Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Regularne pociągi na trasę Leszno-Głogów wracają 15 grudnia

inforail
10.12.2019 09:45
0 Komentarzy

Jak jużinformowaliśmy na łamach InfoRail.pl w niedzielę rano z dworca PKP w ZielonejGórze odjechał pierwszy po ośmiu latach pociąg do Leszna.

Tym samym, dzięki staraniom samorządu województwa iporozumieniu marszałków województw lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiegoreaktywowane zostało połączenie Leszno – Wschowa – Głogów, zawieszone w roku2011, z uwagi na zły stan torowiska.

Dzisiaj mamy przejazdpromocyjny, a 15 grudnia ruszamy z regularnymi połączeniami – mówił PiotrTykwiński. Trzeba tu podkreślić, żesamorząd woj. lubuskiego wyręcza obowiązki państwa i właściwego ministra, którypowinien takie przewozy uruchomić. Dla województwa jest to wydatek ok. 2 mln złrocznie, a są to przewozy o charakterze międzywojewódzkim. Natomiast marszałekma obowiązek organizowania przewozów o charakterze wojewódzkim. Ale myśmy tozrobili, uruchamiamy połączenie przebiegające przez teren trzech województw.Starania trwały trzy lata –dodał.

Organizatorem tego połączenia jest województwo lubuskie,natomiast operatorem – spółka Przewozy Regionalne.

Od 15 grudnia będziemy na tej linii uruchamiać sześć parpołączeń, z tego jedno połączenie będzie bezpośrednie do Zielonej Góry, dziękiczemu Wschowa uzyska bezpośrednie połączenie z samorządową stolicą województwa– poinformował dyr. Krzysztof Pawlak. – Pociągi będą tak kursować, by zapewnićdojazdy do szkół i do pracy, zarówno w Lesznie, jak i w Głogowie. W niedzielębędzie dodatkowy kurs studencki, by mieszkańcy Wschowy, Leszna i Głogowa mielidojazd na studia.

Regularne kolejowe przewozy pasażerskie na odcinku Leszno –Wschowa – Głogów zostały zawieszone w roku 2011 i od tego momentuzapotrzebowanie społeczne na ich wznowienie było wielokrotnie wyrażane w formiepism kierowanych do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, w tymrównież poprzez interpelacje radnych województwa. Jak dotąd, decyzję owznowieniu tych przewozów uzależniano od poprawy stanu infrastrukturykolejowej.

22 września 2017 roku z inicjatywy samorządów miast Głogów,Wschowa i Leszno przygotowano projekt listu intencyjnego w sprawie reaktywacjikolejowych przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 14 na odcinku Leszno –Głogów, uwzględniając tym samym oczekiwania społeczne, dotyczące zapewnieniapowszechnej dostępności do usług transportu publicznego. Przygotowanie listupoprzedzone zostało rozmowami roboczymi z udziałem przedstawicieli wszystkichzainteresowanych podmiotów, w tym samorządu województwa dolnośląskiego,wielkopolskiego, przewoźników kolejowych oraz zarządcy infrastruktury PKP PLKSA. Z poczynionych ustaleń wynikało, że stan techniczny odcinka Leszno – Głogówuległ w ostatnim czasie poprawie, jednak niezbędne są dalsze inwestycje mającena celu ulepszenie parametrów technicznych tej linii, pod kątem prowadzeniaruchu pasażerskiego. PKP PLK SA zadeklarowała możliwość wykonania tychinwestycji, których łączną wartość oszacowano na kwotę około 17 mln zł. W celupodjęcia decyzji o zaangażowaniu własnych środków finansowych na ten cel, PKPPLK SA oczekiwała deklaracji ze strony organizatorów przewozów o faktycznymzamiarze wznowienia ruchu pociągów pasażerskich oraz partycypacji w kosztachremontu ze stron samosądów. Formą takiej deklaracji był przedmiotowy listintencyjny oraz porozumienie zawarte pomiędzy PKP PLK SA a Głogowem i Wschową wsprawie dofinansowania remontu linii. Wschowa udzieliła wsparcia w wysokości500 tys. zł a Głogów 2,5 mln zł. 

Wykonany w 2019 roku remont linii umożliwił skonstruowanieoferty przewozowej dla podróżnych, która będzie konkurencyjna w stosunku doindywidualnego transportu samochodowego. Wykonane symulacje wykazały, że jużobecnie czas jazdy pociągiem będzie zbliżony do czasu jazdy samochodem, a powykonaniu w przyszłości przez PKP PLK SA kolejnych modernizacji, czas tenulegnie dalszemu skróceniu. Transport kolejowy stanowi w tym przypadku alternatywęwobec odcinka drogi krajowej nr 12, na której występują wąskie gardła w każdymz miast. Szczególnie widoczne jest to na wjeździe do Głogowa od strony Wschowy,gdzie w okresie letnim tworzą się kilometrowe korki z powodu dużej ilościsamochodów jadących z rejonu Sławy. Wznowienie przewozów kolejowych w takichwarunkach jest zatem uzasadnione, gdyż daje realne szanse na przejęcie częścipasażerów i odciążenie dróg. Przemawia za tym również  możliwość realnej poprawy publicznegotransportu zbiorowego dla powiatu wschowskiego, który jest obecnie bardzo słaboskomunikowany z naszym województwem i nie ma bezpośredniego dostępu do koleipasażerskiej. W skali całej sieci linia jest również istotna dla podróży zpołudnia naszego województwa w kierunku centralnej Polski m.in. Kalisza,Sieradza i Łodzi.

Ze względu na międzywojewódzki przebieg tej trasy wznowieniekolejowych przewozów pasażerskich wymagało porozumienia się trzechsąsiadujących ze sobą województw. Odcinek linii nr 14 Leszno – Głogów madługość ponad 44 km przy czym na terenie województwa wielkopolskiego znajdujesię 12,8 km, na terenie województwa lubuskiego 18 km, a na terenie województwadolnośląskiego 13,7 km.  Każde zwojewództw musiało zabezpieczyć we własnym budżecie środki na dofinasowaniepociągów na swoim odcinku. W naszym przypadku roczna kwota dotacji na ten celwyniesie około 2 mln zł.


Komentarze