Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Punktualność pociągów PKP Intercity w 2016 roku na zbliżonym poziomie co rok wcześniej

inforail
14.04.2017 10:30
0 Komentarzy

MIB przedstawiłozestawienie punktualności pociągów uruchamianych przez PKP Intercity za lata2015 ? 2016 w ujęciu miesięcznym. Oba okresy są porównywalne i charakteryzująsię całkiem niezłym średnim współczynnikiem, około 92%.

W poniższym zestawieniu ujęto pociągi wszystkich kategoriihandlowych (TLK, IC, EIC oraz EIP), kursujące w relacjach krajowych orazmiędzynarodowych w podziale na:

  • punktualność uruchomienia pociągu na stacji początkowej oraz;
  • punktualność przybycia pociągu do stacji docelowej.

Rok 2015

Rok 2016

Punktualność %
z uruchomienia

Punktualność %
z przybycia

Punktualność %
z uruchomienia

Punktualność %
z przybycia

Styczeń

93,0

81,2

87,6

74,8

Luty

95,5

86,9

92,1

84,1

Marzec

95,2

88,6

92,7

85,0

Kwiecień

93,8

84,5

94,1

84,4

Maj

90,9

83,0

91,7

79,7

Czerwiec

91,4

80,2

88,4

75,7

Lipiec

88,3

73,2

90,1

78,9

Sierpień

89,6

74,0

91,6

81,5

Wrzesień

91,9

80,7

92,0

81,8

Październik

91,8

78,3

91,6

77,8

Listopad

93,0

80,3

92,6

79,5

Grudzień

90,5

79,1

88,5

70,7

Średnia

92,0

80,7

91,1

79,5

Średnia punktualność pociągów PKP Intercity na uruchomieniuwyniosła 91,1% w 2016 roku, wobec 92% w 2015 roku. Średnia punktualność naprzybyciu kształtowała się w roku 2016 na poziomie 79,5%. Należy podkreślić, żew roku 2016 uruchomione zostały 128 754 pociągi, wobec 110 407 pociągówuruchomionych w 2015 roku (o 16,5% więcej). Łączna praca przewozowa wykonywanaw 2016 roku zwiększyła się o 25% w porównaniu do 2015 r. i wyniosła 57,57 mlnpockm.

Wpływ na opóźnienia pociągów uruchamianych przez PKPIntercity w roku 2016 miały awarie taboru, w tym lokomotyw spalinowych orazelektrycznych zespołów trakcyjnych. Powodowało to konieczność uruchamianiaautobusowej komunikacji zastępczej oraz zastępowania ezt-ów składamiwagonowymi. Nie bez znaczenia pozostawały również wypadki i zdarzenia losowe,których liczba w roku 2016 zwiększyła się o 20% względem roku 2015. Łącznie w2016 roku 25% opóźnień pociągów Spółki spowodowanych było wypadkami i zdarzeniamilosowymi.

Wiceminister AndrzejBittel zwraca również uwagę, że kwestia punktualności pociągówmiędzywojewódzkich i międzynarodowych (objętych dofinansowaniem przez MIiB)jest szczególnie istotna z punktu widzenia pasażerów oraz organizatoraprzewozów (MIiB). Zagadnienie punktualności pociągów zostało szczegółowoopisane w treści umów o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkichi międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Za naruszenie wskaźnika punktualności(wyłącznie z winy przewoźnika), MIiB nakłada kary finansowe. W 2016 r. MIiBnałożył na przewoźnika z tego tytułu kary w wysokości 514 631,96 PLN.

Ponadto Wiceminister poinformował, że PKP Intercity podjęłydziałania w celu zmniejszenia awaryjności posiadanego taboru i zminimalizowaniapozostałych przyczyn zależnych od Spółki, celem zwiększenia punktualnościuruchamianych pociągów. Dokonano korekty rozkładu jazdy i zmiany obiegiwaniaskładów pociągów, co spowodowało, że w marcu 2017 roku współczynnikpunktualności na uruchomieniu wynosił 94,9% a poziom punktualności na przybyciuosiągnął wartość 87%.

Dla Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA (zarządcyinfrastruktury) zostały natomiast wyznaczone cele związane z poprawą czynnikówwpływających na m.in. poprawę punktualności kwalifikowanej przewozów kolejowychw Polsce.

Bittel podkreśla, że MIiB dokłada wszelkich starań, aby punktualnośćorganizowanych połączeń kolejowych utrzymywała się na jak najwyższym poziomie zuwagi na komfort pasażerów oraz wygodę podróżowania pociągami.


Komentarze