Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RegioJet chce jeździć z Warszawy do Krakowa. Dwa razy dziennie

inforail
13.08.2020 17:45
0 Komentarzy

Od grudnia 2020 r.czeski przewoźnik RegioJet a. s. planuje uruchomić połączenie na trasie KrakówGłówny – Warszawa Wschodnia – poinformował UTK.  

Wniosek o przyznanie otwartego dostępu na tej trasie wpłynąłdo Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Czeski przewoźnik planuje uruchomić od grudnia tego rokucodziennie dwie pary pociągów na trasie Kraków Główny – Warszawa Zachodnia –Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej.

Jak podano na stronach Urzędu przed wydaniem decyzji PrezesUTK może zbadać wpływ nowych połączeń na dotychczas funkcjonujące. Takiebadanie następuje tylko na wniosek podmiotów uprawnionych. Termin zgłoszeniawniosku o badanie wynosi jeden miesiąc.

Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego UniiEuropejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków:posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz przyznanądecyzję o otwartym dostępie. Unijna licencja i certyfikat bezpieczeństwa częśćA są ważne na terenie wszystkich krajów członkowskich bez żadnych dodatkowychformalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienie wymagańniezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej siecikolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. RegioJet taki certyfikat posiada.

Kolejnym dokumentem potrzebnym zagranicznemu przewoźnikowido uruchomienia pociągów na danej trasie jest decyzja w sprawie otwartegodostępu na trasie krajowej. Przed wydaniem decyzji regulator może zbadać wpływnowej proponowanej usługi na równowagę ekonomiczną umowy o świadczenie usługpublicznych.

Badanie dokonywane jest wyłącznie na wniosek podmiotówuprawnionych. W tym przypadku uprawnionym do złożenia wniosku są m.in.przedsiębiorstwo kolejowe,  czyorganizator publicznego transportu zbiorowego (będący stronami umowy PSC natrasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich lub na trasie alternatywnej ).Równowaga ekonomiczna może być zagrożona, jeśli nowa usługa ma znaczący,negatywny wpływ na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenieusług publicznych lub na koszty netto przyznania tej umowy.

Termin na wniesienie wniosków o badanie równowagiekonomicznej wynosi jeden miesiąc i rozpoczyna swój bieg od daty wpływu pismaorganu regulacyjnego informującego o złożonym przez aplikanta wniosku oprzyznanie otwartego dostępu do podmiotów uprawnionych.

W kwietniu tego roku opublikowane zostało powiadomienie ozłożeniu przez RegioJet wniosku o otwarty dostęp na trasie Praha hl. n. –Przemyśl Gł. W związku z wprowadzeniem istotnych zmian do rozkładu jazdy orazzmianą daty rozpoczęcia wykonywania nowej usługi, do Prezesa UTK wpłynąłwniosek przewoźnika z żądaniem zmiany przedmiotu postępowania administracyjnegooraz kwalifikacji prawnej, wraz z nowym powiadomieniem.


Komentarze