TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Rail-Baltica na etapie wyboru wykonawcy prac projektowych
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 15.12.2017 12:00:45 1 komentarz
Rail-Baltica na etapie wyboru wykonawcy prac projektowych

Realizacja Rail Baltica - to lata 2018-2023; obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac projektowych - mówił w czwartek w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.

Realizacja Rail Baltica - to lata 2018-2023; obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy prac projektowych - mówił w czwartek w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Kazimierz Smoliński.

Wiceminister odpowiadał na pytania posłów PiS: Kazimierza Gwiazdowskiego, Wojciecha Kossakowskiego i Jerzego Małeckiego w sprawie budowy międzynarodowej trasy kolejowej prowadzącej z Berlina przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km - od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Posłowie pytali, kiedy planowane jest zakończenie budowy całej trasy, czy na realizację trasy Rail Baltica są zabezpieczone środki finansowe oraz skąd one pochodzą, a także jakie jest zaawansowanie prac związanych z budową odcinka Białystok-Grajewo-Ełk.

Smoliński mówił, że projekt trasy Rail Baltica otrzymał dofinansowanie w ramach trzeciego konkursu z programu CEF "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility).Przy najbliższej aktualizacji programu kolejowego, który obowiązuje do 2023 r., zostanie on "przesunięty z listy rezerwowej na listę podstawową, by było zapewnione też finansowanie wkładu własnego, ponieważ wartość projektu to prawie 400 mln euro(...) w tym ponad 338 mln 336 tys. euro - to jest 85 proc. dofinansowania z CEF".

"Czas realizacji projektu E75 (Rail Baltica) to lata 2018-2023, a obecnie projekt jest na etapie procedury wyboru wykonawcy prac projektowych. Jak tylko zostanie wykonawca wyłoniony, zostaną zrealizowane prace projektowe" - powiedział Smoliński.

Smoliński wyjaśnił, że na trasie E75 pociągi mają jeździć z maksymalną prędkością 160 km./h. Wykonany zostanie też szereg prac modernizacyjnych takich jak: kompleksowe wzmocnienie podtorza, odnowienie nawierzchni torowej, budowa sieci trakcyjnej, budowa peronów, obiektów inżynieryjnych oraz zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem telekomunikacji, co ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa.

Smoliński przypomniał, że w województwie podlaskim w ramach projektu Rail Baltica zmodernizowane zostaną m.in. trasy kolejowe: Czyżew-Białystok(koszt 1 mld. 600 tys. zł.), Białystok-Ełk (koszt 1 mld. 724 tys. zł.), Białystok-Sokółka-Kużnica Białostocka (koszt 187 mln. zł.).

"W sumie wszystkie prace w województwie podlaskim, które mają być zrealizowane na liniach kolejowych za kwotę 4 mld 100 mln zł. Na tych wszystkich odcinkach to głównie realizacja do 2020 roku, niektóre do 23 roku" - powiedział wiceminister.

Poseł PiS Kazimierz Gwiazdowski przypomniał, że trasa kolejowa Rail Baltica ma być najważniejszą trasą w województwie podlaskim i jedną z ważniejszych linii kolejowych w kraju. Dodał, że inwestycja traktowana jest przez rząd priorytetowo, jako międzynarodowy korytarz transportowy, który połączy Berlin, Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki". Poseł dodał, że dzięki Rail Baltica poprawić ma się bezpieczeństwo ruchu kolejowego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Rail Battica
MIB
PKP PLK
  • zielonka – 18.12.2017

    A jakie tam są potoki pasażerskie żeby do Trakiszek ciągnąć 160 km/h ??? Tam nikt nie jeździ, nawet Hańcza zdechła, jeżdżą tylko dwa weekendowe szynobusy a i to tylko z powodów politycznych a nie ekonomicznych. No może jeszcze czasami jakiś mikol się zabłąka albo litewskie muchy ale to nie uzasadnia wywalania miliardów na 160 km/h, które można wy wydać na coś innego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.