13 nowych pociągów. Według obliczeń na koniec 2017 roku wszyscy operatorzy kolejowi przewiozą ponad 12 mln osób, z czego ok. 5,7 mln osób skorzysta z usług Kolei Małopolskich.

"Ten projekt znakomicie podniósł jakość życia mieszkańców – mamy tutaj dalsze plany" - ocenił marszałek. Wśród najważniejszych jest m.in. uruchomienie w połowie przyszłego roku Podhalańskiej Kolei Regionalnej, kursującej między Nowym Targiem i Zakopanem.

Krupa zaznaczył, że region realizuje największy w historii plan budowy i modernizacji dróg wojewódzkich. W tym roku wartość tych inwestycji wyniosła ponad 355 mln zł. Z tej puli prace przy budowie obwodnic małopolskich miast pochłonęły blisko 146 mln zł. Wszystkie 14 zaplanowanych obwodnic powstanie do 2023 roku.

Małopolska realizuje również konsekwentnie – mówił Krupa - największy w historii plan budowy tras rowerowych. Tylko w 2017 roku wykonano ok. 120 km takich dróg na łączną kwotę 18,8 mln zł, a kolejnych ponad 260 km jest w trakcie realizacji. Na koniec tego roku sieć rowerowa ma liczyć w sumie 310 km długości.

Wicemarszałek Wojciech Kozak poinformował, że pierwsze efekty przynoszą programy nakierowane na poprawę jakości powietrza w regionie. W połowie tego roku weszły w życie przepisy uchwał antysmogowych dla Krakowa (tymczasowa, właściwa uchwała będzie obowiązywać od 1 września 2019) i dla całej Małopolski. Na ich mocy w całym regionie nie można już używać do ogrzewania domów m.in. węgla złej jakości i wilgotnego drewna.

Wicemarszałek Stanisław Sorys poinformował, że kończący się rok był dobry pod względem wykorzystania funduszy europejskich. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego ogłoszono 43 konkursy oraz złożono 64 projekty pozakonkursowe, co angażowało 3,5 mld zł. Do końca listopada w wyniku naborów przeprowadzonych w tym roku podpisano 123 umowy o wartości 355 mln zł.

Jak przypomniał Sorys, od początku obecnej perspektywy finansowej zawarto ogółem 1520 umów na dotacje o wartości 4 mld zł, co stanowi 34 proc. całkowitej alokacji RPO WM. Całkowita pula środków do wykorzystanie w ramach RPO dla Małopolski to przy obecnym kursie euro prawie 12,2 mld zł.

Członek zarządu województwa Grzegorz Lipiec zwrócił uwagę, że mieszkańcy coraz bardziej chcą decydować o sprawach regionu, o czym świadczą wyniki II edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego. Do podziału było w sumie 8 mln zł, czyli o 2 mln zł więcej niż przed rokiem. "Można zdecydowanie powiedzieć, że druga edycja budżetu obywatelskiego zakończyła się pełnym sukcesem frekwencyjnym – oddano ponad 176,6 tys. głosów, czyli o 120 proc. więcej niż przed rokiem" – podkreślił Lipiec.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Małopolska
Koleje Małopolskie
Przewozy Regionalne
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.